Cargando…
An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice.
The aim of this work is to suggest some keys for using the new conceptual cartographies for studying reading as a historical and cultural practice. After a brief overview of reading practices, from classical literacy to its new roles in the twenty-first century, an examination ensues of conceptual c...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Online Artículo |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
2011
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/24334 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2010.51.24334 |
_version_ | 1780761170792153088 |
---|---|
author | Vivas Moreno, Agustín Martos García, Aitana |
author_facet | Vivas Moreno, Agustín Martos García, Aitana |
author_sort | Vivas Moreno, Agustín |
collection | Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
description | The aim of this work is to suggest some keys for using the new conceptual cartographies for studying reading as a historical and cultural practice. After a brief overview of reading practices, from classical literacy to its new roles in the twenty-first century, an examination ensues of conceptual cartography as a research methodology, focusing on the specific procedure of domain grids linked to information and documental resources for producing advanced information instruments. An analysis of reading of Don Quixote based on this methodology serves as illustration. In this case, domain grids complement a thesaurus made ad hoc in such a way that the superordinate domain grids (Creation, Instruction, Materiality and Preservation) match the hierarchy headings of the thesaurus. As a result, a symbiotic cartographic-documental language is materialized in an integrated information system. |
format | Online Article |
id | oai_unam-bibliotecologica-article-24334 |
institution | Universidad Nacional Autónoma de México |
language | spa |
publishDate | 2011 |
publisher | Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información |
record_format | ojs |
spelling | oai_unam-bibliotecologica-article-243342017-01-19T17:37:20Z An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice. La cartografía conceptual y su utilidad para el estudio de la lectura como práctica históricocultural: El Quijote como ejemplo Vivas Moreno, Agustín Martos García, Aitana Cartografía conceptual Cuadrículas de dominio Cultura escrita Estudios de lectura Quijote Tesauros Conceptual cartography Domain grids Quixote Reading studies Thesaurus Written culture The aim of this work is to suggest some keys for using the new conceptual cartographies for studying reading as a historical and cultural practice. After a brief overview of reading practices, from classical literacy to its new roles in the twenty-first century, an examination ensues of conceptual cartography as a research methodology, focusing on the specific procedure of domain grids linked to information and documental resources for producing advanced information instruments. An analysis of reading of Don Quixote based on this methodology serves as illustration. In this case, domain grids complement a thesaurus made ad hoc in such a way that the superordinate domain grids (Creation, Instruction, Materiality and Preservation) match the hierarchy headings of the thesaurus. As a result, a symbiotic cartographic-documental language is materialized in an integrated information system. El presente trabajo tiene por objeto exponer las claves sobre la utilización de las modernas cartografías conceptuales para el estudio de la lectura como práctica histórico–cultural. Tras una breve revisión de las prácticas de lectura desde la alfabetización clásica hasta sus nuevas funciones en el siglo XXI, examinaremos la cartografía conceptual como metodología de investigación, centrándonos en el procedimiento concreto de las cuadrículas de dominio, que pueden aliarse con técnicas documentales (como por ejemplo un tesauro que se complementa perfectamente con la cuadrícula) para producir avanzados instrumentos de información. A modo de ejemplo, veremos cómo analizar la lectura en El Quijote a partir de dicha metodología, basada en una tesis de doctorado leída en 2008. En este caso concreto, las cuadrículas de dominio se complementan con un tesauro elaborado ad hoc, de modo que los hiperónimos de las cuatro cuadrículas de dominio (Creación, Instrucción, Materialidad y Preservación) corresponden a las cabezas de jerarquía del tesauro. Así, conseguimos una simbiosis cartografía / lenguaje documental que se materializa en un sistema de información integral. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2011-02-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/24334 10.22201/iibi.0187358xp.2010.51.24334 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 24 No. 51 (2010) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 24 Núm. 51 (2010) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 24 n. 51 (2010) 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2010.51 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/24334/22866 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/24334/51395 Derechos de autor 2010 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
spellingShingle | Cartografía conceptual Cuadrículas de dominio Cultura escrita Estudios de lectura Quijote Tesauros Conceptual cartography Domain grids Quixote Reading studies Thesaurus Written culture Vivas Moreno, Agustín Martos García, Aitana An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice. |
title | An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice. |
title_alt | La cartografía conceptual y su utilidad para el estudio de la lectura como práctica históricocultural: El Quijote como ejemplo |
title_full | An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice. |
title_fullStr | An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice. |
title_full_unstemmed | An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice. |
title_short | An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice. |
title_sort | approach to don quixote de la mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice. |
topic | Cartografía conceptual Cuadrículas de dominio Cultura escrita Estudios de lectura Quijote Tesauros Conceptual cartography Domain grids Quixote Reading studies Thesaurus Written culture |
topic_facet | Cartografía conceptual Cuadrículas de dominio Cultura escrita Estudios de lectura Quijote Tesauros Conceptual cartography Domain grids Quixote Reading studies Thesaurus Written culture |
url | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/24334 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2010.51.24334 |
work_keys_str_mv | AT vivasmorenoagustin anapproachtodonquixotedelamanchatoillustratetheuseofconceptualcartographyinthestudyofreadingasahistoricalculturalpractice AT martosgarciaaitana anapproachtodonquixotedelamanchatoillustratetheuseofconceptualcartographyinthestudyofreadingasahistoricalculturalpractice AT vivasmorenoagustin lacartografiaconceptualysuutilidadparaelestudiodelalecturacomopracticahistoricoculturalelquijotecomoejemplo AT martosgarciaaitana lacartografiaconceptualysuutilidadparaelestudiodelalecturacomopracticahistoricoculturalelquijotecomoejemplo AT vivasmorenoagustin approachtodonquixotedelamanchatoillustratetheuseofconceptualcartographyinthestudyofreadingasahistoricalculturalpractice AT martosgarciaaitana approachtodonquixotedelamanchatoillustratetheuseofconceptualcartographyinthestudyofreadingasahistoricalculturalpractice |