Cargando…
Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities
Cybermetric indicators are powerful tools for assessing internet information resources of specific domains. In response to the underlying subjectivity of most qualitative analysis indicators currently in use, the purpose of this paper is to apply structural quality indicators exclusively in order to...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Online Artículo |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
2010
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/27457 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2010.52.27457 |
_version_ | 1780761173531033600 |
---|---|
author | Oglah AL_Dwairi, Khaldoon Mohammad Faba-Pérez, Cristina Vargas-Quesada, Benjamín |
author_facet | Oglah AL_Dwairi, Khaldoon Mohammad Faba-Pérez, Cristina Vargas-Quesada, Benjamín |
author_sort | Oglah AL_Dwairi, Khaldoon Mohammad |
collection | Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
description | Cybermetric indicators are powerful tools for assessing internet information resources of specific domains. In response to the underlying subjectivity of most qualitative analysis indicators currently in use, the purpose of this paper is to apply structural quality indicators exclusively in order to objectively assess the Web Ranking of Arab Universities of the Middle East and North African region (MENA). The results obtained show that is possible to use structural indicators to assess the quality and rank of university websites. Moreover, the correlation between link analysis and structural analysis indicator is not sufficiently significant to assert that those universities with high rankings also were ranked highest in terms of structural indicators. This paper serves as a precedent for further research on universities that are currently more concerned with discovering their ranking as a function of the link networks existing between the universities themselves, than assessing ranking in terms of the structural features of their websites. |
format | Online Article |
id | oai_unam-bibliotecologica-article-27457 |
institution | Universidad Nacional Autónoma de México |
language | spa |
publishDate | 2010 |
publisher | Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información |
record_format | ojs |
spelling | oai_unam-bibliotecologica-article-274572017-01-19T17:30:39Z Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities Indicadores Webmétricos de carácter formal para evaluar el posicionamiento de las universidades: el caso de los Países Árabes Oglah AL_Dwairi, Khaldoon Mohammad Faba-Pérez, Cristina Vargas-Quesada, Benjamín Indicadores Webmétricos de carácter Formal Posicionamiento Web Universidades Árabes Evaluación Cybermetrics Formal Indicators Web Ranking Arab Universities Evaluation Cybermetric indicators are powerful tools for assessing internet information resources of specific domains. In response to the underlying subjectivity of most qualitative analysis indicators currently in use, the purpose of this paper is to apply structural quality indicators exclusively in order to objectively assess the Web Ranking of Arab Universities of the Middle East and North African region (MENA). The results obtained show that is possible to use structural indicators to assess the quality and rank of university websites. Moreover, the correlation between link analysis and structural analysis indicator is not sufficiently significant to assert that those universities with high rankings also were ranked highest in terms of structural indicators. This paper serves as a precedent for further research on universities that are currently more concerned with discovering their ranking as a function of the link networks existing between the universities themselves, than assessing ranking in terms of the structural features of their websites. Los indicadores webmétricos constituyen una potente herramienta para evaluar recursos de información en la Web pertenecientes a dominios muy específicos. Ante la subjetividad subyacente en la mayor parte de los indicadores cualitativos de análisis tratados en la actualidad, el objetivo del presente trabajo es aplicar indicadores de calidad de carácter exclusivamente formal con el fin de calcular objetivamente el posicionamiento de los sitios web de las universidades árabes de la zona MENA (Middle East and North Africa) (Oriente Medio y Norte de África). Los resultados obtenidos revelan que es posible usar indicadores formales para identificar la calidad y el posicionamiento de los sitios web universitarios, y que la correlación entre el análisis de enlaces y el análisis de indicadores formales no es suficientemente alta como para afirmar que aquellos sitios web mejor posicionados en el análisis de enlaces también lo sean en el análisis de sus indicadores formales. De esta manera, se establece un precedente para investigaciones futuras en el ámbito de la educación y, en concreto, de las universidades, más preocupadas hoy en día por descubrir su posicionamiento a través del entramado de enlaces que se establecen entre ellas que por valorar los aspectos formales de sus webs. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2010-09-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/27457 10.22201/iibi.0187358xp.2010.52.27457 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 24 No. 52 (2010) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 24 Núm. 52 (2010) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 24 n. 52 (2010) 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2010.52 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/27457/25448 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/27457/51366 Derechos de autor 2010 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
spellingShingle | Indicadores Webmétricos de carácter Formal Posicionamiento Web Universidades Árabes Evaluación Cybermetrics Formal Indicators Web Ranking Arab Universities Evaluation Oglah AL_Dwairi, Khaldoon Mohammad Faba-Pérez, Cristina Vargas-Quesada, Benjamín Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities |
title | Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities |
title_alt | Indicadores Webmétricos de carácter formal para evaluar el posicionamiento de las universidades: el caso de los Países Árabes |
title_full | Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities |
title_fullStr | Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities |
title_full_unstemmed | Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities |
title_short | Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities |
title_sort | formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities |
topic | Indicadores Webmétricos de carácter Formal Posicionamiento Web Universidades Árabes Evaluación Cybermetrics Formal Indicators Web Ranking Arab Universities Evaluation |
topic_facet | Indicadores Webmétricos de carácter Formal Posicionamiento Web Universidades Árabes Evaluación Cybermetrics Formal Indicators Web Ranking Arab Universities Evaluation |
url | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/27457 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2010.52.27457 |
work_keys_str_mv | AT oglahaldwairikhaldoonmohammad formalcybermeticindicatorsofthepositioningofarabuniversities AT fabaperezcristina formalcybermeticindicatorsofthepositioningofarabuniversities AT vargasquesadabenjamin formalcybermeticindicatorsofthepositioningofarabuniversities AT oglahaldwairikhaldoonmohammad indicadoreswebmetricosdecaracterformalparaevaluarelposicionamientodelasuniversidadeselcasodelospaisesarabes AT fabaperezcristina indicadoreswebmetricosdecaracterformalparaevaluarelposicionamientodelasuniversidadeselcasodelospaisesarabes AT vargasquesadabenjamin indicadoreswebmetricosdecaracterformalparaevaluarelposicionamientodelasuniversidadeselcasodelospaisesarabes |