Cargando…

Writing: A problem for the information society

A REFLECTION ON THE PROBLEM OF WRITING FOR THE INFORMATION SOCIETY WHICH SHOULD COUNT WITH CITIZENS CAPABLE OF USING INFORMATION FOR THE INDIVIDUAL AND COLLECTIVE BENEFIT LAEDING TO PROGRESS. HOWEVER, A RECENT OECD'S SURVEY ON THE ABILITY TO UNDERSTAND TEXT, EVALUATED INFORMATION, BUILD HYPOTHE...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: RAMÍREZ LEYVA, ELSA MARGARITA
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2001
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/3980
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2001.31.3980
_version_ 1780761118200823808
author RAMÍREZ LEYVA, ELSA MARGARITA
author_facet RAMÍREZ LEYVA, ELSA MARGARITA
author_sort RAMÍREZ LEYVA, ELSA MARGARITA
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description A REFLECTION ON THE PROBLEM OF WRITING FOR THE INFORMATION SOCIETY WHICH SHOULD COUNT WITH CITIZENS CAPABLE OF USING INFORMATION FOR THE INDIVIDUAL AND COLLECTIVE BENEFIT LAEDING TO PROGRESS. HOWEVER, A RECENT OECD'S SURVEY ON THE ABILITY TO UNDERSTAND TEXT, EVALUATED INFORMATION, BUILD HYPOTHESIS AND PROFIT FROM KNOWLEDGE, REVEALED SERIOUS PROBLEMS IN THE 36 COUNTTRIES INVOLVED IN THE TESTING OF WRITING ABILITIES OF YOUTH THAT HAD JUST CONCLUDED MIDDLE EDUCATION. BUT ALSO THE PERFORMANCE IN THE HIGHER EDUCATION SYSTEMS REVEALED CERTAIN DIFFICULTIES IN THE CAPABILITIES FOR ACCESSING, USING AND TRANSFORMING INFORMATION. RELATED TO THIS, THE AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION DEFINED SIX BASIC CAPABILITIES THAT ALL STUDENTS SHOULD ACQUIRE IN ORDER TO BE ABLE TO MASTER THE WRITING ABILITIES. THE OECD SURVEY WILL LEAD TO A REVIEW OF CATORS THAT AFFECT AND DETERIORATE THE JOY OF READING.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-3980
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
publishDate 2001
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-39802018-01-31T14:24:52Z Writing: A problem for the information society La lectura: un problema para la sociedad de la información RAMÍREZ LEYVA, ELSA MARGARITA READING READING BEHAVIOR INFORMATION ABILITY INFORMATION SOCIETY LECTURA CONDUCTA LECTORA HABILIDADES INFORMATIVAS SOCIEDAD DE LA INFORMACION A REFLECTION ON THE PROBLEM OF WRITING FOR THE INFORMATION SOCIETY WHICH SHOULD COUNT WITH CITIZENS CAPABLE OF USING INFORMATION FOR THE INDIVIDUAL AND COLLECTIVE BENEFIT LAEDING TO PROGRESS. HOWEVER, A RECENT OECD'S SURVEY ON THE ABILITY TO UNDERSTAND TEXT, EVALUATED INFORMATION, BUILD HYPOTHESIS AND PROFIT FROM KNOWLEDGE, REVEALED SERIOUS PROBLEMS IN THE 36 COUNTTRIES INVOLVED IN THE TESTING OF WRITING ABILITIES OF YOUTH THAT HAD JUST CONCLUDED MIDDLE EDUCATION. BUT ALSO THE PERFORMANCE IN THE HIGHER EDUCATION SYSTEMS REVEALED CERTAIN DIFFICULTIES IN THE CAPABILITIES FOR ACCESSING, USING AND TRANSFORMING INFORMATION. RELATED TO THIS, THE AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION DEFINED SIX BASIC CAPABILITIES THAT ALL STUDENTS SHOULD ACQUIRE IN ORDER TO BE ABLE TO MASTER THE WRITING