Cargando…

Encouraging reading for pleasure and the comprehensive training for readers

This paper proposes an approach to renewing the teaching of readers how to cope with the complex demands of the information society. In this context, the role of the library in training, learning, and construction of sociability and culture requires examination; and librarianship needs to develop br...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Ramírez Leyva, Elsa M.
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
eng
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2016
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/55646
https://dx.doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.04.014
_version_ 1780761207502798848
author Ramírez Leyva, Elsa M.
author_facet Ramírez Leyva, Elsa M.
author_sort Ramírez Leyva, Elsa M.
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description This paper proposes an approach to renewing the teaching of readers how to cope with the complex demands of the information society. In this context, the role of the library in training, learning, and construction of sociability and culture requires examination; and librarianship needs to develop broadly conceived proposals that move beyond pedagogical reading models offered schools. Bildung provides guidance for the comprehensive training of readers across a variety of codes, thereby equipping trainees with reading skills needed to develop broader lexicons and other associated tools and cultural capital that are useful in the construction of knowledge. Moreover, such training enriches the subject with aesthetic experiences that have the potential to effectuate subjective transformation of citizens over the long term.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-55646
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
eng
publishDate 2016
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-556462017-05-22T08:31:46Z Encouraging reading for pleasure and the comprehensive training for readers De la promoción de la lectura por placer a la formación integral de lectores Ramírez Leyva, Elsa M. Formación de Lectores y Bibliotecología Lectura y Sociedades del Conocimiento Bildung Alfabetización Múltiple Reader’s Education Library Science Reading and Knowledge Societies Bildung Multiple Literacies This paper proposes an approach to renewing the teaching of readers how to cope with the complex demands of the information society. In this context, the role of the library in training, learning, and construction of sociability and culture requires examination; and librarianship needs to develop broadly conceived proposals that move beyond pedagogical reading models offered schools. Bildung provides guidance for the comprehensive training of readers across a variety of codes, thereby equipping trainees with reading skills needed to develop broader lexicons and other associated tools and cultural capital that are useful in the construction of knowledge. Moreover, such training enriches the subject with aesthetic experiences that have the potential to effectuate subjective transformation of citizens over the long term. En artículo tiene el objetivo de proponer elementos para renovar la formación de lectores ante la complejidad de la lectura que hoy exigen las sociedades del conocimiento. En este contexto surgen concepciones sobre la función de la biblioteca como espacio de formación, aprendizaje, cultura y construcción de sociabilidades; por ello la bibliotecología debe desarrollar una propuesta con una perspectiva de lectura más amplia que la de los modelos pedagógicos en las instituciones educativas. Se identifican en la Bildung aportaciones para una formación de lectores integral, se incorporan además una variedad de recursos que favorecen la lectura de diferentes códigos para ampliar el capital cultural y léxico que a la vez generan modalidades de lectura dirigidas al desarrollo de capacidades de pensamiento crítico y de reflexión involucradas en la construcción de conocimiento, así como para causar experiencias estéticas necesarias en la formación y transformación subjetiva de los ciudadanos a lo largo de su vida. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2016-05-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/55646 10.1016/j.ibbai.2016.04.014 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 30 No. 69 (2016); 95-120 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 30 Núm. 69 (2016); 95-120 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 30 n. 69 (2016); 95-120 2448-8321 0187-358X spa eng http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/55646/49364 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/55646/51675 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/55646/51715 Derechos de autor 2016 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle Formación de Lectores y Bibliotecología
Lectura y Sociedades del Conocimiento
Bildung
Alfabetización Múltiple
Reader’s Education
Library Science
Reading and Knowledge Societies
Bildung
Multiple Literacies
Ramírez Leyva, Elsa M.
Encouraging reading for pleasure and the comprehensive training for readers
title Encouraging reading for pleasure and the comprehensive training for readers
title_alt De la promoción de la lectura por placer a la formación integral de lectores
title_full Encouraging reading for pleasure and the comprehensive training for readers
title_fullStr Encouraging reading for pleasure and the comprehensive training for readers
title_full_unstemmed Encouraging reading for pleasure and the comprehensive training for readers
title_short Encouraging reading for pleasure and the comprehensive training for readers
title_sort encouraging reading for pleasure and the comprehensive training for readers
topic Formación de Lectores y Bibliotecología
Lectura y Sociedades del Conocimiento
Bildung
Alfabetización Múltiple
Reader’s Education
Library Science
Reading and Knowledge Societies
Bildung
Multiple Literacies
topic_facet Formación de Lectores y Bibliotecología
Lectura y Sociedades del Conocimiento
Bildung
Alfabetización Múltiple
Reader’s Education
Library Science
Reading and Knowledge Societies
Bildung
Multiple Literacies
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/55646
https://dx.doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.04.014
work_keys_str_mv AT ramirezleyvaelsam encouragingreadingforpleasureandthecomprehensivetrainingforreaders
AT ramirezleyvaelsam delapromociondelalecturaporplaceralaformacionintegraldelectores