Cargando…

Defining reading, literacy and other related concepts

FOR SOME TIME NOW, BUT PARTICULARLY DURING THE LAST CENTURY, LITERACY AND READING HAVE BEEN OBJECTS OF IN­TEREST FOR THE ACADEMIC COMMUNITY AND INTERNATIONAL AGENCIES. THIS SITUATION HAS BROUGHT INTO THE OPEN THE EXISTENCE OF DIFFERENT APPROACHES TO THE DEFINITION OF LITERACY AND READING, ESPECIALLY...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: RODRÍGUEZ GALLARDO, ADOLFO
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2007
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4122
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2007.42.4122
_version_ 1780761156393107456
author RODRÍGUEZ GALLARDO, ADOLFO
author_facet RODRÍGUEZ GALLARDO, ADOLFO
author_sort RODRÍGUEZ GALLARDO, ADOLFO
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description FOR SOME TIME NOW, BUT PARTICULARLY DURING THE LAST CENTURY, LITERACY AND READING HAVE BEEN OBJECTS OF IN­TEREST FOR THE ACADEMIC COMMUNITY AND INTERNATIONAL AGENCIES. THIS SITUATION HAS BROUGHT INTO THE OPEN THE EXISTENCE OF DIFFERENT APPROACHES TO THE DEFINITION OF LITERACY AND READING, ESPECIALLY ONCE THEIR INFLUENCE ON SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT AND ITS LINK WITH BASIC HUMAN RIGHTS HAVE BEEN RECOGNIZED.  THIS PAPER ANALYSES THE MEANING OF SUCH TERMS AS LIT­ERACY AND READING, AS WELL AS HOW THESE HAVE CHANGED THROUGHOUT HISTORY AS PRODUCTS OF THE DEVELOPMENT OF CIVILIZATION. IT SHOWS THAT THESE TERMS ARE NOT ONLY IM­PORTANT IN THEMSELVES BUT ALSO INASMUCH AS THEIR MEA­SUREMENT VARIES ACCORDING TO THE DEFINITION CHOSEN.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-4122
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
publishDate 2007
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-41222018-01-31T14:28:06Z Defining reading, literacy and other related concepts Definiendo la lectura, el alfabetismo y otros conceptos relacionados RODRÍGUEZ GALLARDO, ADOLFO READING LITERACY ILLITERACY LITERATE ILLITERATE WRITING LECTURA ALFABETISMO ANALFABETISMO ALFABETA ANALFABETA LEER ESCRIBIR FOR SOME TIME NOW, BUT PARTICULARLY DURING THE LAST CENTURY, LITERACY AND READING HAVE BEEN OBJECTS OF IN­TEREST FOR THE ACADEMIC COMMUNITY AND INTERNATIONAL AGENCIES. THIS SITUATION HAS BROUGHT INTO THE OPEN THE EXISTENCE OF DIFFERENT APPROACHES TO THE DEFINITION OF LITERACY AND READING, ESPECIALLY ONCE THEIR INFLUENCE ON SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT AND ITS LINK WITH BASIC HUMAN RIGHTS HAVE BEEN RECOGNIZED.  THIS PAPER ANALYSES THE MEANING OF SUCH TERMS AS LIT­ERACY AND READING, AS WELL AS HOW THESE HAVE CHANGED THROUGHOUT HISTORY AS PRODUCTS OF THE DEVELOPMENT OF CIVILIZATION. IT SHOWS THAT THESE TERMS ARE NOT ONLY IM­PORTANT IN THEMSELVES BUT ALSO INASMUCH AS THEIR MEA­SUREMENT VARIES ACCORDING TO THE DEFINITION CHOSEN. POR MUCHO TIEMPO, PERO PARTICULARMENTE DURANTE EL SI­GLO PASADO, EL ALFABETISMO Y LA LECTURA HAN SIDO OBJETO DE INTERÉS POR PARTE DE LA COMUNIDAD ACADÉMICA Y DE ORGANISMOS INTERNACIONALES. ESTA SITUACIÓN HA PUES­TO AL DESCUBIERTO LA EXISTENCIA DE DIFERENTES ENFOQUES RELACIONADOS CON LA DEFINICIÓN DEL ALFABETISMO Y LA LEC­TURA, ESPECIALMENTE TRAS RECONOCERSE SU INFLUENCIA EN EL DESARROLLO SOCIOECONÓMICO Y SU VINCULACIÓN CON LOS DERECHOS FUNDAMENTALES DE LAS PERSONAS. ESTE TRABAJO ANALIZA EL SIGNIFICADO DE LOS TÉRMINOS AL­FABETISMO, LECTURA Y OTROS RELACIONADOS; ASÍ COMO LA FORMA EN QUE HAN VARIADO A LO LARGO DE LA HISTORIA CO­MO PRODUCTO DEL DESARROLLO DE LA CIVILIZACIÓN; Y SEÑALA QUE ÉSTOS NO SÓLO SON IMPORTANTES EN SÍ MISMOS SINO TAMBIÉN EN TANTO QUE SU MEDICIÓN VARIA EN FUNCIÓN DEL CONCEPTO QUE SE ELIJA. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2007-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4122 10.22201/iibi.0187358xp.2007.42.4122 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 21 No. 42 (2007) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 21 Núm. 42 (2007) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 21 n. 42 (2007) 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2007.42 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4122/3656 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4122/51456 Derechos de autor 2007 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle READING
LITERACY
ILLITERACY
LITERATE
ILLITERATE
WRITING
LECTURA
ALFABETISMO
ANALFABETISMO
ALFABETA
ANALFABETA
LEER
ESCRIBIR
RODRÍGUEZ GALLARDO, ADOLFO
Defining reading, literacy and other related concepts
title Defining reading, literacy and other related concepts
title_alt Definiendo la lectura, el alfabetismo y otros conceptos relacionados
title_full Defining reading, literacy and other related concepts
title_fullStr Defining reading, literacy and other related concepts
title_full_unstemmed Defining reading, literacy and other related concepts
title_short Defining reading, literacy and other related concepts
title_sort defining reading, literacy and other related concepts
topic READING
LITERACY
ILLITERACY
LITERATE
ILLITERATE
WRITING
LECTURA
ALFABETISMO
ANALFABETISMO
ALFABETA
ANALFABETA
LEER
ESCRIBIR
topic_facet READING
LITERACY
ILLITERACY
LITERATE
ILLITERATE
WRITING
LECTURA
ALFABETISMO
ANALFABETISMO
ALFABETA
ANALFABETA
LEER
ESCRIBIR
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4122
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2007.42.4122
work_keys_str_mv AT rodriguezgallardoadolfo definingreadingliteracyandotherrelatedconcepts
AT rodriguezgallardoadolfo definiendolalecturaelalfabetismoyotrosconceptosrelacionados