Cargando…

Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities

Cybermetric indicators are powerful tools for assessing internet information resources of specific domains. In response to the underlying subjectivity of most qualitative analysis indicators currently in use, the purpose of this paper is to apply structural quality indicators exclusively in order to...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Oglah AL_Dwairi, Khaldoon Mohammad, Faba-Pérez, Cristina, Vargas-Quesada, Benjamín
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2010
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/27457
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2010.52.27457
_version_ 1780761173531033600
author Oglah AL_Dwairi, Khaldoon Mohammad
Faba-Pérez, Cristina
Vargas-Quesada, Benjamín
author_facet Oglah AL_Dwairi, Khaldoon Mohammad
Faba-Pérez, Cristina
Vargas-Quesada, Benjamín
author_sort Oglah AL_Dwairi, Khaldoon Mohammad
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description Cybermetric indicators are powerful tools for assessing internet information resources of specific domains. In response to the underlying subjectivity of most qualitative analysis indicators currently in use, the purpose of this paper is to apply structural quality indicators exclusively in order to objectively assess the Web Ranking of Arab Universities of the Middle East and North African region (MENA). The results obtained show that is possible to use structural indicators to assess the quality and rank of university websites. Moreover, the correlation between link analysis and structural analysis indicator is not sufficiently significant to assert that those universities with high rankings also were ranked highest in terms of structural indicators. This paper serves as a precedent for further research on universities that are currently more concerned with discovering their ranking as a function of the link networks existing between the universities themselves, than assessing ranking in terms of the structural features of their websites.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-27457
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
publishDate 2010
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-274572017-01-19T17:30:39Z Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities Indicadores Webmétricos de carácter formal para evaluar el posicionamiento de las universidades: el caso de los Países Árabes Oglah AL_Dwairi, Khaldoon Mohammad Faba-Pérez, Cristina Vargas-Quesada, Benjamín Indicadores Webmétricos de carácter Formal Posicionamiento Web Universidades Árabes Evaluación Cybermetrics Formal Indicators Web Ranking Arab Universities Evaluation Cybermetric indicators are powerful tools for assessing internet information resources of specific domains. In response to the underlying subjectivity of most qualitative analysis indicators currently in use, the purpose of this paper is to apply structural quality indicators exclusively in order to objectively assess the Web Ranking of Arab Universities of the Middle East and North African region (MENA). The results obtained show that is possible to use structural indicators to assess the quality and rank of university websites. Moreover, the correlation between link analysis and structural analysis indicator is not sufficiently significant to assert that those universities with high rankings also were ranked highest in terms of structural indicators. This paper serves as a precedent for further research on universities that are currently more concerned with discovering their ranking as a function of the link networks existing between the universities themselves, than assessing ranking in terms of the structural features of their websites. Los indicadores webmétricos constituyen una potente herramienta para evaluar recursos de información en la Web pertenecientes a dominios muy específicos. Ante la subjetividad subyacente en la mayor parte de los indicadores cualitativos de análisis tratados en la actualidad, el objetivo del presente trabajo es aplicar indicadores de calidad de carácter exclusivamente formal con el fin de calcular objetivamente el posicionamiento de los sitios web de las universidades árabes de la zona MENA (Middle East and North Africa) (Oriente Medio y Norte de África). Los resultados obtenidos revelan que es posible usar indicadores formales para identificar la calidad y el posicionamiento de los sitios web universitarios, y que la correlación entre el análisis de enlaces y el análisis de indicadores formales no es suficientemente alta como para afirmar que aquellos sitios web mejor posicionados en el análisis de enlaces también lo sean en el análisis de sus indicadores formales. De esta manera, se establece un precedente para investigaciones futuras en el ámbito de la educación y, en concreto, de las universidades, más preocupadas hoy en día por descubrir su posicionamiento a través del entramado de enlaces que se establecen entre ellas que por valorar los aspectos formales de sus webs. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2010-09-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/27457 10.22201/iibi.0187358xp.2010.52.27457 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 24 No. 52 (2010) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 24 Núm. 52 (2010) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 24 n. 52 (2010) 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2010.52 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/27457/25448 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/27457/51366 Derechos de autor 2010 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle Indicadores Webmétricos de carácter Formal
Posicionamiento Web
Universidades Árabes
Evaluación
Cybermetrics Formal Indicators
Web Ranking
Arab Universities
Evaluation
Oglah AL_Dwairi, Khaldoon Mohammad
Faba-Pérez, Cristina
Vargas-Quesada, Benjamín
Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities
title Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities
title_alt Indicadores Webmétricos de carácter formal para evaluar el posicionamiento de las universidades: el caso de los Países Árabes
title_full Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities
title_fullStr Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities
title_full_unstemmed Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities
title_short Formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities
title_sort formal cybermetic indicators of the positioning of arab universities
topic Indicadores Webmétricos de carácter Formal
Posicionamiento Web
Universidades Árabes
Evaluación
Cybermetrics Formal Indicators
Web Ranking
Arab Universities
Evaluation
topic_facet Indicadores Webmétricos de carácter Formal
Posicionamiento Web
Universidades Árabes
Evaluación
Cybermetrics Formal Indicators
Web Ranking
Arab Universities
Evaluation
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/27457
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2010.52.27457
work_keys_str_mv AT oglahaldwairikhaldoonmohammad formalcybermeticindicatorsofthepositioningofarabuniversities
AT fabaperezcristina formalcybermeticindicatorsofthepositioningofarabuniversities
AT vargasquesadabenjamin formalcybermeticindicatorsofthepositioningofarabuniversities
AT oglahaldwairikhaldoonmohammad indicadoreswebmetricosdecaracterformalparaevaluarelposicionamientodelasuniversidadeselcasodelospaisesarabes
AT fabaperezcristina indicadoreswebmetricosdecaracterformalparaevaluarelposicionamientodelasuniversidadeselcasodelospaisesarabes
AT vargasquesadabenjamin indicadoreswebmetricosdecaracterformalparaevaluarelposicionamientodelasuniversidadeselcasodelospaisesarabes