Cargando…

Intervention Model for Digital Competences of Aguascalientes’s Public Libraries Program

The present article describes, in a general way, an intervention model for the development of the knowledge society of Aguascalientes’s State, particularly focused on the public libraries where strategies were applied to train the library staff who works in the information units. This intervention d...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: González Sandoval, José Luis, Álvarez-Rodríguez, Francisco Javier, Arteaga, Jaime Muñoz
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2019
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/58012
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2019.80.58012
_version_ 1780761245876486144
author González Sandoval, José Luis
Álvarez-Rodríguez, Francisco Javier
Arteaga, Jaime Muñoz
author_facet González Sandoval, José Luis
Álvarez-Rodríguez, Francisco Javier
Arteaga, Jaime Muñoz
author_sort González Sandoval, José Luis
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description The present article describes, in a general way, an intervention model for the development of the knowledge society of Aguascalientes’s State, particularly focused on the public libraries where strategies were applied to train the library staff who works in the information units. This intervention describes the courses, objectives, logistics and results obtained in order to strengthen the digital skills of the library staff, as well as the stages covered by this process. The model is justified and acquires value given its characteristics of flexibility, adaptability and the interdisciplinarity of these courses, specially designed to reduce the digital divide in librarians and in the society. The context and importance of the skills and competences obtained throughout the program, as well as the qualitative data, are also discussed in the following sections; furthermore, the proposal has allowed to analyze the library system’s condition of that entity and to meet the characteristics of infrastructure that it possesses.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-58012
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
publishDate 2019
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-580122021-05-03T19:33:51Z Intervention Model for Digital Competences of Aguascalientes’s Public Libraries Program Modelo de intervención para competencias digitales del Programa Bibliotecas Públicas de Aguascalientes González Sandoval, José Luis Álvarez-Rodríguez, Francisco Javier Arteaga, Jaime Muñoz Modelo de Intervención Bibliotecas Públicas Habilidades Informativas Brecha Digital Intervention Model Public Libraries Information Skills Digital Divide The present article describes, in a general way, an intervention model for the development of the knowledge society of Aguascalientes’s State, particularly focused on the public libraries where strategies were applied to train the library staff who works in the information units. This intervention describes the courses, objectives, logistics and results obtained in order to strengthen the digital skills of the library staff, as well as the stages covered by this process. The model is justified and acquires value given its characteristics of flexibility, adaptability and the interdisciplinarity of these courses, specially designed to reduce the digital divide in librarians and in the society. The context and importance of the skills and competences obtained throughout the program, as well as the qualitative data, are also discussed in the following sections; furthermore, the proposal has allowed to analyze the library system’s condition of that entity and to meet the characteristics of infrastructure that it possesses. El presente artículo describe, de manera general, un modelo de intervención para el desarrollo de la sociedad del conocimiento del estado de Aguascalientes, particularmente enfocado en las bibliotecas públicas en las que se aplicaron estrategias para capacitar al personal bibliotecario que labora en las unidades de información. En dicha intervención, se describen los cursos, objetivos y logística, así como los resultados que se obtuvieron, con la finalidad de fortalecer las competencias digitales del personal bibliotecario, además de las etapas que se cubrieron en dicho proceso. El modelo se justifica y adquiere valor por sus características de flexibilidad, adaptabilidad e interdisciplinariedad de cursos, especialmente diseñados para reducir la brecha digital en los bibliotecarios y en la sociedad. Se exponen también en los siguientes apartados el contexto e importancia de las habilidades y competencias obtenidas a lo largo del programa, así como datos cualitativos; más aún, esta propuesta permitió analizar las condiciones del sistema bibliotecario de la entidad y conocer las características de infraestructura que posee. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2019-06-27 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/58012 10.22201/iibi.24488321xe.2019.80.58012 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 33 No. 80 (2019); 155-171 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 33 Núm. 80 (2019); 155-171 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 33 n. 80 (2019); 155-171 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.24488321xe.2019.80 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/58012/52005 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/58012/52080 Derechos de autor 2019 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle Modelo de Intervención
Bibliotecas Públicas
Habilidades Informativas
Brecha Digital
Intervention Model
Public Libraries
Information Skills
Digital Divide
González Sandoval, José Luis
Álvarez-Rodríguez, Francisco Javier
Arteaga, Jaime Muñoz
Intervention Model for Digital Competences of Aguascalientes’s Public Libraries Program
title Intervention Model for Digital Competences of Aguascalientes’s Public Libraries Program
title_alt Modelo de intervención para competencias digitales del Programa Bibliotecas Públicas de Aguascalientes
title_full Intervention Model for Digital Competences of Aguascalientes’s Public Libraries Program
title_fullStr Intervention Model for Digital Competences of Aguascalientes’s Public Libraries Program
title_full_unstemmed Intervention Model for Digital Competences of Aguascalientes’s Public Libraries Program
title_short Intervention Model for Digital Competences of Aguascalientes’s Public Libraries Program
title_sort intervention model for digital competences of aguascalientes’s public libraries program
topic Modelo de Intervención
Bibliotecas Públicas
Habilidades Informativas
Brecha Digital
Intervention Model
Public Libraries
Information Skills
Digital Divide
topic_facet Modelo de Intervención
Bibliotecas Públicas
Habilidades Informativas
Brecha Digital
Intervention Model
Public Libraries
Information Skills
Digital Divide
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/58012
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2019.80.58012
work_keys_str_mv AT gonzalezsandovaljoseluis interventionmodelfordigitalcompetencesofaguascalientesspubliclibrariesprogram
AT alvarezrodriguezfranciscojavier interventionmodelfordigitalcompetencesofaguascalientesspubliclibrariesprogram
AT arteagajaimemunoz interventionmodelfordigitalcompetencesofaguascalientesspubliclibrariesprogram
AT gonzalezsandovaljoseluis modelodeintervencionparacompetenciasdigitalesdelprogramabibliotecaspublicasdeaguascalientes
AT alvarezrodriguezfranciscojavier modelodeintervencionparacompetenciasdigitalesdelprogramabibliotecaspublicasdeaguascalientes
AT arteagajaimemunoz modelodeintervencionparacompetenciasdigitalesdelprogramabibliotecaspublicasdeaguascalientes