Cargando…

An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice.

The aim of this work is to suggest some keys for using the new conceptual cartographies for studying reading as a historical and cultural practice. After a brief overview of reading practices, from classical literacy to its new roles in the twenty-first century, an examination ensues of conceptual c...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Vivas Moreno, Agustín, Martos García, Aitana
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2011
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/24334
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2010.51.24334
_version_ 1780761170792153088
author Vivas Moreno, Agustín
Martos García, Aitana
author_facet Vivas Moreno, Agustín
Martos García, Aitana
author_sort Vivas Moreno, Agustín
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description The aim of this work is to suggest some keys for using the new conceptual cartographies for studying reading as a historical and cultural practice. After a brief overview of reading practices, from classical literacy to its new roles in the twenty-first century, an examination ensues of conceptual cartography as a research methodology, focusing on the specific procedure of domain grids linked to information and documental resources for producing advanced information instruments. An analysis of reading of Don Quixote based on this methodology serves as illustration. In this case, domain grids complement a thesaurus made ad hoc in such a way that the superordinate domain grids (Creation, Instruction, Materiality and Preservation) match the hierarchy headings of the thesaurus. As a result, a symbiotic cartographic-documental language is materialized in an integrated information system.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-24334
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
publishDate 2011
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-243342017-01-19T17:37:20Z An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice. La cartografía conceptual y su utilidad para el estudio de la lectura como práctica históricocultural: El Quijote como ejemplo Vivas Moreno, Agustín Martos García, Aitana Cartografía conceptual Cuadrículas de dominio Cultura escrita Estudios de lectura Quijote Tesauros Conceptual cartography Domain grids Quixote Reading studies Thesaurus Written culture The aim of this work is to suggest some keys for using the new conceptual cartographies for studying reading as a historical and cultural practice. After a brief overview of reading practices, from classical literacy to its new roles in the twenty-first century, an examination ensues of conceptual cartography as a research methodology, focusing on the specific procedure of domain grids linked to information and documental resources for producing advanced information instruments. An analysis of reading of Don Quixote based on this methodology serves as illustration. In this case, domain grids complement a thesaurus made ad hoc in such a way that the superordinate domain grids (Creation, Instruction, Materiality and Preservation) match the hierarchy headings of the thesaurus. As a result, a symbiotic cartographic-documental language is materialized in an integrated information system. El presente trabajo tiene por objeto exponer las claves sobre la utilización de las modernas cartografías conceptuales para el estudio de la lectura como práctica histórico–cultural. Tras una breve revisión de las prácticas de lectura desde la alfabetización clásica hasta sus nuevas funciones en el siglo XXI, examinaremos la cartografía conceptual como metodología de investigación, centrándonos en el procedimiento concreto de las cuadrículas de dominio, que pueden aliarse con técnicas documentales (como por ejemplo un tesauro que se complementa perfectamente con la cuadrícula) para producir avanzados instrumentos de información. A modo de ejemplo, veremos cómo analizar la lectura en El Quijote a partir de dicha metodología, basada en una tesis de doctorado leída en 2008. En este caso concreto, las cuadrículas de dominio se complementan con un tesauro elaborado ad hoc, de modo que los hiperónimos de las cuatro cuadrículas de dominio (Creación, Instrucción, Materialidad y Preservación) corresponden a las cabezas de jerarquía del tesauro. Así, conseguimos una simbiosis cartografía / lenguaje documental que se materializa en un sistema de información integral. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2011-02-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/24334 10.22201/iibi.0187358xp.2010.51.24334 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 24 No. 51 (2010) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 24 Núm. 51 (2010) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 24 n. 51 (2010) 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2010.51 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/24334/22866 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/24334/51395 Derechos de autor 2010 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle Cartografía conceptual
Cuadrículas de dominio
Cultura escrita
Estudios de lectura
Quijote
Tesauros
Conceptual cartography
Domain grids
Quixote
Reading studies
Thesaurus
Written culture
Vivas Moreno, Agustín
Martos García, Aitana
An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice.
title An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice.
title_alt La cartografía conceptual y su utilidad para el estudio de la lectura como práctica históricocultural: El Quijote como ejemplo
title_full An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice.
title_fullStr An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice.
title_full_unstemmed An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice.
title_short An approach to Don Quixote de la Mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice.
title_sort approach to don quixote de la mancha to illustrate the use of conceptual cartography in the study of reading as a historical-cultural practice.
topic Cartografía conceptual
Cuadrículas de dominio
Cultura escrita
Estudios de lectura
Quijote
Tesauros
Conceptual cartography
Domain grids
Quixote
Reading studies
Thesaurus
Written culture
topic_facet Cartografía conceptual
Cuadrículas de dominio
Cultura escrita
Estudios de lectura
Quijote
Tesauros
Conceptual cartography
Domain grids
Quixote
Reading studies
Thesaurus
Written culture
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/24334
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2010.51.24334
work_keys_str_mv AT vivasmorenoagustin anapproachtodonquixotedelamanchatoillustratetheuseofconceptualcartographyinthestudyofreadingasahistoricalculturalpractice
AT martosgarciaaitana anapproachtodonquixotedelamanchatoillustratetheuseofconceptualcartographyinthestudyofreadingasahistoricalculturalpractice
AT vivasmorenoagustin lacartografiaconceptualysuutilidadparaelestudiodelalecturacomopracticahistoricoculturalelquijotecomoejemplo
AT martosgarciaaitana lacartografiaconceptualysuutilidadparaelestudiodelalecturacomopracticahistoricoculturalelquijotecomoejemplo
AT vivasmorenoagustin approachtodonquixotedelamanchatoillustratetheuseofconceptualcartographyinthestudyofreadingasahistoricalculturalpractice
AT martosgarciaaitana approachtodonquixotedelamanchatoillustratetheuseofconceptualcartographyinthestudyofreadingasahistoricalculturalpractice