Cargando…
Entscheidungen über die Zuteilung intensivmedizinischer Ressourcen im Kontext der COVID-19-Pandemie: Klinisch-ethische Empfehlungen der DIVI, der DGINA, der DGAI, der DGIIN, der DGNI, der DGP, der DGP und der AEM
In view of the globally evolving Coronavirus Disease (COVID-19) pandemic, German hospitals rapidly expanded their intensive care capacities. However, it is possible that even with an optimal use of the increased resources, these will not suffice for all patients in need. Therefore, recommendations f...
Autores principales: | , , , , , , , , , , , , , |
---|---|
Formato: | Online Artículo Texto |
Lenguaje: | English |
Publicado: |
Springer Medizin
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7387420/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32728769 http://dx.doi.org/10.1007/s00063-020-00708-w |
_version_ | 1783564115600474112 |
---|---|
author | Marckmann, Georg Neitzke, Gerald Schildmann, Jan Michalsen, Andrej Dutzmann, Jochen Hartog, Christiane Jöbges, Susanne Knochel, Kathrin Michels, Guido Pin, Martin Riessen, Reimer Rogge, Annette Taupitz, Jochen Janssens, Uwe |
author_facet | Marckmann, Georg Neitzke, Gerald Schildmann, Jan Michalsen, Andrej Dutzmann, Jochen Hartog, Christiane Jöbges, Susanne Knochel, Kathrin Michels, Guido Pin, Martin Riessen, Reimer Rogge, Annette Taupitz, Jochen Janssens, Uwe |
author_sort | Marckmann, Georg |
collection | PubMed |
description | In view of the globally evolving Coronavirus Disease (COVID-19) pandemic, German hospitals rapidly expanded their intensive care capacities. However, it is possible that even with an optimal use of the increased resources, these will not suffice for all patients in need. Therefore, recommendations for the allocation of intensive care resources in the context of the COVID-19 pandemic have been developed by a multidisciplinary authors group with support of eight scientific medical societies. The recommendations for procedures and criteria for prioritisations in case of resource scarcity are based on scientific evidence, ethico-legal considerations and practical experience. Medical decisions must always be based on the need and the treatment preferences of the individual patient. In addition to this patient-centred approach, prioritisations in case of resource scarcity require a supra-individual perspective. In such situations, prioritisations should be based on the criterion of clinical prospect of success in order to minimize the number of preventable deaths due to resource scarcity and to avoid discrimination based on age, disabilities or social factors. Assessment of the clinical prospect of success should take into account the severity of the current illness, severe comorbidities and the patient’s general health status prior to the current illness. |
format | Online Article Text |
id | pubmed-7387420 |
institution | National Center for Biotechnology Information |
language | English |
publishDate | 2020 |
publisher | Springer Medizin |
record_format | MEDLINE/PubMed |
spelling | pubmed-73874202020-07-29 Entscheidungen über die Zuteilung intensivmedizinischer Ressourcen im Kontext der COVID-19-Pandemie: Klinisch-ethische Empfehlungen der DIVI, der DGINA, der DGAI, der DGIIN, der DGNI, der DGP, der DGP und der AEM Marckmann, Georg Neitzke, Gerald Schildmann, Jan Michalsen, Andrej Dutzmann, Jochen Hartog, Christiane Jöbges, Susanne Knochel, Kathrin Michels, Guido Pin, Martin Riessen, Reimer Rogge, Annette Taupitz, Jochen Janssens, Uwe Med Klin Intensivmed Notfmed Leitlinien und Empfehlungen In view of the globally evolving Coronavirus Disease (COVID-19) pandemic, German hospitals rapidly expanded their intensive care capacities. However, it is possible that even with an optimal use of the increased resources, these will not suffice for all patients in need. Therefore, recommendations for the allocation of intensive care resources in the context of the COVID-19 pandemic have been developed by a multidisciplinary authors group with support of eight scientific medical societies. The recommendations for procedures and criteria for prioritisations in case of resource scarcity are based on scientific evidence, ethico-legal considerations and practical experience. Medical decisions must always be based on the need and the treatment preferences of the individual patient. In addition to this patient-centred approach, prioritisations in case of resource scarcity require a supra-individual perspective. In such situations, prioritisations should be based on the criterion of clinical prospect of success in order to minimize the number of preventable deaths due to resource scarcity and to avoid discrimination based on age, disabilities or social factors. Assessment of the clinical prospect of success should take into account the severity of the current illness, severe comorbidities and the patient’s general health status prior to the current illness. Springer Medizin 2020-07-29 2020 /pmc/articles/PMC7387420/ /pubmed/32728769 http://dx.doi.org/10.1007/s00063-020-00708-w Text en © Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2020 This article is made available via the PMC Open Access Subset for unrestricted research re-use and secondary analysis in any form or by any means with acknowledgement of the original source. These permissions are granted for the duration of the World Health Organization (WHO) declaration of COVID-19 as a global pandemic. |
