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Immuntherapien zur Behandlung der chronischen Hepatitis-B-Virusinfektion – eine Übersicht unter besonderer Berücksichtigung von CAR-T-Zellen

More than 250 million people worldwide suffer from chronic infection with hepatitis B virus (CHB). Chronic infection is associated with an increased risk of developing liver fibrosis/cirrhosis and hepatocellular carcinoma. Approximately 0.8–1 million people die annually as a result of CHB. One diffi...

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Autores principales: Ivics, Zoltan, Amberger, Maximilian, Zahn, Tobias, Hildt, Eberhard
Formato: Online Artículo Texto
Lenguaje:English
Publicado: Springer Berlin Heidelberg 2020
Materias:
Acceso en línea:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7647999/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32995895
http://dx.doi.org/10.1007/s00103-020-03223-7
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author Ivics, Zoltan
Amberger, Maximilian
Zahn, Tobias
Hildt, Eberhard
author_facet Ivics, Zoltan
Amberger, Maximilian
Zahn, Tobias
Hildt, Eberhard
author_sort Ivics, Zoltan
collection PubMed
description More than 250 million people worldwide suffer from chronic infection with hepatitis B virus (CHB). Chronic infection is associated with an increased risk of developing liver fibrosis/cirrhosis and hepatocellular carcinoma. Approximately 0.8–1 million people die annually as a result of CHB. One difficulty in the treatment of CHB is that the viral genome can persist for a very long time in the form of a minichromosome, and viral sequences can insert themselves into the host genome. Chronic infections are often characterized by functional defects of the cellular immune response, especially the T‑cell response, which prevents the elimination of HBV-infected cells. Immunotherapies aiming to cure CHB therefore aim to restore the antiviral function of the cellular immune response. In this review, various current approaches to immunotherapy of CHB are described, in particular the use of genetically modified autologous T cells as a possible tool for therapy. Furthermore, the modulation of checkpoint inhibitors of the immune response, metabolic T cell therapies, and therapeutic vaccination to stimulate the T‑cell response are summarized as immunotherapeutic strategies for treating CHB.
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spelling pubmed-76479992020-11-10 Immuntherapien zur Behandlung der chronischen Hepatitis-B-Virusinfektion – eine Übersicht unter besonderer Berücksichtigung von CAR-T-Zellen Ivics, Zoltan Amberger, Maximilian Zahn, Tobias Hildt, Eberhard Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz Leitthema More than 250 million people worldwide suffer from chronic infection with hepatitis B virus (CHB). Chronic infection is associated with an increased risk of developing liver fibrosis/cirrhosis and hepatocellular carcinoma. Approximately 0.8–1 million people die annually as a result of CHB. One difficulty in the treatment of CHB is that the viral genome can persist for a very long time in the form of a minichromosome, and viral sequences can insert themselves into the host genome. Chronic infections are often characterized by functional defects of the cellular immune response, especially the T‑cell response, which prevents the elimination of HBV-infected cells. Immunotherapies aiming to cure CHB therefore aim to restore the antiviral function of the cellular immune response. In this review, various current approaches to immunotherapy of CHB are described, in particular the use of genetically modified autologous T cells as a possible tool for therapy. Furthermore, the modulation of checkpoint inhibitors of the immune response, metabolic T cell therapies, and therapeutic vaccination to stimulate the T‑cell response are summarized as immunotherapeutic strategies for treating CHB. Springer Berlin Heidelberg 2020-09-29 2020 /pmc/articles/PMC7647999/ /pubmed/32995895 http://dx.doi.org/10.1007/s00103-020-03223-7 Text en © The Author(s) 2020 Open Access. Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden. Die in diesem Artikel enthaltenen Bilder und sonstiges Drittmaterial unterliegen ebenfalls der genannten Creative Commons Lizenz, sofern sich aus der Abbildungslegende nichts anderes ergibt. Sofern das betreffende Material nicht unter der genannten Creative Commons Lizenz steht und die betreffende Handlung nicht nach gesetzlichen Vorschriften erlaubt ist, ist für die oben aufgeführten Weiterverwendungen des Materials die Einwilligung des jeweiligen Rechteinhabers einzuholen. Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de.
spellingShingle Leitthema
Ivics, Zoltan
Amberger, Maximilian
Zahn, Tobias
Hildt, Eberhard
Immuntherapien zur Behandlung der chronischen Hepatitis-B-Virusinfektion – eine Übersicht unter besonderer Berücksichtigung von CAR-T-Zellen
title Immuntherapien zur Behandlung der chronischen Hepatitis-B-Virusinfektion – eine Übersicht unter besonderer Berücksichtigung von CAR-T-Zellen
title_full Immuntherapien zur Behandlung der chronischen Hepatitis-B-Virusinfektion – eine Übersicht unter besonderer Berücksichtigung von CAR-T-Zellen
title_fullStr Immuntherapien zur Behandlung der chronischen Hepatitis-B-Virusinfektion – eine Übersicht unter besonderer Berücksichtigung von CAR-T-Zellen
title_full_unstemmed Immuntherapien zur Behandlung der chronischen Hepatitis-B-Virusinfektion – eine Übersicht unter besonderer Berücksichtigung von CAR-T-Zellen
title_short Immuntherapien zur Behandlung der chronischen Hepatitis-B-Virusinfektion – eine Übersicht unter besonderer Berücksichtigung von CAR-T-Zellen
title_sort immuntherapien zur behandlung der chronischen hepatitis-b-virusinfektion – eine übersicht unter besonderer berücksichtigung von car-t-zellen
topic Leitthema
url https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7647999/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32995895
http://dx.doi.org/10.1007/s00103-020-03223-7
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