Cargando…
Medikamentöse Sekundärprävention bei Patienten mit peripherer arterieller Verschlusskrankheit: Eine sekundärdatenbasierte Analyse
BACKGROUND: Peripheral arterial occlusive disease (PAOD) is an atherosclerotic vascular disease with high morbidity and mortality. A consistent medication-based secondary prevention is part of the essential and evidence-based treatment of PAOD. The aim of this study was to ascertain the status quo o...
Autores principales: | , , , , , , , , , , |
---|---|
Formato: | Online Artículo Texto |
Lenguaje: | English |
Publicado: |
Springer Medizin
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8413156/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/33206202 http://dx.doi.org/10.1007/s00059-020-04998-w |
_version_ | 1783747602090557440 |
---|---|
author | Gebauer, Katrin Wintersohl, Kerstin Kraska, Rike Kortendick, Katja Fahrland, Ulrike Freisinger, Eva Meyborg, Matthias Stella, Jacqueline Engelbertz, Christiane Reinecke, Holger Malyar, Nasser |
author_facet | Gebauer, Katrin Wintersohl, Kerstin Kraska, Rike Kortendick, Katja Fahrland, Ulrike Freisinger, Eva Meyborg, Matthias Stella, Jacqueline Engelbertz, Christiane Reinecke, Holger Malyar, Nasser |
author_sort | Gebauer, Katrin |
collection | PubMed |
description | BACKGROUND: Peripheral arterial occlusive disease (PAOD) is an atherosclerotic vascular disease with high morbidity and mortality. A consistent medication-based secondary prevention is part of the essential and evidence-based treatment of PAOD. The aim of this study was to ascertain the status quo of medicinal secondary prevention based on submitted prescriptions. METHODS: In the time period from 2014 to 2017 patients with a confirmed PAOD coding (I70.2-/I73.9-) were identified based on secondary data of the Association of Statutory Health Insurance Physicians Westphalia-Lippe (KVWL). The prescriptions submitted with respect to platelet inhibitors, oral anticoagulants, lipid lowering therapy (LLT) and angiotensin-converting enzyme (ACE) inhibitors in the fourth quarter year after diagnosis coding were collated. RESULTS: In the diagnosis period 2014/2015 a total of 238,397 patients had PAOD in the catchment area of the KVWL. The proportion of submitted prescriptions in the fourth quarter year after diagnosis was 25.9% for LLT, 13.6% for acetylsalicylic acid, 4.5% for clopidogrel, 5.5% for vitamin K antagonists (VKA), 3.5% for non-vitamin K‑dependent oral anticoagulants (NOAC) and 26.8% for ACE inhibitors. Over the course of the 3 years (n = 241,375 patients with PAOD 2016/2017) the proportion of submitted prescriptions for all substances except VKA increased (p < 0.001), whereby the largest relative increase was noted for NOAC (relative increase of 81.7%). CONCLUSION: The guideline-conform medicinal secondary prevention in patients with PAOD in Germany is still in need of improvement. A consistent implementation of evidence-based medicinal secondary prevention harbors a great potential for improvement of the overall prognosis in patients with PAOD. |
format | Online Article Text |
id | pubmed-8413156 |
institution | National Center for Biotechnology Information |
language | English |
publishDate | 2020 |
publisher | Springer Medizin |
record_format | MEDLINE/PubMed |
spelling | pubmed-84131562021-09-22 Medikamentöse Sekundärprävention bei Patienten mit peripherer arterieller Verschlusskrankheit: Eine sekundärdatenbasierte Analyse Gebauer, Katrin Wintersohl, Kerstin Kraska, Rike Kortendick, Katja Fahrland, Ulrike Freisinger, Eva Meyborg, Matthias Stella, Jacqueline Engelbertz, Christiane Reinecke, Holger Malyar, Nasser Herz Originalien BACKGROUND: Peripheral arterial occlusive disease (PAOD) is an atherosclerotic vascular disease with high morbidity and mortality. A consistent medication-based secondary prevention is part of the essential and evidence-based treatment of PAOD. The aim of this study was to ascertain the status quo of medicinal secondary prevention based on submitted prescriptions. METHODS: In the time period from 2014 to 2017 patients with a confirmed PAOD coding (I70.2-/I73.9-) were identified based on secondary data of the Association of Statutory Health Insurance Physicians Westphalia-Lippe (KVWL). The prescriptions submitted with respect to platelet inhibitors, oral anticoagulants, lipid lowering therapy (LLT) and angiotensin-converting enzyme (ACE) inhibitors in the fourth quarter year after diagnosis coding were collated. RESULTS: In the diagnosis period 2014/2015 a total of 238,397 patients had PAOD in the catchment area of the KVWL. The proportion