Cargando…

Patient*innenzentrierte perioperative Versorgung: perioperative Prozessqualität, Effektivität von Schmerztherapie und Mobilisationsfortschritt nach Implementation eines Maßnahmenbündels bei Knietotalendoprothese

BACKGROUND: The perioperative surgical home is a patient-centered, team-based model of care developed in the USA to coordinate diagnosis, treatment and follow-up; however, due to different healthcare systems, scientific findings in the USA cannot be simply transferred to Germany. OBJECTIVE: This pre...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Spielberger, J., Heid, F., Schmidtmann, I., Drees, P., Betz, U., Schwaderlapp, W., Pestel, G.
Formato: Online Artículo Texto
Lenguaje:English
Publicado: Springer Medizin 2020
Materias:
Acceso en línea:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7921075/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/33103209
http://dx.doi.org/10.1007/s00101-020-00874-8
_version_ 1783658401839972352
author Spielberger, J.
Heid, F.
Schmidtmann, I.
Drees, P.
Betz, U.
Schwaderlapp, W.
Pestel, G.
author_facet Spielberger, J.
Heid, F.
Schmidtmann, I.
Drees, P.
Betz, U.
Schwaderlapp, W.
Pestel, G.
author_sort Spielberger, J.
collection PubMed
description BACKGROUND: The perioperative surgical home is a patient-centered, team-based model of care developed in the USA to coordinate diagnosis, treatment and follow-up; however, due to different healthcare systems, scientific findings in the USA cannot be simply transferred to Germany. OBJECTIVE: This preliminary study was carried out to evaluate the effects of a new interdisciplinary treatment bundle (patient-centered perioperative vigilance, PPV) in a German university hospital. MATERIAL AND METHODS: After IRB approval and written informed consent, 34 patients (PPV group) undergoing elective endoprosthetic surgery were enrolled after introduction of the PPV bundle (1. preoperative patient education, 2. specific surgical technique, 3. specific anesthesia technique, 4. start of mobilization on day of operation) and compared to historic matched pairs (HMP) for age cohort, ASA-PS, body mass index, and sex. We hypothesized that PPV shortens induction time (primary outcome). Secondary outcomes were length of hospital stay (LOS), resting pain and pain with movement on postoperative day 1 and mobilization progress on postoperative days 1, 3 and 6. Groups were compared with Wilcoxon-Mann-Whitney test for noninferiority. In the case of noninferiority, a Wilcoxon–Whitney–Mann test for superiority was additionally applied. RESULTS: The median anesthesia induction time was 13.5 min for PPV and 60 min for HMP (p < 0.0001). The LOS was 8 days for PPV and 12 days for HMP (p < 0.0001). Resting pain on postoperative day 1 was 20 for PPV (30 for HMP). Pain with movement was identical (median 40). Mobilization progress was better for PPV on days 1, 3 and 6 (p < 0.0001 for each day). CONCLUSION: The concept of patient-centered perioperative vigilance (PPV) shortens induction time and hospital length of stay. Mobilization improves with PPV on day 1. Higher pain scores in PPV seem to be clinically insignificant, which warrants further study.
format Online
Article
Text
id pubmed-7921075
institution National Center for Biotechnology Information
language English
publishDate 2020
publisher Springer Medizin
record_format MEDLINE/PubMed
spelling pubmed-79210752021-03-19 Patient*innenzentrierte perioperative Versorgung: perioperative Prozessqualität, Effektivität von Schmerztherapie und Mobilisationsfortschritt nach Implementation eines Maßnahmenbündels bei Knietotalendoprothese Spielberger, J. Heid, F. Schmidtmann, I. Drees, P. Betz, U. Schwaderlapp, W. Pestel, G. Anaesthesist Originalien BACKGROUND: The perioperative surgical home is a patient-centered, team-based model of care developed in the USA to coordinate diagnosis, treatment and follow-up; however, due to different healthcare systems, scientific findings in the USA cannot be simply transferred to Germany. OBJECTIVE: This preliminary study was carried out to evaluate the effects of a new interdisciplinary treatment bundle (patient-centered perioperative vigilance, PPV) in a German university hospital. MATERIAL AND METHODS: After IRB approval and written informed consent, 34 patients (PPV group) undergoing elective endoprosthetic surgery were enrolled after introduction of the PPV bundle (1. preoperative patient education, 2. specific surgical technique, 3. specific anesthesia technique, 4. start of mobilization on day of operation) and compared to historic matched pairs (HMP) for age cohort, ASA-PS, body mass index, and sex. We hypothesized that PPV shortens induction time (primary outcome). Secondary outcomes were length of hospital stay (LOS), resting pain and pain with movement on postoperative day 1 and mobilization progress on postoperative days 1, 3 and 6. Groups were compared with Wilcoxon-Mann-Whitney test for noninferiority. In the case of noninferiority, a Wilcoxon–Whitney–Mann test for superiority was additionally applied. RESULTS: The median anesthesia induction time was 13.5 min for PPV and 60 min for HMP (p < 0.0001). The LOS was 8 days for PPV and 12 days for HMP (p < 0.0001). Resting pain on postoperative day 1 was 20 for PPV (30 for HMP). Pain with movement was identical (median 40). Mobilization progress was better for PPV on days 1, 3 and 6 (p < 0.0001 for each day). CONCLUSION: The concept of patient-centered perioperative vigilance (PPV) shortens induction time and hospital length of stay. Mobilization improves with PPV on day 1. Higher pain scores in PPV seem to be clinically insignificant, which warrants further study. Springer Medizin 2020-10-26 2021 /pmc/articles/PMC7921075/ /pubmed/33103209 http://dx.doi.org/10.1007/s00101-020-00874-8 Text en © The Author(s) 2020 Open Access. Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden. Die in diesem Artikel enthaltenen Bilder und sonstiges Drittmaterial unterliegen ebenfalls der genannten Creative Commons Lizenz, sofern sich aus der Abbildungslegende nichts anderes ergibt. Sofern das betreffende Material nicht unter der genannten Creative Commons Lizenz steht und die betreffende Handlung nicht nach gesetzlichen Vorschriften erlaubt ist, ist für die oben aufgeführten Weiterverwendungen des Materials die Einwilligung des jeweiligen Rechteinhabers einzuholen. Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de.
