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Ist eine Delegation ärztlicher Leistungen auf rheumatologische Fachassistenten bei der Evaluierung von Patienten mit Verdacht auf ankylosierende Spondylitis möglich? – Ergebnisse der PredAS-Studie

BACKGROUND: The often slow onset of ankylosing spondylitis (AS), the initially partially unspecific symptoms (back pain) and the scarcity of resources in rheumatological care are important factors leading to delayed diagnosis and treatment of these mostly young patients in Germany. Qualified nurses...

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Detalles Bibliográficos
Autores principales: Kiltz, U., Spiller, I., Sieper, J., Braun, J.
Formato: Online Artículo Texto
Lenguaje:English
Publicado: Springer Medizin 2020
Materias:
Acceso en línea:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7550382/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32696075
http://dx.doi.org/10.1007/s00393-020-00838-8
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author Kiltz, U.
Spiller, I.
Sieper, J.
Braun, J.
author_facet Kiltz, U.
Spiller, I.
Sieper, J.
Braun, J.
author_sort Kiltz, U.
collection PubMed
description BACKGROUND: The often slow onset of ankylosing spondylitis (AS), the initially partially unspecific symptoms (back pain) and the scarcity of resources in rheumatological care are important factors leading to delayed diagnosis and treatment of these mostly young patients in Germany. Qualified nurses specialized in rheumatology might improve quality of care by providing medical services delegated by the rheumatologists. OBJECTIVE: The aim was to investigate whether qualified nurses specialized in rheumatology can interpret anamnestic and clinical findings such as rheumatologists in patients with chronic low back pain and still unclear diagnosis using a structured questionnaire. MATERIAL AND METHODS: In the multicenter PredAS study a structured anamnestic questionnaire was applied independently by qualified nurses specialized in rheumatology and rheumatologists to patients referred to rheumatology practices with the leading symptom of low back pain. The questionnaire covered basic demographic data, medical history and patient reported outcomes. Additionally, measurements of physical function using the Bath ankylosing spondylitis functional index (BASFI) and spinal mobility using the Bath ankylosing spondylitis metrology index (BASMI) were standardized. In order to test the possible facilitation by using digital media, the results of two patient groups were separately documented on paper-based report forms and on an i‑pad. Concordance between documentation by qualified nurses specialized in rheumatology and rheumatologists was studied by calculating Cohen’s kappa, intraclass correlation coefficients (ICC) and percentage agreement on an individual patient level. RESULTS: Nearly 75% of the 141 patients with chronic low back pain were identified as having the characteristics of inflammatory back pain. The concordance of the documentation for the anamnesis of back pain by qualified nurses specialized in rheumatology and physicians was higher than for the localization of the back pain. The results for the BASMI showed no differences between qualified nurses specialized in rheumatology and physicians (ICC 0.925, 95 % confidence interval, CI 0.879–0.953). The time taken for the structured documentation was 20 ± 6.7 min for physicians and 28.5 ± 13 min for qualified nurses specialized in rheumatology. CONCLUSION: The results indicate that well-trained qualified nurses specialized in rheumatology have a high potential to take over some of the workload from rheumatologists during documentation of the anamnesis and the initial physical examination in the diagnosis of ankylosing spondylitis.
