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Ergebnisqualität und Kosten der allgemeinen und spezialisierten Palliativversorgung in Deutschland im regionalen Vergleich: eine GKV-Routinedatenstudie

BACKGROUND: The main framework conditions for palliative care are set at the regional level. The scope of the forms of care used (outpatient, inpatient, general, specialized) varies widely. What is the quality of outcomes achieved by the palliative care provided on a federal states level? What are t...

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Autores principales: Freytag, Antje, Meissner, Franziska, Krause, Markus, Lehmann, Thomas, Jansky, Maximiliane Katharina, Marschall, Ursula, Schmid, Andreas, Schneider, Nils, Vollmar, Horst Christian, Wedding, Ulrich, Ditscheid, Bianka
Formato: Online Artículo Texto
Lenguaje:English
Publicado: Springer Berlin Heidelberg 2023
Materias:
Acceso en línea:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10539464/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/37535086
http://dx.doi.org/10.1007/s00103-023-03746-9
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author Freytag, Antje
Meissner, Franziska
Krause, Markus
Lehmann, Thomas
Jansky, Maximiliane Katharina
Marschall, Ursula
Schmid, Andreas
Schneider, Nils
Vollmar, Horst Christian
Wedding, Ulrich
Ditscheid, Bianka
author_facet Freytag, Antje
Meissner, Franziska
Krause, Markus
Lehmann, Thomas
Jansky, Maximiliane Katharina
Marschall, Ursula
Schmid, Andreas
Schneider, Nils
Vollmar, Horst Christian
Wedding, Ulrich
Ditscheid, Bianka
author_sort Freytag, Antje
collection PubMed
description BACKGROUND: The main framework conditions for palliative care are set at the regional level. The scope of the forms of care used (outpatient, inpatient, general, specialized) varies widely. What is the quality of outcomes achieved by the palliative care provided on a federal states level? What are the associated costs of care? METHOD: Retrospective observational study using BARMER claims data from 145,372 individuals who died between 2016 and 2019 and had palliative care in the last year of life. Regional comparison with regard to the following outcomes: proportion of palliative care patients who died in the hospital, potentially burdensome care in the last 30 days of life (ambulance calls, [intensive care] hospitalizations, chemotherapy, feeding tubes, parenteral nutrition), total cost of care (last three months), cost of palliative care (last year), and cost-effectiveness ratios. Calculation of patient/resident characteristic adjusted rates, costs, and ratios. RESULTS: Federal states vary significantly with respect to the outcomes (also adjusted) of palliative care. Palliative care costs vary widely, most strongly for specialized outpatient palliative care (SAPV). Across all indicators and the cost-effectiveness ratio of total cost of care to at-home deaths, Westphalia-Lippe shows favorable results. CONCLUSION: Regions with better quality and more favorable cost (ratios) can provide guidance for other regions. The extent to which the new federal SAPV agreement can incorporate the empirical findings should be reviewed. Patient-relevant outcome parameters should be given greater weight than parameters aiming at structures of care.
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spelling pubmed-105394642023-09-30 Ergebnisqualität und Kosten der allgemeinen und spezialisierten Palliativversorgung in Deutschland im regionalen Vergleich: eine GKV-Routinedatenstudie Freytag, Antje Meissner, Franziska Krause, Markus Lehmann, Thomas Jansky, Maximiliane Katharina Marschall, Ursula Schmid, Andreas Schneider, Nils Vollmar, Horst Christian Wedding, Ulrich Ditscheid, Bianka Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz Originalien und Übersichten BACKGROUND: The main framework conditions for palliative care are set at the regional level. The scope of the forms of care used (outpatient, inpatient, general, specialized) varies widely. What is the quality of outcomes achieved by the palliative care provided on a federal states level? What are the associated costs of care? METHOD: Retrospective observational study using BARMER claims data from 145,372 individuals who died between 2016 and 2019 and had palliative care in the last year of life. Regional comparison with regard to the following outcomes: proportion of palliative care patients who died in the hospital, potentially burdensome care in the last 30 days of life (ambulance calls, [intensive care] hospitalizations, chemotherapy, feeding tubes, parenteral nutrition), total cost of care (last three months), cost of palliative care (last year), and cost-effectiveness ratios. Calculation of patient/resident characteristic adjusted rates, costs, and ratios. RESULTS: Federal states vary significantly with respect to the outcomes (also adjusted) of palliative care. Palliative care costs vary widely, most strongly for specialized outpatient palliative care (SAPV). Across all indicators and the cost-effectiveness ratio of total cost of care to at-home deaths, Westphalia-Lippe shows favorable results. CONCLUSION: Regions with better quality and more favorable cost (ratios) can provide guidance for other regions. The extent to which the new federal SAPV agreement can incorporate the empirical findings should be reviewed. Patient-relevant outcome parameters should be given greater weight than parameters aiming at structures of care. Springer Berlin Heidelberg 2023-08-03 2023 /pmc/articles/PMC10539464/ /pubmed/37535086 http://dx.doi.org/10.1007/s00103-023-03746-9 Text en © The Author(s) 2023 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Open Access Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden. Die in diesem Artikel enthaltenen Bilder und sonstiges Drittmaterial unterliegen ebenfalls der genannten Creative Commons Lizenz, sofern sich aus der Abbildungslegende nichts anderes ergibt. Sofern das betreffende Material nicht unter der genannten Creative Commons Lizenz steht und die betreffende Handlung nicht nach gesetzlichen Vorschriften erlaubt ist, ist für die oben aufgeführten Weiterverwendungen des Materials die Einwilligung des jeweiligen Rechteinhabers einzuholen. Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) .
spellingShingle Originalien und Übersichten
Freytag, Antje
Meissner, Franziska
Krause, Markus
Lehmann, Thomas
Jansky, Maximiliane Katharina
Marschall, Ursula
Schmid, Andreas
Schneider, Nils
Vollmar, Horst Christian
Wedding, Ulrich
Ditscheid, Bianka
Ergebnisqualität und Kosten der allgemeinen und spezialisierten Palliativversorgung in Deutschland im regionalen Vergleich: eine GKV-Routinedatenstudie
title Ergebnisqualität und Kosten der allgemeinen und spezialisierten Palliativversorgung in Deutschland im regionalen Vergleich: eine GKV-Routinedatenstudie
title_full Ergebnisqualität und Kosten der allgemeinen und spezialisierten Palliativversorgung in Deutschland im regionalen Vergleich: eine GKV-Routinedatenstudie
title_fullStr Ergebnisqualität und Kosten der allgemeinen und spezialisierten Palliativversorgung in Deutschland im regionalen Vergleich: eine GKV-Routinedatenstudie
title_full_unstemmed Ergebnisqualität und Kosten der allgemeinen und spezialisierten Palliativversorgung in Deutschland im regionalen Vergleich: eine GKV-Routinedatenstudie
title_short Ergebnisqualität und Kosten der allgemeinen und spezialisierten Palliativversorgung in Deutschland im regionalen Vergleich: eine GKV-Routinedatenstudie
title_sort ergebnisqualität und kosten der allgemeinen und spezialisierten palliativversorgung in deutschland im regionalen vergleich: eine gkv-routinedatenstudie
topic Originalien und Übersichten
url https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10539464/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/37535086
http://dx.doi.org/10.1007/s00103-023-03746-9
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