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Methotrexat-Versorgung vor dem Einsatz von Biologika bei rheumatoider Arthritis: Eine Analyse der Leitliniengerechtigkeit

BACKGROUND: With the introduction of biologics the treatment landscape for patients with rheumatoid arthritis (RA) has rapidly expanded; however, according to German and European treatment guidelines the use of biologic disease-modifying antirheumatic drugs (bDMARD) is only indicated after insuffici...

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Autores principales: Pardey, Nicolas, Zeidler, Jan, Nellenschulte, Tim Fritz, Stahmeyer, Jona T., Hoeper, Kirsten, Witte, Torsten
Formato: Online Artículo Texto
Lenguaje:English
Publicado: Springer Medizin 2021
Materias:
Acceso en línea:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10495498/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/34545429
http://dx.doi.org/10.1007/s00393-021-01086-0
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author Pardey, Nicolas
Zeidler, Jan
Nellenschulte, Tim Fritz
Stahmeyer, Jona T.
Hoeper, Kirsten
Witte, Torsten
author_facet Pardey, Nicolas
Zeidler, Jan
Nellenschulte, Tim Fritz
Stahmeyer, Jona T.
Hoeper, Kirsten
Witte, Torsten
author_sort Pardey, Nicolas
collection PubMed
description BACKGROUND: With the introduction of biologics the treatment landscape for patients with rheumatoid arthritis (RA) has rapidly expanded; however, according to German and European treatment guidelines the use of biologic disease-modifying antirheumatic drugs (bDMARD) is only indicated after insufficient response under methotrexate (MTX) doses of at least 20 mg/week (first-line treatment). The aim of the study was to analyze the guideline compliance of MTX prescription in the outpatient sector prior to treatment with biologics. MATERIAL AND METHODS: Claims data from the AOK Lower Saxony from 2013 to 2016 were provided for all insured patients with a diagnosis of RA and bDMARD prescription during the study period. Within a patient-specific observational period of 180 days prior to the first bDMARD prescription, the maximum prescribed MTX dosage was examined. RESULTS: Data from 90 incident and 315 prevalent RA patients were analyzed. A maximum MTX prescription of < 20 mg/week was observed in 60.0% of incident patients and in 67.0% of prevalent patients. Men had a higher mean MTX maximum dose (17.1 ± 4.8 mg) than women (14.9 ± 5.0 mg; p < 0.0001). Of the study population 29.6% received oral only prescriptions during the observational period. In 12.4% of patients a switch to parenteral administration was made. DISCUSSION: Targeted use of the full spectrum of therapies provided prior to initiation of bDMARD treatment may contribute to cost-effective RA care. This study showed indications for potential deficits in outpatient MTX prescription practice and can raise awareness for efficient treatment.
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spelling pubmed-104954982023-09-13 Methotrexat-Versorgung vor dem Einsatz von Biologika bei rheumatoider Arthritis: Eine Analyse der Leitliniengerechtigkeit Pardey, Nicolas Zeidler, Jan Nellenschulte, Tim Fritz Stahmeyer, Jona T. Hoeper, Kirsten Witte, Torsten Z Rheumatol Originalien BACKGROUND: With the introduction of biologics the treatment landscape for patients with rheumatoid arthritis (RA) has rapidly expanded; however, according to German and European treatment guidelines the use of biologic disease-modifying antirheumatic drugs (bDMARD) is only indicated after insufficient response under methotrexate (MTX) doses of at least 20 mg/week (first-line treatment). The aim of the study was to analyze the guideline compliance of MTX prescription in the outpatient sector prior to treatment with biologics. MATERIAL AND METHODS: Claims data from the AOK Lower Saxony from 2013 to 2016 were provided for all insured patients with a diagnosis of RA and bDMARD prescription during the study period. Within a patient-specific observational period of 180 days prior to the first bDMARD prescription, the maximum prescribed MTX dosage was examined. RESULTS: Data from 90 incident and 315 prevalent RA patients were analyzed. A maximum MTX prescription of < 20 mg/week was observed in 60.0% of incident patients and in 67.0% of prevalent patients. Men had a higher mean MTX maximum dose (17.1 ± 4.8 mg) than women (14.9 ± 5.0 mg; p < 0.0001). Of the study population 29.6% received oral only prescriptions during the observational period. In 12.4% of patients a switch to parenteral administration was made. DISCUSSION: Targeted use of the full spectrum of therapies provided prior to initiation of bDMARD treatment may contribute to cost-effective RA care. This study showed indications for potential deficits in outpatient MTX prescription practice and can raise awareness for efficient treatment. Springer Medizin 2021-09-20 2023 /pmc/articles/PMC10495498/ /pubmed/34545429 http://dx.doi.org/10.1007/s00393-021-01086-0 Text en © The Author(s) 2021 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Open Access Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden. Die in diesem Artikel enthaltenen Bilder und sonstiges Drittmaterial unterliegen ebenfalls der genannten Creative Commons Lizenz, sofern sich aus der Abbildungslegende nichts anderes ergibt. Sofern das betreffende Material nicht unter der genannten Creative Commons Lizenz steht und die betreffende Handlung nicht nach gesetzlichen Vorschriften erlaubt ist, ist für die oben aufgeführten Weiterverwendungen des Materials die Einwilligung des jeweiligen Rechteinhabers einzuholen. Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) .
spellingShingle Originalien
Pardey, Nicolas
Zeidler, Jan
Nellenschulte, Tim Fritz
Stahmeyer, Jona T.
Hoeper, Kirsten
Witte, Torsten
Methotrexat-Versorgung vor dem Einsatz von Biologika bei rheumatoider Arthritis: Eine Analyse der Leitliniengerechtigkeit
title Methotrexat-Versorgung vor dem Einsatz von Biologika bei rheumatoider Arthritis: Eine Analyse der Leitliniengerechtigkeit
title_full Methotrexat-Versorgung vor dem Einsatz von Biologika bei rheumatoider Arthritis: Eine Analyse der Leitliniengerechtigkeit
title_fullStr Methotrexat-Versorgung vor dem Einsatz von Biologika bei rheumatoider Arthritis: Eine Analyse der Leitliniengerechtigkeit
title_full_unstemmed Methotrexat-Versorgung vor dem Einsatz von Biologika bei rheumatoider Arthritis: Eine Analyse der Leitliniengerechtigkeit
title_short Methotrexat-Versorgung vor dem Einsatz von Biologika bei rheumatoider Arthritis: Eine Analyse der Leitliniengerechtigkeit
title_sort methotrexat-versorgung vor dem einsatz von biologika bei rheumatoider arthritis: eine analyse der leitliniengerechtigkeit
topic Originalien
url https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10495498/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/34545429
http://dx.doi.org/10.1007/s00393-021-01086-0
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