Cargando…

Evaluareed: Development of an online educational resources assessment instrument

The aim of this paper is to present the development of the Evaluareed instrument, designed to evaluate electronic educational resources, especially those oriented to higher education. From a review of the relevant scientific literature and using a qualitative-quantitative methodology, a set of crite...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Pinto, María, Gómez-Camarero, Carmen, Fernández-Ramos, Andrés, Doucet, Anne-Vinciane
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2017
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57831
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2017.72.57831
_version_ 1780761224255897600
author Pinto, María
Gómez-Camarero, Carmen
Fernández-Ramos, Andrés
Doucet, Anne-Vinciane
author_facet Pinto, María
Gómez-Camarero, Carmen
Fernández-Ramos, Andrés
Doucet, Anne-Vinciane
author_sort Pinto, María
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description The aim of this paper is to present the development of the Evaluareed instrument, designed to evaluate electronic educational resources, especially those oriented to higher education. From a review of the relevant scientific literature and using a qualitative-quantitative methodology, a set of criteria and sub-criteria are defined. The quality indicators of the checklist are: 1) quality of content, 2) learning aims and goals, 3) feedback, 4) usability, 5) motivation, 6) accessibility, 7) technical requirements, 8) intellectual property and 9) effectiveness of the resource in terms of learning. The instrument allows the evaluation of resources and generates a quality assessment report, showing data and improvement recommendations. It is available at a web site that also provides a repository of Open Course Ware (OCW) assessed from Spanish universities, a selection of literature and specialized information concerning project design.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-57831
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
publishDate 2017
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-578312018-03-13T18:31:37Z Evaluareed: Development of an online educational resources assessment instrument Evaluareed: desarrollo de una herramienta para la evaluación de la calidad de los recursos educativos electrónicos Pinto, María Gómez-Camarero, Carmen Fernández-Ramos, Andrés Doucet, Anne-Vinciane Recursos educativos electrónicos calidad evaluación bibliotecas universitarias España Electronic Educational Resources Quality Evaluation University Libraries Spain The aim of this paper is to present the development of the Evaluareed instrument, designed to evaluate electronic educational resources, especially those oriented to higher education. From a review of the relevant scientific literature and using a qualitative-quantitative methodology, a set of criteria and sub-criteria are defined. The quality indicators of the checklist are: 1) quality of content, 2) learning aims and goals, 3) feedback, 4) usability, 5) motivation, 6) accessibility, 7) technical requirements, 8) intellectual property and 9) effectiveness of the resource in terms of learning. The instrument allows the evaluation of resources and generates a quality assessment report, showing data and improvement recommendations. It is available at a web site that also provides a repository of Open Course Ware (OCW) assessed from Spanish universities, a selection of literature and specialized information concerning project design. El objetivo de este trabajo es presentar el desarrollo de la herramienta Evaluareed, diseñada para evaluar recursos electrónicos educativos, en especial aquellos orientados a la enseñanza superior. A partir de la revisión de la literatura científica relativa a esta cuestión y utilizando una metodología con un doble enfoque cualitativo-cuantitativo, se definen un conjunto de criterios y subcriterios que conforman el checklist. Los indicadores de calidad son los siguientes: 1) calidad del contenido, 2) objetivos y metas de aprendizaje, 3) feedback, 4) usabilidad, 5) motivación, 6) accesibilidad, 7) requerimientos técnicos, 8) propiedad intelectual, y 9) efectividad del recurso desde el punto de vista del aprendizaje. El instrumento permite la evaluación de los recursos y genera un informe con la valoración de la calidad de los mismos y recomendaciones sobre su mejora. Se encuentra disponible en un portal web que proporciona además un repositorio de OCW evaluados de universidades españolas, una selección bibliográfica especializada e información relativa al desarrollo del proyecto. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2017-06-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57831 10.22201/iibi.0187358xp.2017.72.57831 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 31 No. 72 (2017); 227-248 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 31 Núm. 72 (2017); 227-248 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 31 n. 72 (2017); 227-248 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2017.72 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57831/51785 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57831/51842 Derechos de autor 2017 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle Recursos educativos electrónicos
calidad
evaluación
bibliotecas universitarias
España
Electronic Educational Resources
Quality
Evaluation
University Libraries
Spain
Pinto, María
Gómez-Camarero, Carmen
Fernández-Ramos, Andrés
Doucet, Anne-Vinciane
Evaluareed: Development of an online educational resources assessment instrument
title Evaluareed: Development of an online educational resources assessment instrument
title_alt Evaluareed: desarrollo de una herramienta para la evaluación de la calidad de los recursos educativos electrónicos
title_full Evaluareed: Development of an online educational resources assessment instrument
title_fullStr Evaluareed: Development of an online educational resources assessment instrument
title_full_unstemmed Evaluareed: Development of an online educational resources assessment instrument
title_short Evaluareed: Development of an online educational resources assessment instrument
title_sort evaluareed: development of an online educational resources assessment instrument
topic Recursos educativos electrónicos
calidad
evaluación
bibliotecas universitarias
España
Electronic Educational Resources
Quality
Evaluation
University Libraries
Spain
topic_facet Recursos educativos electrónicos
calidad
evaluación
bibliotecas universitarias
España
Electronic Educational Resources
Quality
Evaluation
University Libraries
Spain
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57831
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2017.72.57831
work_keys_str_mv AT pintomaria evaluareeddevelopmentofanonlineeducationalresourcesassessmentinstrument
AT gomezcamarerocarmen evaluareeddevelopmentofanonlineeducationalresourcesassessmentinstrument
AT fernandezramosandres evaluareeddevelopmentofanonlineeducationalresourcesassessmentinstrument
AT doucetannevinciane evaluareeddevelopmentofanonlineeducationalresourcesassessmentinstrument
AT pintomaria evaluareeddesarrollodeunaherramientaparalaevaluaciondelacalidaddelosrecursoseducativoselectronicos
AT gomezcamarerocarmen evaluareeddesarrollodeunaherramientaparalaevaluaciondelacalidaddelosrecursoseducativoselectronicos
AT fernandezramosandres evaluareeddesarrollodeunaherramientaparalaevaluaciondelacalidaddelosrecursoseducativoselectronicos
AT doucetannevinciane evaluareeddesarrollodeunaherramientaparalaevaluaciondelacalidaddelosrecursoseducativoselectronicos