Cargando…
Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy
PRESENT TECHNOLOGICAL AND SCIENTIFIC CIRCUMSTANCES DEMAND NEW SKILLS WHICH UNITE READING AND WRITING CAPABILITIES, WHICH IMPLY NOT ONLY DEXTEROUS ABILITIES, BUT, ABOVE ALL, COMPETENCE. AN EXPERIENCE IN MANAGING AN INFORMATION SYSTEM IN THE EDUCATIONAL AREA "INFORMATION FLOW AND FEEDBACK" W...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Online Artículo |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
2008
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4139 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2008.44.4139 |
_version_ | 1780761159959314432 |
---|---|
author | VARELA VARELA, AÍDA |
author_facet | VARELA VARELA, AÍDA |
author_sort | VARELA VARELA, AÍDA |
collection | Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
description | PRESENT TECHNOLOGICAL AND SCIENTIFIC CIRCUMSTANCES DEMAND NEW SKILLS WHICH UNITE READING AND WRITING CAPABILITIES, WHICH IMPLY NOT ONLY DEXTEROUS ABILITIES, BUT, ABOVE ALL, COMPETENCE. AN EXPERIENCE IN MANAGING AN INFORMATION SYSTEM IN THE EDUCATIONAL AREA "INFORMATION FLOW AND FEEDBACK" WHOSE OBJECTIVE IS TO INITIATE, MONITOR AND EVALUATE THE IMPLEMENTATION OF A COGNITIVE, INTERACTIVE AND CONSTRUCTIVE TOOL, IS PRESENTED: THE INSTRUMENTAL ENRICHING PROGRAM (PEI) IN SCHOOL UNITS IN THE STATE PUBLIC NETWORK OF MIDDLE EDUCATION OF BAHIA, IN BRAZIL. THE EXPERIENCE MEETS THE CHALLENGE OF IMPROVING THE LEARNING-TEACHING PROCESS, AND OF STRENGTHENING INFORMATION LITERACY. |
format | Online Article |
id | oai_unam-bibliotecologica-article-4139 |
institution | Universidad Nacional Autónoma de México |
language | spa |
publishDate | 2008 |
publisher | Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información |
record_format | ojs |
spelling | oai_unam-bibliotecologica-article-41392018-01-31T14:28:53Z Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy Sistema informacional, lectura y conocimiento: Gerenciando el flujo de una herramienta cognitiva hacia la alfabetización informacional VARELA VARELA, AÍDA Information systems Cognitive tool Cognition Information literacy Sistema de información Herramienta cognitiva Cognición Alfabetización informacional PRESENT TECHNOLOGICAL AND SCIENTIFIC CIRCUMSTANCES DEMAND NEW SKILLS WHICH UNITE READING AND WRITING CAPABILITIES, WHICH IMPLY NOT ONLY DEXTEROUS ABILITIES, BUT, ABOVE ALL, COMPETENCE. AN EXPERIENCE IN MANAGING AN INFORMATION SYSTEM IN THE EDUCATIONAL AREA "INFORMATION FLOW AND FEEDBACK" WHOSE OBJECTIVE IS TO INITIATE, MONITOR AND EVALUATE THE IMPLEMENTATION OF A COGNITIVE, INTERACTIVE AND CONSTRUCTIVE TOOL, IS PRESENTED: THE INSTRUMENTAL ENRICHING PROGRAM (PEI) IN SCHOOL UNITS IN THE STATE PUBLIC NETWORK OF MIDDLE EDUCATION OF BAHIA, IN BRAZIL. THE EXPERIENCE MEETS THE CHALLENGE OF IMPROVING THE LEARNING-TEACHING PROCESS, AND OF STRENGTHENING INFORMATION LITERACY. LOS NUEVOS ENTORNOS TECNOLÓGICOS Y CIENTÍFICOS EXIGEN OTRAS CAPACIDADES QUE UNEN LA LECTURA Y LA ESCRITURA, UNA CAPACIDAD QUE SE ASIENTA NO SÓLO EN DESTREZAS Y HABILIDADES, SINO SOBRE TODO EN COMPETENCIA. ESTE ARTÍCULO PRESENTA UNA EXPERIENCIA DE GESTIÓN SOBRE UN SISTEMA DE INFORMACIÓN EN EL ÁREA EDUCACIONAL "FLUJO INFORMACIONAL Y REALIMENTACIÓN" CUYO OBJETIVO ES ACCIONAR, ACOMPAÑAR Y EVALUAR LA IMPLEMENTACIÓN DE UNA HERRAMIENTA COGNITIVA, CONSTRUCTIVISTA E INTERACCIONISTA, EL PROGRAMA DE ENRIQUECIMIENTO INSTRUMENTAL "PEI", EN UNIDADES ESCOLARES DE ENSEÑANZA MEDIA DE LA RED PÚBLICA ESTATAL DE BAHÍA, BRASIL. EXPERIENCIA QUE HA ENFRENTADO EL DESAFÍO PARA MEJORAR LA CALIDAD DEL PROCESO DE ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE, Y FORTALECER LA ALFABETIZACIÓN INFORMACIONAL. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2008-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4139 10.22201/iibi.0187358xp.2008.44.4139 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 22 No. 44 (2008) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 22 Núm. 44 (2008) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 22 n. 44 (2008) 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2008.44 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4139/3673 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4139/51502 Derechos de autor 2008 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
spellingShingle | Information systems Cognitive tool Cognition Information literacy Sistema de información Herramienta cognitiva Cognición Alfabetización informacional VARELA VARELA, AÍDA Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy |
title | Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy |
title_alt | Sistema informacional, lectura y conocimiento: Gerenciando el flujo de una herramienta cognitiva hacia la alfabetización informacional |
title_full | Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy |
title_fullStr | Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy |
title_full_unstemmed | Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy |
title_short | Information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy |
title_sort | information systems, reading and knowledge: managing the flow of a cognitive tool for information literacy |
topic | Information systems Cognitive tool Cognition Information literacy Sistema de información Herramienta cognitiva Cognición Alfabetización informacional |
topic_facet | Information systems Cognitive tool Cognition Information literacy Sistema de información Herramienta cognitiva Cognición Alfabetización informacional |
url | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4139 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2008.44.4139 |
work_keys_str_mv | AT varelavarelaaida informationsystemsreadingandknowledgemanagingtheflowofacognitivetoolforinformationliteracy AT varelavarelaaida sistemainformacionallecturayconocimientogerenciandoelflujodeunaherramientacognitivahacialaalfabetizacioninformacional |