Cargando…

Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias

The Cuba of the sixties was a space of unprecedented cultural production and experimentation where radical hopes and new freedoms coexisted within new limits. This work captures the intensity of those years with an original approach to the work of El Puente (1961-1965), a semi-autonomous publishing...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Alfonso, María Isabel
Formato: Online Libro
Publicado: Universidad Veracruzana 2021
Acceso en línea:https://libros.uv.mx/index.php/UV/catalog/book/359
https://dx.doi.org/10.25009/uv.359.1556
_version_ 1780771890674008064
author Alfonso, María Isabel
author_facet Alfonso, María Isabel
author_sort Alfonso, María Isabel
collection Libros Catálogo General
description The Cuba of the sixties was a space of unprecedented cultural production and experimentation where radical hopes and new freedoms coexisted within new limits. This work captures the intensity of those years with an original approach to the work of El Puente (1961-1965), a semi-autonomous publishing house —of short duration given its autonomy and the homosexuality of many of its associates— which published experimental texts in the context of a revolution that validated the cultural capital of previously excluded Afro-Cubans, women, and young people. Alfonso analyses meticulously these dynamics and the poetry, fiction, and theater, with quotations from works that are difficult to access, and providing unpublished texts such as the apocryphal Manifesto Negro (Susan Lord).
format Online
Book
id oai_librosUV-publicationFormat-1556
institution Universidad Veracruzana
publishDate 2021
publisher Universidad Veracruzana
record_format ojs
spelling oai_librosUV-publicationFormat-15562018-04-27T20:20:30Z Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias Ediciones El Puente and the gaps in the Cuban literary canon: Post-revolutionary cultural dynamics Alfonso, María Isabel The Cuba of the sixties was a space of unprecedented cultural production and experimentation where radical hopes and new freedoms coexisted within new limits. This work captures the intensity of those years with an original approach to the work of El Puente (1961-1965), a semi-autonomous publishing house —of short duration given its autonomy and the homosexuality of many of its associates— which published experimental texts in the context of a revolution that validated the cultural capital of previously excluded Afro-Cubans, women, and young people. Alfonso analyses meticulously these dynamics and the poetry, fiction, and theater, with quotations from works that are difficult to access, and providing unpublished texts such as the apocryphal Manifesto Negro (Susan Lord). La Cuba de los sesenta fue espacio de producción cultural y experimentación sin precedentes donde cohabitaron esperanzas radicales y libertades inéditas dentro de los nuevos límites. Esta obra capta la intensidad de estos años con un original acercamiento al trabajo de El Puente (1961-1965), editorial semiautónoma — de corta vida, dada su autonomía y la homosexualidad de muchos de sus asociados— que publicó textos experimentales en el contexto de una revolución que validaba el capital cultural de afrocubanos, mujeres y jóvenes antes excluidos. Alfonso hace un análisis minucioso de estas dinámicas y de la poesía, ficción y teatro puentistas, con citas de obras de difícil acceso y aportando textos inéditos como el apócrifo Manifiesto Negro (Susan Lord). Universidad Veracruzana Universidad Veracruzana 2021-04-20 Libro Digital (DA) https://libros.uv.mx/index.php/UV/catalog/book/359 10.25009/uv.359.1556 9786075024486 Universidad Veracruzana; Universidad Veracruzana;
spellingShingle Alfonso, María Isabel
Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias
title Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias
title_alt Ediciones El Puente and the gaps in the Cuban literary canon: Post-revolutionary cultural dynamics
title_full Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias
title_fullStr Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias
title_full_unstemmed Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias
title_short Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias
title_sort ediciones el puente y los vacíos del canon literario cubano: dinámicas culturales posrevolucionarias
url https://libros.uv.mx/index.php/UV/catalog/book/359
https://dx.doi.org/10.25009/uv.359.1556
work_keys_str_mv AT alfonsomariaisabel edicioneselpuenteylosvaciosdelcanonliterariocubanodinamicasculturalesposrevolucionarias
AT alfonsomariaisabel edicioneselpuenteandthegapsinthecubanliterarycanonpostrevolutionaryculturaldynamics