spellingShingle Originalien
Spielberger, J.
Heid, F.
Schmidtmann, I.
Drees, P.
Betz, U.
Schwaderlapp, W.
Pestel, G.
Patient*innenzentrierte perioperative Versorgung: perioperative Prozessqualität, Effektivität von Schmerztherapie und Mobilisationsfortschritt nach Implementation eines Maßnahmenbündels bei Knietotalendoprothese
title Patient*innenzentrierte perioperative Versorgung: perioperative Prozessqualität, Effektivität von Schmerztherapie und Mobilisationsfortschritt nach Implementation eines Maßnahmenbündels bei Knietotalendoprothese
title_full Patient*innenzentrierte perioperative Versorgung: perioperative Prozessqualität, Effektivität von Schmerztherapie und Mobilisationsfortschritt nach Implementation eines Maßnahmenbündels bei Knietotalendoprothese
title_fullStr Patient*innenzentrierte perioperative Versorgung: perioperative Prozessqualität, Effektivität von Schmerztherapie und Mobilisationsfortschritt nach Implementation eines Maßnahmenbündels bei Knietotalendoprothese
title_full_unstemmed Patient*innenzentrierte perioperative Versorgung: perioperative Prozessqualität, Effektivität von Schmerztherapie und Mobilisationsfortschritt nach Implementation eines Maßnahmenbündels bei Knietotalendoprothese
title_short Patient*innenzentrierte perioperative Versorgung: perioperative Prozessqualität, Effektivität von Schmerztherapie und Mobilisationsfortschritt nach Implementation eines Maßnahmenbündels bei Knietotalendoprothese
title_sort patient*innenzentrierte perioperative versorgung: perioperative prozessqualität, effektivität von schmerztherapie und mobilisationsfortschritt nach implementation eines maßnahmenbündels bei knietotalendoprothese
topic Originalien
url https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7921075/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/33103209
http://dx.doi.org/10.1007/s00101-020-00874-8
work_keys_str_mv AT spielbergerj patientinnenzentrierteperioperativeversorgungperioperativeprozessqualitateffektivitatvonschmerztherapieundmobilisationsfortschrittnachimplementationeinesmaßnahmenbundelsbeiknietotalendoprothese
AT heidf patientinnenzentrierteperioperativeversorgungperioperativeprozessqualitateffektivitatvonschmerztherapieundmobilisationsfortschrittnachimplementationeinesmaßnahmenbundelsbeiknietotalendoprothese
AT schmidtmanni patientinnenzentrierteperioperativeversorgungperioperativeprozessqualitateffektivitatvonschmerztherapieundmobilisationsfortschrittnachimplementationeinesmaßnahmenbundelsbeiknietotalendoprothese
AT dreesp patientinnenzentrierteperioperativeversorgungperioperativeprozessqualitateffektivitatvonschmerztherapieundmobilisationsfortschrittnachimplementationeinesmaßnahmenbundelsbeiknietotalendoprothese
AT betzu patientinnenzentrierteperioperativeversorgungperioperativeprozessqualitateffektivitatvonschmerztherapieundmobilisationsfortschrittnachimplementationeinesmaßnahmenbundelsbeiknietotalendoprothese
AT schwaderlappw patientinnenzentrierteperioperativeversorgungperioperativeprozessqualitateffektivitatvonschmerztherapieundmobilisationsfortschrittnachimplementationeinesmaßnahmenbundelsbeiknietotalendoprothese
AT pestelg patientinnenzentrierteperioperativeversorgungperioperativeprozessqualitateffektivitatvonschmerztherapieundmobilisationsfortschrittnachimplementationeinesmaßnahmenbundelsbeiknietotalendoprothese