Cargando…
Decolonization, libraries and Latin America: notes for reflection
The object of the present paper is to reformulate the library in Latin America on the basis of the historical and cultural conditions of the region. From a philosophical and anthropological approach, this study proposes the decolonization of knowledge as a mechanism for transforming the existing epi...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Online Artículo |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
2017
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57850 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2017.73.57850 |
_version_ | 1780761226566959104 |
---|---|
author | Gordillo Sánchez, Daniel Guillermo |
author_facet | Gordillo Sánchez, Daniel Guillermo |
author_sort | Gordillo Sánchez, Daniel Guillermo |
collection | Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
description | The object of the present paper is to reformulate the library in Latin America on the basis of the historical and cultural conditions of the region. From a philosophical and anthropological approach, this study proposes the decolonization of knowledge as a mechanism for transforming the existing epistemological model that privileges the Western knowledge while disadvantaging other non-Western epistemologies. The paper analyzes the implications of the European notion of reason, arguing that since colonial times this perspective has devaluated and marginalized traditional knowledge. The study also reflects on the discourse of knowledge management, asserting that the library is a social and democratic institution, where diverse forms of knowledge can coexist. As such, the library should promote the recovery of cultural values and manifestations of indigenous peoples. Finally, the study expands the vision of the Multicultural Library, formally recognized by IFLA and UNESCO in 2008, as an institution designed to integrate worldviews and practices of populations of diverse cultural features. |
format | Online Article |
id | oai_unam-bibliotecologica-article-57850 |
institution | Universidad Nacional Autónoma de México |
language | spa |
publishDate | 2017 |
publisher | Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información |
record_format | ojs |
spelling | oai_unam-bibliotecologica-article-578502018-03-13T16:58:03Z Decolonization, libraries and Latin America: notes for reflection Decolonización, bibliotecas y América Latina: notas para la reflexión Gordillo Sánchez, Daniel Guillermo Multicultural Libraries Decolonization Interculturality Epistemological Pluralism Latin America Bibliotecas Multiculturales Decolonización Interculturalidad Pluralismo Epistemológico América Latina The object of the present paper is to reformulate the library in Latin America on the basis of the historical and cultural conditions of the region. From a philosophical and anthropological approach, this study proposes the decolonization of knowledge as a mechanism for transforming the existing epistemological model that privileges the Western knowledge while disadvantaging other non-Western epistemologies. The paper analyzes the implications of the European notion of reason, arguing that since colonial times this perspective has devaluated and marginalized traditional knowledge. The study also reflects on the discourse of knowledge management, asserting that the library is a social and democratic institution, where diverse forms of knowledge can coexist. As such, the library should promote the recovery of cultural values and manifestations of indigenous peoples. Finally, the study expands the vision of the Multicultural Library, formally recognized by IFLA and UNESCO in 2008, as an institution designed to integrate worldviews and practices of populations of diverse cultural features. El objeto del presente artículo es reformular el papel de la biblioteca en América Latina considerando las particularidades históricas y culturales de la región. A partir de una aproximación filosófica y antropológica, se plantea la perspectiva de la decolonización del conocimiento como un mecanismo para transformar el modelo epistémico existente, el cual privilegia los conocimientos occidentales sobre los no-occidentales. Se discuten las implicaciones que tiene la noción de razón instaurada por la Europa moderna, la cual terminó de desvalorizar los conocimientos o saberes tradicionales, marginalizados desde tiempos de la Colonia. Por tanto, también se hace necesaria una reflexión crítica sobre el discurso de la gestión del conocimiento. Se defiende a la biblioteca como una institución social y democrática, donde converja una ecología de saberes, en la cual puedan coexistir diversas formas de producción de conocimiento y, al mismo tiempo, que permita recuperar los valores y las manifestaciones culturales de los pueblos originarios. Finalmente se amplía la visión de la Biblioteca Multicultural, formalmente reconocida por la IFLA y la Unesco en el año 2008, institución pensada para integrar cosmovisiones y prácticas de poblaciones con características culturales diversas. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2017-10-23 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57850 10.22201/iibi.24488321xe.2017.73.57850 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 31 No. 73 (2017); 131-155 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 31 Núm. 73 (2017); 131-155 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 31 n. 73 (2017); 131-155 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.24488321xe.2017.73 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57850/51807 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57850/51864 Derechos de autor 2017 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
spellingShingle | Multicultural Libraries Decolonization Interculturality Epistemological Pluralism Latin America Bibliotecas Multiculturales Decolonización Interculturalidad Pluralismo Epistemológico América Latina Gordillo Sánchez, Daniel Guillermo Decolonization, libraries and Latin America: notes for reflection |
title | Decolonization, libraries and Latin America: notes for reflection |
title_alt | Decolonización, bibliotecas y América Latina: notas para la reflexión |
title_full | Decolonization, libraries and Latin America: notes for reflection |
title_fullStr | Decolonization, libraries and Latin America: notes for reflection |
title_full_unstemmed | Decolonization, libraries and Latin America: notes for reflection |
title_short | Decolonization, libraries and Latin America: notes for reflection |
title_sort | decolonization, libraries and latin america: notes for reflection |
topic | Multicultural Libraries Decolonization Interculturality Epistemological Pluralism Latin America Bibliotecas Multiculturales Decolonización Interculturalidad Pluralismo Epistemológico América Latina |
topic_facet | Multicultural Libraries Decolonization Interculturality Epistemological Pluralism Latin America Bibliotecas Multiculturales Decolonización Interculturalidad Pluralismo Epistemológico América Latina |
url | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57850 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2017.73.57850 |
work_keys_str_mv | AT gordillosanchezdanielguillermo decolonizationlibrariesandlatinamericanotesforreflection AT gordillosanchezdanielguillermo decolonizacionbibliotecasyamericalatinanotasparalareflexion |