Cargando…

Postgraduate studies websites: a framework for evaluating

This paper proposes two tools for evaluating the quality of information on postgraduate studies websites, while providing for both objective and subjective approaches to the evaluation process. On one hand, a checklist of accessibly levels, for use with Weblink Validator, W3C markup validation servi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Olvera-Lobo, Ma. Dolores, Aguilar-Soto, María
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2011
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/27468
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2011.53.27468
_version_ 1780761175239163904
author Olvera-Lobo, Ma. Dolores
Aguilar-Soto, María
author_facet Olvera-Lobo, Ma. Dolores
Aguilar-Soto, María
author_sort Olvera-Lobo, Ma. Dolores
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description This paper proposes two tools for evaluating the quality of information on postgraduate studies websites, while providing for both objective and subjective approaches to the evaluation process. On one hand, a checklist of accessibly levels, for use with Weblink Validator, W3C markup validation service and TAW, has been developed. This is complemented by questionnaire instrument, designed and field tested to assess qualitative aspects of the target websites. These tools have been field tested on postgraduate websites that enjoy Quality Mention (MC) from universities in Andalusia, Spain; and the data complied was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The results of these analyses yield acceptable quality values for these websites, while revealing several common flaws. A university website ranking and a website domain ranking have also been developed. The distinct quality levels of these websites are reported in cluster and principle component analyses.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-27468
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
publishDate 2011
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-274682017-01-19T17:29:21Z Postgraduate studies websites: a framework for evaluating Los sitios web académicos con información de postgrado: herramientas para su evaluación Olvera-Lobo, Ma. Dolores Aguilar-Soto, María Postgraduate studies Website evaluation Information evaluation Academic web sites Programas Oficiales de Postgrado Evaluación de sitios web Evaluación de información Sitios web académicos This paper proposes two tools for evaluating the quality of information on postgraduate studies websites, while providing for both objective and subjective approaches to the evaluation process. On one hand, a checklist of accessibly levels, for use with Weblink Validator, W3C markup validation service and TAW, has been developed. This is complemented by questionnaire instrument, designed and field tested to assess qualitative aspects of the target websites. These tools have been field tested on postgraduate websites that enjoy Quality Mention (MC) from universities in Andalusia, Spain; and the data complied was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The results of these analyses yield acceptable quality values for these websites, while revealing several common flaws. A university website ranking and a website domain ranking have also been developed. The distinct quality levels of these websites are reported in cluster and principle component analyses. Este trabajo diseña y desarrolla dos nuevas herramientas adaptadas específicamente para la evaluación de sitios web de estudios de postgrado desde una perspectiva objetiva –mediante una checklist y utilizando aplicaciones como Weblink Validator, W3C markup validator y TAW– y subjetiva –a través de un cuestionario−. Estas herramientas se han aplicado a sitios web de Programas Oficiales de Postgrado con Mención de Calidad –distinción otorgada por el Ministerio de Educación y Ciencia de España–. El análisis y procesamiento de los datos se ha realizado con el paquete estadístico SPSS. Los resultados muestran valores aceptables para los sitios web analizados aunque tienen algunos defectos comunes. Se constata la existencia de varios niveles de calidad de tales sitios, tal como se pone de manifiesto tanto en el análisis de cluster como en el de componentes principales o PCA. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2011-10-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/27468 10.22201/iibi.0187358xp.2011.53.27468 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 25 No. 53 (2011) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 25 Núm. 53 (2011) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 25 n. 53 (2011) 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2011.53 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/27468/25457 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/27468/51341 Derechos de autor 2011 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle Postgraduate studies
Website evaluation
Information evaluation
Academic web sites
Programas Oficiales de Postgrado
Evaluación de sitios web
Evaluación de información
Sitios web académicos
Olvera-Lobo, Ma. Dolores
Aguilar-Soto, María
Postgraduate studies websites: a framework for evaluating
title Postgraduate studies websites: a framework for evaluating
title_alt Los sitios web académicos con información de postgrado: herramientas para su evaluación
title_full Postgraduate studies websites: a framework for evaluating
title_fullStr Postgraduate studies websites: a framework for evaluating
title_full_unstemmed Postgraduate studies websites: a framework for evaluating
title_short Postgraduate studies websites: a framework for evaluating
title_sort postgraduate studies websites: a framework for evaluating
topic Postgraduate studies
Website evaluation
Information evaluation
Academic web sites
Programas Oficiales de Postgrado
Evaluación de sitios web
Evaluación de información
Sitios web académicos
topic_facet Postgraduate studies
Website evaluation
Information evaluation
Academic web sites
Programas Oficiales de Postgrado
Evaluación de sitios web
Evaluación de información
Sitios web académicos
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/27468
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2011.53.27468
work_keys_str_mv AT olveralobomadolores postgraduatestudieswebsitesaframeworkforevaluating
AT aguilarsotomaria postgraduatestudieswebsitesaframeworkforevaluating
AT olveralobomadolores lossitioswebacademicosconinformaciondepostgradoherramientasparasuevaluacion
AT aguilarsotomaria lossitioswebacademicosconinformaciondepostgradoherramientasparasuevaluacion