ABILITIES. THE OECD SURVEY WILL LEAD TO A REVIEW OF CATORS THAT AFFECT AND DETERIORATE THE JOY OF READING. ESTE ARTÍCULO ABRE LA REFLEXIÓN SOBRE EL PROBLEMA QUE REPRESENTA LA LECTURA PARA LA SOCIEDAD DE LA INFORMACIÓN, LA CUAL DEBERÁ DISTINGUIRSE POR CONTAR CON CIUDADANOS CAPACES DE ACCEDER, USAR LA INFORMACIÓN Y CONVERTIRLA EN UN BIEN PARA EL BENEFICIO INDIVIDUAL Y COLECTIVO QUE CONDUZCA AL PROGRESO. SIN EMBARGO EL ESTUDIO DE LA OECD, DADO A CONOCER RECIENTEMENTE, SOBRE LA CAPACIDAD DE COMPRENDER TEXTOS, EVALUAR INFORMACIONES, CONSTRUIR HIPÓTESIS Y APROVECHAR CONOCIMIENTOS, REVELO SERIOS PROBLEMAS EN LA CAPACIDAD LECTORA EN JÓVENES QUE CONCLUYEN LA EDUCACIÓN MEDIA EN LOS 36 PAÍSES ENCUESTADOS. POR OTRA PARTE EL DESEMPEÑO DE LAS INSTITUCIONES EDUCATIVAS, EN PARTICULAR LA EDUCACIÓN SUPERIOR, DE CAPACITAR A LOS ALUMNOS PARA DESARROLLAR HABILIDADES QUE LES PERMITAN ACCEDER, USAR LA INFORMACIÓN Y TRANSFORMARLA EN CONOCIMIENTO TAMBIÉN HA MOSTRADO INSUFICIENCIAS. AL RESPECTO, LA AMERICA LIBRARY ASSOCIATION DEFINIÓ SEIS HABILIDADES BÁSICAS QUE TODO ESTUDIANTE DEBE ADQUIRIR, SUPUESTAMENTE PARA DOMINAR LAS HABILIDADES DE LECTURA. EL ESTUDIO DE LA OECD OBLIGARA A REVISAR LOS FACTORES QUE AFECTAN Y DETERIORAN LA CAPACIDAD LECTORA; Y DE PASO EL GUSTO POR ELLA. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2001-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/3980 10.22201/iibi.0187358xp.2001.31.3980 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 15 No. 31 (2001) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 15 Núm. 31 (2001) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 15 n. 31 (2001) 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2001.31 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/3980/3532 Derechos de autor 2001 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle READING
READING BEHAVIOR
INFORMATION ABILITY
INFORMATION SOCIETY
LECTURA
CONDUCTA LECTORA
HABILIDADES INFORMATIVAS
SOCIEDAD DE LA INFORMACION
RAMÍREZ LEYVA, ELSA MARGARITA
Writing: A problem for the information society
title Writing: A problem for the information society
title_alt La lectura: un problema para la sociedad de la información
title_full Writing: A problem for the information society
title_fullStr Writing: A problem for the information society
title_full_unstemmed Writing: A problem for the information society
title_short Writing: A problem for the information society
title_sort writing: a problem for the information society
topic READING
READING BEHAVIOR
INFORMATION ABILITY
INFORMATION SOCIETY
LECTURA
CONDUCTA LECTORA
HABILIDADES INFORMATIVAS
SOCIEDAD DE LA INFORMACION
topic_facet READING
READING BEHAVIOR
INFORMATION ABILITY
INFORMATION SOCIETY
LECTURA
CONDUCTA LECTORA
HABILIDADES INFORMATIVAS
SOCIEDAD DE LA INFORMACION
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/3980
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2001.31.3980
work_keys_str_mv AT ramirezleyvaelsamargarita writingaproblemfortheinformationsociety
AT ramirezleyvaelsamargarita lalecturaunproblemaparalasociedaddelainformacion