Cargando…

Practice and innovation communities: learning to take action in the field of Library and Documentation Science

This study aims to provide guidelines for designing, creating and developing a Community of Practice (CoP) in the area Library and Documentation Science. Such a CoP offers the potential of bringing together persons with shared interests and objectives who can reap real benefits through the generatio...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Arquero Avilés, Rosario, Marco Cuenca, Gonzalo, Cobo Serrano, Silvia, Ramos Simón, L. Fernando
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
eng
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2016
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57786
https://dx.doi.org/10.1016/S0187-358X(14)72580-8
_version_ 1780761215859949568
author Arquero Avilés, Rosario
Marco Cuenca, Gonzalo
Cobo Serrano, Silvia
Ramos Simón, L. Fernando
author_facet Arquero Avilés, Rosario
Marco Cuenca, Gonzalo
Cobo Serrano, Silvia
Ramos Simón, L. Fernando
author_sort Arquero Avilés, Rosario
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description This study aims to provide guidelines for designing, creating and developing a Community of Practice (CoP) in the area Library and Documentation Science. Such a CoP offers the potential of bringing together persons with shared interests and objectives who can reap real benefits through the generation of shared knowledge. The paper presents a case study involving an educational project with master degree candidates in the Documentation, Libraries and Archives Managementof the Faculty of the Documentary Science of the Universidad Complutense de Madrid (Spain).This case provides a view of the effective use of CoP, which constitutes a scenario or network for exchange of shared knowledge, while underpinning educational learning and promoting the culture of innovation and enterprise among the members of the community.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-57786
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
eng
publishDate 2016
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-577862017-05-22T13:42:37Z Practice and innovation communities: learning to take action in the field of Library and Documentation Science Comunidades de práctica e innovación: aprender a emprender en el área de Bibliotecología y Ciencias de la Documentación Arquero Avilés, Rosario Marco Cuenca, Gonzalo Cobo Serrano, Silvia Ramos Simón, L. Fernando Planning and Management of Documentation Projects Communities of Practice University Libraries Educational Innovation in Library and Documentation Sciences Planificación y gestión de proyectos documentales Comunidades de Práctica (CoP) Bibliotecas universitarias Innovación educativa en Bibliotecología y Ciencias de la Documentación Universidad Complutense de Madrid (España) Estudio de caso. This study aims to provide guidelines for designing, creating and developing a Community of Practice (CoP) in the area Library and Documentation Science. Such a CoP offers the potential of bringing together persons with shared interests and objectives who can reap real benefits through the generation of shared knowledge. The paper presents a case study involving an educational project with master degree candidates in the Documentation, Libraries and Archives Managementof the Faculty of the Documentary Science of the Universidad Complutense de Madrid (Spain).This case provides a view of the effective use of CoP, which constitutes a scenario or network for exchange of shared knowledge, while underpinning educational learning and promoting the culture of innovation and enterprise among the members of the community. El propósito del trabajo es ofrecer directrices teóricas y metodológicas para diseñar, crear y desarrollar Comunidades de Práctica (CoP) en el área de la Bibliotecología y las Ciencias de la Documentación. Las CoP presentan la posibilidad de integrar en un mismo entorno o comunidad a miembros con objetivos comunes que buscan beneficiarse de la generación de conocimientoscompartidos. En este contexto de desarrollo se presenta un caso real, circunscrito en el marco de un proyecto de innovación educativa, con alumnos del Máster en Gestión de la Documentación, Bibliotecas y Archivos de la Facultad de Ciencias de la Documentación de la Universidad Complutense de Madrid (España). Dicho caso ofrece una perspectiva de uso efectivo de unaCoP aportando un escenario o red de intercambio de conocimiento común, que sirve de apoyo al aprendizaje educativo y cuya finalidad principal es fomentar la cultura innovadora y emprendedora entre todos sus participantes. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2016-11-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html application/pdf http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57786 10.1016/S0187-358X(14)72580-8 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 28 No. 63 (2014); 193-222 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 28 Núm. 63 (2014); 193-222 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 28 n. 63 (2014); 193-222 2448-8321 0187-358X spa eng http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57786/51446 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57786/51448 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57786/51698 Derechos de autor 2014 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle Planning and Management of Documentation Projects
Communities of Practice
University Libraries
Educational Innovation in Library and Documentation Sciences
Planificación y gestión de proyectos documentales
Comunidades de Práctica (CoP)
Bibliotecas universitarias
Innovación educativa en Bibliotecología y Ciencias de la Documentación
Universidad Complutense de Madrid (España)
Estudio de caso.
Arquero Avilés, Rosario
Marco Cuenca, Gonzalo
Cobo Serrano, Silvia
Ramos Simón, L. Fernando
Practice and innovation communities: learning to take action in the field of Library and Documentation Science
title Practice and innovation communities: learning to take action in the field of Library and Documentation Science
title_alt Comunidades de práctica e innovación: aprender a emprender en el área de Bibliotecología y Ciencias de la Documentación
title_full Practice and innovation communities: learning to take action in the field of Library and Documentation Science
title_fullStr Practice and innovation communities: learning to take action in the field of Library and Documentation Science
title_full_unstemmed Practice and innovation communities: learning to take action in the field of Library and Documentation Science
title_short Practice and innovation communities: learning to take action in the field of Library and Documentation Science
title_sort practice and innovation communities: learning to take action in the field of library and documentation science
topic Planning and Management of Documentation Projects
Communities of Practice
University Libraries
Educational Innovation in Library and Documentation Sciences
Planificación y gestión de proyectos documentales
Comunidades de Práctica (CoP)
Bibliotecas universitarias
Innovación educativa en Bibliotecología y Ciencias de la Documentación
Universidad Complutense de Madrid (España)
Estudio de caso.
topic_facet Planning and Management of Documentation Projects
Communities of Practice
University Libraries
Educational Innovation in Library and Documentation Sciences
Planificación y gestión de proyectos documentales
Comunidades de Práctica (CoP)
Bibliotecas universitarias
Innovación educativa en Bibliotecología y Ciencias de la Documentación
Universidad Complutense de Madrid (España)
Estudio de caso.
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57786
https://dx.doi.org/10.1016/S0187-358X(14)72580-8
work_keys_str_mv AT arqueroavilesrosario practiceandinnovationcommunitieslearningtotakeactioninthefieldoflibraryanddocumentationscience
AT marcocuencagonzalo practiceandinnovationcommunitieslearningtotakeactioninthefieldoflibraryanddocumentationscience
AT coboserranosilvia practiceandinnovationcommunitieslearningtotakeactioninthefieldoflibraryanddocumentationscience
AT ramossimonlfernando practiceandinnovationcommunitieslearningtotakeactioninthefieldoflibraryanddocumentationscience
AT arqueroavilesrosario comunidadesdepracticaeinnovacionaprenderaemprenderenelareadebibliotecologiaycienciasdeladocumentacion
AT marcocuencagonzalo comunidadesdepracticaeinnovacionaprenderaemprenderenelareadebibliotecologiaycienciasdeladocumentacion
AT coboserranosilvia comunidadesdepracticaeinnovacionaprenderaemprenderenelareadebibliotecologiaycienciasdeladocumentacion
AT ramossimonlfernando comunidadesdepracticaeinnovacionaprenderaemprenderenelareadebibliotecologiaycienciasdeladocumentacion