Cargando…

Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy

PRESENT TECHNOLOGICAL AND SCIENTIFIC CIRCUMSTANCES DEMAND NEW SKILLS WHICH UNITE READING AND WRITING CAPABILITIES, WHICH IMPLY NOT ONLY DEXTEROUS ABILITIES, BUT, ABOVE ALL, COMPETENCE. AN EXPERIENCE IN MANAGING AN INFORMATION SYSTEM IN THE EDUCATIONAL AREA "INFORMATION FLOW AND FEEDBACK" W...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: VARELA VARELA, AÍDA
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2008
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4139
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2008.44.4139
_version_ 1780761159959314432
author VARELA VARELA, AÍDA
author_facet VARELA VARELA, AÍDA
author_sort VARELA VARELA, AÍDA
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description PRESENT TECHNOLOGICAL AND SCIENTIFIC CIRCUMSTANCES DEMAND NEW SKILLS WHICH UNITE READING AND WRITING CAPABILITIES, WHICH IMPLY NOT ONLY DEXTEROUS ABILITIES, BUT, ABOVE ALL, COMPETENCE. AN EXPERIENCE IN MANAGING AN INFORMATION SYSTEM IN THE EDUCATIONAL AREA "INFORMATION FLOW AND FEEDBACK" WHOSE OBJECTIVE IS TO INITIATE, MONITOR AND EVALUATE THE IMPLEMENTATION OF A COGNITIVE, INTERACTIVE AND CONSTRUCTIVE TOOL, IS PRESENTED: THE INSTRUMENTAL ENRICHING PROGRAM (PEI) IN SCHOOL UNITS IN THE STATE PUBLIC NETWORK OF MIDDLE EDUCATION OF BAHIA, IN BRAZIL. THE EXPERIENCE MEETS THE CHALLENGE OF IMPROVING THE LEARNING-TEACHING PROCESS, AND OF STRENGTHENING INFORMATION LITERACY.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-4139
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
publishDate 2008
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-41392018-01-31T14:28:53Z Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy Sistema informacional, lectura y conocimiento: Gerenciando el flujo de una herramienta cognitiva hacia la alfabetización informacional VARELA VARELA, AÍDA Information systems Cognitive tool Cognition Information literacy Sistema de información Herramienta cognitiva Cognición Alfabetización informacional PRESENT TECHNOLOGICAL AND SCIENTIFIC CIRCUMSTANCES DEMAND NEW SKILLS WHICH UNITE READING AND WRITING CAPABILITIES, WHICH IMPLY NOT ONLY DEXTEROUS ABILITIES, BUT, ABOVE ALL, COMPETENCE. AN EXPERIENCE IN MANAGING AN INFORMATION SYSTEM IN THE EDUCATIONAL AREA "INFORMATION FLOW AND FEEDBACK" WHOSE OBJECTIVE IS TO INITIATE, MONITOR AND EVALUATE THE IMPLEMENTATION OF A COGNITIVE, INTERACTIVE AND CONSTRUCTIVE TOOL, IS PRESENTED: THE INSTRUMENTAL ENRICHING PROGRAM (PEI) IN SCHOOL UNITS IN THE STATE PUBLIC NETWORK OF MIDDLE EDUCATION OF BAHIA, IN BRAZIL. THE EXPERIENCE MEETS THE CHALLENGE OF IMPROVING THE LEARNING-TEACHING PROCESS, AND OF STRENGTHENING INFORMATION LITERACY. LOS NUEVOS ENTORNOS TECNOLÓGICOS Y CIENTÍFICOS EXIGEN OTRAS CAPACIDADES QUE UNEN LA LECTURA Y LA ESCRITURA, UNA CAPACIDAD QUE SE ASIENTA NO SÓLO EN DESTREZAS Y HABILIDADES, SINO SOBRE TODO EN COMPETENCIA. ESTE ARTÍCULO PRESENTA UNA EXPERIENCIA DE GESTIÓN SOBRE UN SISTEMA DE INFORMACIÓN EN EL ÁREA EDUCACIONAL "FLUJO INFORMACIONAL Y REALIMENTACIÓN" CUYO OBJETIVO ES ACCIONAR, ACOMPAÑAR Y EVALUAR LA IMPLEMENTACIÓN DE UNA HERRAMIENTA COGNITIVA, CONSTRUCTIVISTA E INTERACCIONISTA, EL PROGRAMA DE ENRIQUECIMIENTO INSTRUMENTAL "PEI", EN UNIDADES ESCOLARES DE ENSEÑANZA MEDIA DE LA RED PÚBLICA ESTATAL DE BAHÍA, BRASIL. EXPERIENCIA QUE HA ENFRENTADO EL DESAFÍO PARA MEJORAR LA CALIDAD DEL PROCESO DE ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE, Y FORTALECER LA ALFABETIZACIÓN INFORMACIONAL. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2008-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4139 10.22201/iibi.0187358xp.2008.44.4139 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 22 No. 44 (2008) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 22 Núm. 44 (2008) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 22 n. 44 (2008) 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2008.44 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4139/3673 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4139/51502 Derechos de autor 2008 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle Information systems
Cognitive tool
Cognition
Information literacy
Sistema de información
Herramienta cognitiva
Cognición
Alfabetización informacional
VARELA VARELA, AÍDA
Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy
title Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy
title_alt Sistema informacional, lectura y conocimiento: Gerenciando el flujo de una herramienta cognitiva hacia la alfabetización informacional
title_full Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy
title_fullStr Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy
title_full_unstemmed Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy
title_short Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy
title_sort information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy
topic Information systems
Cognitive tool
Cognition
Information literacy
Sistema de información
Herramienta cognitiva
Cognición
Alfabetización informacional
topic_facet Information systems
Cognitive tool
Cognition
Information literacy
Sistema de información
Herramienta cognitiva
Cognición
Alfabetización informacional
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4139
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2008.44.4139
work_keys_str_mv AT varelavarelaaida informationsystemsreadingandknowledgemanagingtheflowofacognitivetoolforinformationliteracy
AT varelavarelaaida sistemainformacionallecturayconocimientogerenciandoelflujodeunaherramientacognitivahacialaalfabetizacioninformacional