of submitted prescriptions in the fourth quarter year after diagnosis was 25.9% for LLT, 13.6% for acetylsalicylic acid, 4.5% for clopidogrel, 5.5% for vitamin K antagonists (VKA), 3.5% for non-vitamin K‑dependent oral anticoagulants (NOAC) and 26.8% for ACE inhibitors. Over the course of the 3 years (n = 241,375 patients with PAOD 2016/2017) the proportion of submitted prescriptions for all substances except VKA increased (p < 0.001), whereby the largest relative increase was noted for NOAC (relative increase of 81.7%). CONCLUSION: The guideline-conform medicinal secondary prevention in patients with PAOD in Germany is still in need of improvement. A consistent implementation of evidence-based medicinal secondary prevention harbors a great potential for improvement of the overall prognosis in patients with PAOD. Springer Medizin 2020-11-18 2021 /pmc/articles/PMC8413156/ /pubmed/33206202 http://dx.doi.org/10.1007/s00059-020-04998-w Text en © The Author(s) 2020 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Open Access Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden. Die in diesem Artikel enthaltenen Bilder und sonstiges Drittmaterial unterliegen ebenfalls der genannten Creative Commons Lizenz, sofern sich aus der Abbildungslegende nichts anderes ergibt. Sofern das betreffende Material nicht unter der genannten Creative Commons Lizenz steht und die betreffende Handlung nicht nach gesetzlichen Vorschriften erlaubt ist, ist für die oben aufgeführten Weiterverwendungen des Materials die Einwilligung des jeweiligen Rechteinhabers einzuholen. Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) . |
spellingShingle | Originalien Gebauer, Katrin Wintersohl, Kerstin Kraska, Rike Kortendick, Katja Fahrland, Ulrike Freisinger, Eva Meyborg, Matthias Stella, Jacqueline Engelbertz, Christiane Reinecke, Holger Malyar, Nasser Medikamentöse Sekundärprävention bei Patienten mit peripherer arterieller Verschlusskrankheit: Eine sekundärdatenbasierte Analyse |
title | Medikamentöse Sekundärprävention bei Patienten mit peripherer arterieller Verschlusskrankheit: Eine sekundärdatenbasierte Analyse |
title_full | Medikamentöse Sekundärprävention bei Patienten mit peripherer arterieller Verschlusskrankheit: Eine sekundärdatenbasierte Analyse |
title_fullStr | Medikamentöse Sekundärprävention bei Patienten mit peripherer arterieller Verschlusskrankheit: Eine sekundärdatenbasierte Analyse |
title_full_unstemmed | Medikamentöse Sekundärprävention bei Patienten mit peripherer arterieller Verschlusskrankheit: Eine sekundärdatenbasierte Analyse |
title_short | Medikamentöse Sekundärprävention bei Patienten mit peripherer arterieller Verschlusskrankheit: Eine sekundärdatenbasierte Analyse |
title_sort | medikamentöse sekundärprävention bei patienten mit peripherer arterieller verschlusskrankheit: eine sekundärdatenbasierte analyse |
topic | Originalien |
url | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8413156/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/33206202 http://dx.doi.org/10.1007/s00059-020-04998-w |
work_keys_str_mv | AT gebauerkatrin medikamentosesekundarpraventionbeipatientenmitperiphererarteriellerverschlusskrankheiteinesekundardatenbasierteanalyse AT wintersohlkerstin medikamentosesekundarpraventionbeipatientenmitperiphererarteriellerverschlusskrankheiteinesekundardatenbasierteanalyse AT kraskarike medikamentosesekundarpraventionbeipatientenmitperiphererarteriellerverschlusskrankheiteinesekundardatenbasierteanalyse AT kortendickkatja medikamentosesekundarpraventionbeipatientenmitperiphererarteriellerverschlusskrankheiteinesekundardatenbasierteanalyse AT fahrlandulrike medikamentosesekundarpraventionbeipatientenmitperiphererarteriellerverschlusskrankheiteinesekundardatenbasierteanalyse AT freisingereva medikamentosesekundarpraventionbeipatientenmitperiphererarteriellerverschlusskrankheiteinesekundardatenbasierteanalyse AT meyborgmatthias medikamentosesekundarpraventionbeipatientenmitperiphererarteriellerverschlusskrankheiteinesekundardatenbasierteanalyse AT stellajacqueline medikamentosesekundarpraventionbeipatientenmitperiphererarteriellerverschlusskrankheiteinesekundardatenbasierteanalyse AT engelbertzchristiane medikamentosesekundarpraventionbeipatientenmitperiphererarteriellerverschlusskrankheiteinesekundardatenbasierteanalyse AT reineckeholger medikamentosesekundarpraventionbeipatientenmitperiphererarteriellerverschlusskrankheiteinesekundardatenbasierteanalyse AT malyarnasser medikamentosesekundarpraventionbeipatientenmitperiphererarteriellerverschlusskrankheiteinesekundardatenbasierteanalyse |