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Akutes Engwinkelglaukom und Effusionssyndrom nach Phakoemulsifikation

A 72-year-old female patient developed bilateral secondary iridocorneal angle-closure glaucoma with uveal effusion syndrome after uncomplicated cataract surgery. The postoperative intake of acetazolamide was identified as causative for the development of the effusion syndrome. Taking a sulfonamide-f...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Anwar, M., Brockmann, T., Walckling, M., Fuchsluger, T. A.
Formato: Online Artículo Texto
Lenguaje:English
Publicado: Springer Medizin 2020
Materias:
Acceso en línea:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8342340/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32803274
http://dx.doi.org/10.1007/s00347-020-01202-6
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author Anwar, M.
Brockmann, T.
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description A 72-year-old female patient developed bilateral secondary iridocorneal angle-closure glaucoma with uveal effusion syndrome after uncomplicated cataract surgery. The postoperative intake of acetazolamide was identified as causative for the development of the effusion syndrome. Taking a sulfonamide-free systemic and local intraocular pressure lowering and anti-inflammatory treatment into account, a rapid improvement of the ocular manifestation was achieved. The case illustrates a rare but clinically severe adverse effect of acetazolamide and outlines efficient treatment options.
format Online
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id pubmed-8342340
institution National Center for Biotechnology Information
language English
publishDate 2020
publisher Springer Medizin
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spelling pubmed-83423402021-08-20 Akutes Engwinkelglaukom und Effusionssyndrom nach Phakoemulsifikation Anwar, M. Brockmann, T. Walckling, M. Fuchsluger, T. A. Ophthalmologe Kasuistiken A 72-year-old female patient developed bilateral secondary iridocorneal angle-closure glaucoma with uveal effusion syndrome after uncomplicated cataract surgery. The postoperative intake of acetazolamide was identified as causative for the development of the effusion syndrome. Taking a sulfonamide-free systemic and local intraocular pressure lowering and anti-inflammatory treatment into account, a rapid improvement of the ocular manifestation was achieved. The case illustrates a rare but clinically severe adverse effect of acetazolamide and outlines efficient treatment options. Springer Medizin 2020-08-15 2021 /pmc/articles/PMC8342340/ /pubmed/32803274 http://dx.doi.org/10.1007/s00347-020-01202-6 Text en © The Author(s) 2020 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Open Access Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden. Die in diesem Artikel enthaltenen Bilder und sonstiges Drittmaterial unterliegen ebenfalls der genannten Creative Commons Lizenz, sofern sich aus der Abbildungslegende nichts anderes ergibt. Sofern das betreffende Material nicht unter der genannten Creative Commons Lizenz steht und die betreffende Handlung nicht nach gesetzlichen Vorschriften erlaubt ist, ist für die oben aufgeführten Weiterverwendungen des Materials die Einwilligung des jeweiligen Rechteinhabers einzuholen. Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) .
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Akutes Engwinkelglaukom und Effusionssyndrom nach Phakoemulsifikation
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