Cargando…
Reading from sociology to mass media studies
The intricacies of reading and its manifold developments throughout history have inspired numerous studies conducted from diverse perspectives. This paper attempts to highlight the unique contributions of sociology and mass communication research, specifically addressing the theories and works produ...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Online Artículo |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
2018
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57948 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2018.75.57948 |
_version_ | 1780761238782869504 |
---|---|
author | Ranfa, Elena |
author_facet | Ranfa, Elena |
author_sort | Ranfa, Elena |
collection | Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
description | The intricacies of reading and its manifold developments throughout history have inspired numerous studies conducted from diverse perspectives. This paper attempts to highlight the unique contributions of sociology and mass communication research, specifically addressing the theories and works produced by the members of the Toronto School, a diverse group of scholars, who during the second half of the twentieth century began to explore the connections between emerging technologies of speech, and those associated with cognitive, cultural and social changes. The starting points of these inquiries can be summarized through an approach to the study of interdisciplinary media, especially communications technology as an independent variable in the study of social change. |
format | Online Article |
id | oai_unam-bibliotecologica-article-57948 |
institution | Universidad Nacional Autónoma de México |
language | spa |
publishDate | 2018 |
publisher | Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información |
record_format | ojs |
spelling | oai_unam-bibliotecologica-article-579482018-11-21T20:30:47Z Reading from sociology to mass media studies La lectura entre sociología y massmediología Ranfa, Elena Lectura Medios de comunicación Sociología Escuela de Toronto Reading Media Sociology Toronto School The intricacies of reading and its manifold developments throughout history have inspired numerous studies conducted from diverse perspectives. This paper attempts to highlight the unique contributions of sociology and mass communication research, specifically addressing the theories and works produced by the members of the Toronto School, a diverse group of scholars, who during the second half of the twentieth century began to explore the connections between emerging technologies of speech, and those associated with cognitive, cultural and social changes. The starting points of these inquiries can be summarized through an approach to the study of interdisciplinary media, especially communications technology as an independent variable in the study of social change. La complejidad de la lectura y de los muchos pasos que han caracterizado la historia de la lectura ha estimulado, desde el siglo pasado, una serie de reflexiones bajo diferentes perspectivas. En el artículo trataremos de centrar la atención en una de estas contribuciones, es decir, el resultado de dos disciplinas fuertemente conectadas, como la sociología y la massmediología. En particular, se considerarán los argumentos y las obras de los académicos pertenecientes a la denominada Escuela de Toronto, un grupo heterogéneo de intelectuales que en la segunda mitad del siglo pasado empezó con el estudio de la relación entre la evolución de las tecnologías del habla y los cambios cognitivos y socioculturales. Los puntos iniciales de estos autores se pueden resumir en una aproximación al estudio de los medios interdisciplinarios, pero especialmente en una clara tendencia a considerar la tecnología, sobre todo la tecnología de las comunicaciones, como una variable independiente en el estudio de los procesos de cambios sociales. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2018-04-17 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57948 10.22201/iibi.24488321xe.2018.75.57948 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 32 No. 75 (2018); 83-108 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 32 Núm. 75 (2018); 83-108 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 32 n. 75 (2018); 83-108 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.24488321xe.2018.75 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57948/51893 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57948/51956 Derechos de autor 2018 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
spellingShingle | Lectura Medios de comunicación Sociología Escuela de Toronto Reading Media Sociology Toronto School Ranfa, Elena Reading from sociology to mass media studies |
title | Reading from sociology to mass media studies |
title_alt | La lectura entre sociología y massmediología |
title_full | Reading from sociology to mass media studies |
title_fullStr | Reading from sociology to mass media studies |
title_full_unstemmed | Reading from sociology to mass media studies |
title_short | Reading from sociology to mass media studies |
title_sort | reading from sociology to mass media studies |
topic | Lectura Medios de comunicación Sociología Escuela de Toronto Reading Media Sociology Toronto School |
topic_facet | Lectura Medios de comunicación Sociología Escuela de Toronto Reading Media Sociology Toronto School |
url | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57948 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2018.75.57948 |
work_keys_str_mv | AT ranfaelena readingfromsociologytomassmediastudies AT ranfaelena lalecturaentresociologiaymassmediologia |