Cargando…
Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias
The Cuba of the sixties was a space of unprecedented cultural production and experimentation where radical hopes and new freedoms coexisted within new limits. This work captures the intensity of those years with an original approach to the work of El Puente (1961-1965), a semi-autonomous publishing...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Online Libro |
Publicado: |
Universidad Veracruzana
2021
|
Acceso en línea: | https://libros.uv.mx/index.php/UV/catalog/book/359 https://dx.doi.org/10.25009/uv.359.1556 |
_version_ | 1780771890674008064 |
---|---|
author | Alfonso, María Isabel |
author_facet | Alfonso, María Isabel |
author_sort | Alfonso, María Isabel |
collection | Libros Catálogo General |
description | The Cuba of the sixties was a space of unprecedented cultural production and experimentation where radical hopes and new freedoms coexisted within new limits. This work captures the intensity of those years with an original approach to the work of El Puente (1961-1965), a semi-autonomous publishing house —of short duration given its autonomy and the homosexuality of many of its associates— which published experimental texts in the context of a revolution that validated the cultural capital of previously excluded Afro-Cubans, women, and young people. Alfonso analyses meticulously these dynamics and the poetry, fiction, and theater, with quotations from works that are difficult to access, and providing unpublished texts such as the apocryphal Manifesto Negro (Susan Lord). |
format | Online Book |
id | oai_librosUV-publicationFormat-1556 |
institution | Universidad Veracruzana |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad Veracruzana |
record_format | ojs |
spelling | oai_librosUV-publicationFormat-15562018-04-27T20:20:30Z Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias Ediciones El Puente and the gaps in the Cuban literary canon: Post-revolutionary cultural dynamics Alfonso, María Isabel The Cuba of the sixties was a space of unprecedented cultural production and experimentation where radical hopes and new freedoms coexisted within new limits. This work captures the intensity of those years with an original approach to the work of El Puente (1961-1965), a semi-autonomous publishing house —of short duration given its autonomy and the homosexuality of many of its associates— which published experimental texts in the context of a revolution that validated the cultural capital of previously excluded Afro-Cubans, women, and young people. Alfonso analyses meticulously these dynamics and the poetry, fiction, and theater, with quotations from works that are difficult to access, and providing unpublished texts such as the apocryphal Manifesto Negro (Susan Lord). La Cuba de los sesenta fue espacio de producción cultural y experimentación sin precedentes donde cohabitaron esperanzas radicales y libertades inéditas dentro de los nuevos límites. Esta obra capta la intensidad de estos años con un original acercamiento al trabajo de El Puente (1961-1965), editorial semiautónoma — de corta vida, dada su autonomía y la homosexualidad de muchos de sus asociados— que publicó textos experimentales en el contexto de una revolución que validaba el capital cultural de afrocubanos, mujeres y jóvenes antes excluidos. Alfonso hace un análisis minucioso de estas dinámicas y de la poesía, ficción y teatro puentistas, con citas de obras de difícil acceso y aportando textos inéditos como el apócrifo Manifiesto Negro (Susan Lord). Universidad Veracruzana Universidad Veracruzana 2021-04-20 Libro Digital (DA) https://libros.uv.mx/index.php/UV/catalog/book/359 10.25009/uv.359.1556 9786075024486 Universidad Veracruzana; Universidad Veracruzana; |
spellingShingle | Alfonso, María Isabel Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias |
title | Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias |
title_alt | Ediciones El Puente and the gaps in the Cuban literary canon: Post-revolutionary cultural dynamics |
title_full | Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias |
title_fullStr | Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias |
title_full_unstemmed | Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias |
title_short | Ediciones El Puente y los vacíos del canon literario cubano: Dinámicas culturales posrevolucionarias |
title_sort | ediciones el puente y los vacíos del canon literario cubano: dinámicas culturales posrevolucionarias |
url | https://libros.uv.mx/index.php/UV/catalog/book/359 https://dx.doi.org/10.25009/uv.359.1556 |
work_keys_str_mv | AT alfonsomariaisabel edicioneselpuenteylosvaciosdelcanonliterariocubanodinamicasculturalesposrevolucionarias AT alfonsomariaisabel edicioneselpuenteandthegapsinthecubanliterarycanonpostrevolutionaryculturaldynamics |