spellingShingle | Leitlinien und Empfehlungen Marckmann, Georg Neitzke, Gerald Schildmann, Jan Michalsen, Andrej Dutzmann, Jochen Hartog, Christiane Jöbges, Susanne Knochel, Kathrin Michels, Guido Pin, Martin Riessen, Reimer Rogge, Annette Taupitz, Jochen Janssens, Uwe Entscheidungen über die Zuteilung intensivmedizinischer Ressourcen im Kontext der COVID-19-Pandemie: Klinisch-ethische Empfehlungen der DIVI, der DGINA, der DGAI, der DGIIN, der DGNI, der DGP, der DGP und der AEM |
title | Entscheidungen über die Zuteilung intensivmedizinischer Ressourcen im Kontext der COVID-19-Pandemie: Klinisch-ethische Empfehlungen der DIVI, der DGINA, der DGAI, der DGIIN, der DGNI, der DGP, der DGP und der AEM |
title_full | Entscheidungen über die Zuteilung intensivmedizinischer Ressourcen im Kontext der COVID-19-Pandemie: Klinisch-ethische Empfehlungen der DIVI, der DGINA, der DGAI, der DGIIN, der DGNI, der DGP, der DGP und der AEM |
title_fullStr | Entscheidungen über die Zuteilung intensivmedizinischer Ressourcen im Kontext der COVID-19-Pandemie: Klinisch-ethische Empfehlungen der DIVI, der DGINA, der DGAI, der DGIIN, der DGNI, der DGP, der DGP und der AEM |
title_full_unstemmed | Entscheidungen über die Zuteilung intensivmedizinischer Ressourcen im Kontext der COVID-19-Pandemie: Klinisch-ethische Empfehlungen der DIVI, der DGINA, der DGAI, der DGIIN, der DGNI, der DGP, der DGP und der AEM |
title_short | Entscheidungen über die Zuteilung intensivmedizinischer Ressourcen im Kontext der COVID-19-Pandemie: Klinisch-ethische Empfehlungen der DIVI, der DGINA, der DGAI, der DGIIN, der DGNI, der DGP, der DGP und der AEM |
title_sort | entscheidungen über die zuteilung intensivmedizinischer ressourcen im kontext der covid-19-pandemie: klinisch-ethische empfehlungen der divi, der dgina, der dgai, der dgiin, der dgni, der dgp, der dgp und der aem |
topic | Leitlinien und Empfehlungen |
url | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7387420/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32728769 http://dx.doi.org/10.1007/s00063-020-00708-w |
work_keys_str_mv | AT marckmanngeorg entscheidungenuberdiezuteilungintensivmedizinischerressourcenimkontextdercovid19pandemieklinischethischeempfehlungenderdividerdginaderdgaiderdgiinderdgniderdgpderdgpundderaem AT neitzkegerald entscheidungenuberdiezuteilungintensivmedizinischerressourcenimkontextdercovid19pandemieklinischethischeempfehlungenderdividerdginaderdgaiderdgiinderdgniderdgpderdgpundderaem AT schildmannjan entscheidungenuberdiezuteilungintensivmedizinischerressourcenimkontextdercovid19pandemieklinischethischeempfehlungenderdividerdginaderdgaiderdgiinderdgniderdgpderdgpundderaem AT michalsenandrej entscheidungenuberdiezuteilungintensivmedizinischerressourcenimkontextdercovid19pandemieklinischethischeempfehlungenderdividerdginaderdgaiderdgiinderdgniderdgpderdgpundderaem AT dutzmannjochen entscheidungenuberdiezuteilungintensivmedizinischerressourcenimkontextdercovid19pandemieklinischethischeempfehlungenderdividerdginaderdgaiderdgiinderdgniderdgpderdgpundderaem AT hartogchristiane entscheidungenuberdiezuteilungintensivmedizinischerressourcenimkontextdercovid19pandemieklinischethischeempfehlungenderdividerdginaderdgaiderdgiinderdgniderdgpderdgpundderaem AT jobgessusanne entscheidungenuberdiezuteilungintensivmedizinischerressourcenimkontextdercovid19pandemieklinischethischeempfehlungenderdividerdginaderdgaiderdgiinderdgniderdgpderdgpundderaem AT knochelkathrin entscheidungenuberdiezuteilungintensivmedizinischerressourcenimkontextdercovid19pandemieklinischethischeempfehlungenderdividerdginaderdgaiderdgiinderdgniderdgpderdgpundderaem AT michelsguido entscheidungenuberdiezuteilungintensivmedizinischerressourcenimkontextdercovid19pandemieklinischethischeempfehlungenderdividerdginaderdgaiderdgiinderdgniderdgpderdgpundderaem AT pinmartin entscheidungenuberdiezuteilungintensivmedizinischerressourcenimkontextdercovid19pandemieklinischethischeempfehlungenderdividerdginaderdgaiderdgiinderdgniderdgpderdgpundderaem AT riessenreimer entscheidungenuberdiezuteilungintensivmedizinischerressourcenimkontextdercovid19pandemieklinischethischeempfehlungenderdividerdginaderdgaiderdgiinderdgniderdgpderdgpundderaem AT roggeannette entscheidungenuberdiezuteilungintensivmedizinischerressourcenimkontextdercovid19pandemieklinischethischeempfehlungenderdividerdginaderdgaiderdgiinderdgniderdgpderdgpundderaem AT taupitzjochen entscheidungenuberdiezuteilungintensivmedizinischerressourcenimkontextdercovid19pandemieklinischethischeempfehlungenderdividerdginaderdgaiderdgiinderdgniderdgpderdgpundderaem AT janssensuwe entscheidungenuberdiezuteilungintensivmedizinischerressourcenimkontextdercovid19pandemieklinischethischeempfehlungenderdividerdginaderdgaiderdgiinderdgniderdgpderdgpundderaem |