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spelling pubmed-75503822020-10-19 Ist eine Delegation ärztlicher Leistungen auf rheumatologische Fachassistenten bei der Evaluierung von Patienten mit Verdacht auf ankylosierende Spondylitis möglich? – Ergebnisse der PredAS-Studie Kiltz, U. Spiller, I. Sieper, J. Braun, J. Z Rheumatol Originalien BACKGROUND: The often slow onset of ankylosing spondylitis (AS), the initially partially unspecific symptoms (back pain) and the scarcity of resources in rheumatological care are important factors leading to delayed diagnosis and treatment of these mostly young patients in Germany. Qualified nurses specialized in rheumatology might improve quality of care by providing medical services delegated by the rheumatologists. OBJECTIVE: The aim was to investigate whether qualified nurses specialized in rheumatology can interpret anamnestic and clinical findings such as rheumatologists in patients with chronic low back pain and still unclear diagnosis using a structured questionnaire. MATERIAL AND METHODS: In the multicenter PredAS study a structured anamnestic questionnaire was applied independently by qualified nurses specialized in rheumatology and rheumatologists to patients referred to rheumatology practices with the leading symptom of low back pain. The questionnaire covered basic demographic data, medical history and patient reported outcomes. Additionally, measurements of physical function using the Bath ankylosing spondylitis functional index (BASFI) and spinal mobility using the Bath ankylosing spondylitis metrology index (BASMI) were standardized. In order to test the possible facilitation by using digital media, the results of two patient groups were separately documented on paper-based report forms and on an i‑pad. Concordance between documentation by qualified nurses specialized in rheumatology and rheumatologists was studied by calculating Cohen’s kappa, intraclass correlation coefficients (ICC) and percentage agreement on an individual patient level. RESULTS: Nearly 75% of the 141 patients with chronic low back pain were identified as having the characteristics of inflammatory back pain. The concordance of the documentation for the anamnesis of back pain by qualified nurses specialized in rheumatology and physicians was higher than for the localization of the back pain. The results for the BASMI showed no differences between qualified nurses specialized in rheumatology and physicians (ICC 0.925, 95 % confidence interval, CI 0.879–0.953). The time taken for the structured documentation was 20 ± 6.7 min for physicians and 28.5 ± 13 min for qualified nurses specialized in rheumatology. CONCLUSION: The results indicate that well-trained qualified nurses specialized in rheumatology have a high potential to take over some of the workload from rheumatologists during documentation of the anamnesis and the initial physical examination in the diagnosis of ankylosing spondylitis. Springer Medizin 2020-07-21 2020 /pmc/articles/PMC7550382/ /pubmed/32696075 http://dx.doi.org/10.1007/s00393-020-00838-8 Text en © The Author(s) 2020 Open Access. Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden. Die in diesem Artikel enthaltenen Bilder und sonstiges Drittmaterial unterliegen ebenfalls der genannten Creative Commons Lizenz, sofern sich aus der Abbildungslegende nichts anderes ergibt. Sofern das betreffende Material nicht unter der genannten Creative Commons Lizenz steht und die betreffende Handlung nicht nach gesetzlichen Vorschriften erlaubt ist, ist für die oben aufgeführten Weiterverwendungen des Materials die Einwilligung des jeweiligen Rechteinhabers einzuholen. Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de.
spellingShingle Originalien
Kiltz, U.
Spiller, I.
Sieper, J.
Braun, J.
Ist eine Delegation ärztlicher Leistungen auf rheumatologische Fachassistenten bei der Evaluierung von Patienten mit Verdacht auf ankylosierende Spondylitis möglich? – Ergebnisse der PredAS-Studie
title Ist eine Delegation ärztlicher Leistungen auf rheumatologische Fachassistenten bei der Evaluierung von Patienten mit Verdacht auf ankylosierende Spondylitis möglich? – Ergebnisse der PredAS-Studie
title_full Ist eine Delegation ärztlicher Leistungen auf rheumatologische Fachassistenten bei der Evaluierung von Patienten mit Verdacht auf ankylosierende Spondylitis möglich? – Ergebnisse der PredAS-Studie
title_fullStr Ist eine Delegation ärztlicher Leistungen auf rheumatologische Fachassistenten bei der Evaluierung von Patienten mit Verdacht auf ankylosierende Spondylitis möglich? – Ergebnisse der PredAS-Studie
title_full_unstemmed Ist eine Delegation ärztlicher Leistungen auf rheumatologische Fachassistenten bei der Evaluierung von Patienten mit Verdacht auf ankylosierende Spondylitis möglich? – Ergebnisse der PredAS-Studie
title_short Ist eine Delegation ärztlicher Leistungen auf rheumatologische Fachassistenten bei der Evaluierung von Patienten mit Verdacht auf ankylosierende Spondylitis möglich? – Ergebnisse der PredAS-Studie
title_sort ist eine delegation ärztlicher leistungen auf rheumatologische fachassistenten bei der evaluierung von patienten mit verdacht auf ankylosierende spondylitis möglich? – ergebnisse der predas-studie
topic Originalien
url https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7550382/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32696075
http://dx.doi.org/10.1007/s00393-020-00838-8
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