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Nachweis der BRAF-V600E-Mutation beim metastasierten kolorektalen Karzinom: Ein QuIP-Ringversuch
Round robin testing is an important instrument for quality assurance. Increasingly, this also applies to the results of molecular diagnostics in pathology, which directly influence therapy decisions in precision oncology. In metastatic colorectal carcinoma (mCRC), the focus has been on detecting KRA...
Autores principales: | , , , , , , , , , , |
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Formato: | Online Artículo Texto |
Lenguaje: | English |
Publicado: |
Springer Medizin
2021
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Materias: | |
Acceso en línea: | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8888471/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/34807276 http://dx.doi.org/10.1007/s00292-021-01022-8 |
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author | Jöhrens, Korinna Fischer, Josephine Möbs, Markus Junker, Klaus Kirfel, Jutta Perner, Sven Laßmann, Silke Werner, Martin Borgmann, Vanessa Bläker, Hendrik Hummel, Michael |
author_facet | Jöhrens, Korinna Fischer, Josephine Möbs, Markus Junker, Klaus Kirfel, Jutta Perner, Sven Laßmann, Silke Werner, Martin Borgmann, Vanessa Bläker, Hendrik Hummel, Michael |
author_sort | Jöhrens, Korinna |
collection | PubMed |
description | Round robin testing is an important instrument for quality assurance. Increasingly, this also applies to the results of molecular diagnostics in pathology, which directly influence therapy decisions in precision oncology. In metastatic colorectal carcinoma (mCRC), the focus has been on detecting KRAS and NRAS mutations, whose absence allows therapy with EGFR blocking antibodies. Recently, BRAF has been added as another predictive marker, since mCRC patients with BRAF V600E mutation benefit significantly from treatment with encorafenib (a BRAF inhibitor) in combination with cetuximab (anti-EGFR antibody) after systemic therapy. Due to the approval of this treatment in 2020, it is a pre-requisite that BRAF V600E mutation detection in diagnostic pathologies is reliably performed. Therefore, this round robin test with BRAF V600E testing either by immunohistochemistry or molecular methods was performed. The round robin test results demonstrate that molecular BRAF V600E detection is currently clearly superior to immunohistochemical detection. |
format | Online Article Text |
id | pubmed-8888471 |
institution | National Center for Biotechnology Information |
language | English |
publishDate | 2021 |
publisher | Springer Medizin |
record_format | MEDLINE/PubMed |
spelling | pubmed-88884712022-03-08 Nachweis der BRAF-V600E-Mutation beim metastasierten kolorektalen Karzinom: Ein QuIP-Ringversuch Jöhrens, Korinna Fischer, Josephine Möbs, Markus Junker, Klaus Kirfel, Jutta Perner, Sven Laßmann, Silke Werner, Martin Borgmann, Vanessa Bläker, Hendrik Hummel, Michael Pathologe Übersichten Round robin testing is an important instrument for quality assurance. Increasingly, this also applies to the results of molecular diagnostics in pathology, which directly influence therapy decisions in precision oncology. In metastatic colorectal carcinoma (mCRC), the focus has been on detecting KRAS and NRAS mutations, whose absence allows therapy with EGFR blocking antibodies. Recently, BRAF has been added as another predictive marker, since mCRC patients with BRAF V600E mutation benefit significantly from treatment with encorafenib (a BRAF inhibitor) in combination with cetuximab (anti-EGFR antibody) after systemic therapy. Due to the approval of this treatment in 2020, it is a pre-requisite that BRAF V600E mutation detection in diagnostic pathologies is reliably performed. Therefore, this round robin test with BRAF V600E testing either by immunohistochemistry or molecular methods was performed. The round robin test results demonstrate that molecular BRAF V600E detection is currently clearly superior to immunohistochemical detection. Springer Medizin 2021-11-22 2022 /pmc/articles/PMC8888471/ /pubmed/34807276 http://dx.doi.org/10.1007/s00292-021-01022-8 Text en © The Author(s) 2021 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Open Access Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden. Die in diesem Artikel enthaltenen Bilder und sonstiges Drittmaterial unterliegen ebenfalls der genannten Creative Commons Lizenz, sofern sich aus der Abbildungslegende nichts anderes ergibt. Sofern das betreffende Material nicht unter der genannten Creative Commons Lizenz steht und die betreffende Handlung nicht nach gesetzlichen Vorschriften erlaubt ist, ist für die oben aufgeführten Weiterverwendungen des Materials die Einwilligung des jeweiligen Rechteinhabers einzuholen. Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) . |
spellingShingle | Übersichten Jöhrens, Korinna Fischer, Josephine Möbs, Markus Junker, Klaus Kirfel, Jutta Perner, Sven Laßmann, Silke Werner, Martin Borgmann, Vanessa Bläker, Hendrik Hummel, Michael Nachweis der BRAF-V600E-Mutation beim metastasierten kolorektalen Karzinom: Ein QuIP-Ringversuch |
title | Nachweis der BRAF-V600E-Mutation beim metastasierten kolorektalen Karzinom: Ein QuIP-Ringversuch |
title_full | Nachweis der BRAF-V600E-Mutation beim metastasierten kolorektalen Karzinom: Ein QuIP-Ringversuch |
title_fullStr | Nachweis der BRAF-V600E-Mutation beim metastasierten kolorektalen Karzinom: Ein QuIP-Ringversuch |
title_full_unstemmed | Nachweis der BRAF-V600E-Mutation beim metastasierten kolorektalen Karzinom: Ein QuIP-Ringversuch |
title_short | Nachweis der BRAF-V600E-Mutation beim metastasierten kolorektalen Karzinom: Ein QuIP-Ringversuch |
title_sort | nachweis der braf-v600e-mutation beim metastasierten kolorektalen karzinom: ein quip-ringversuch |
topic | Übersichten |
url | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8888471/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/34807276 http://dx.doi.org/10.1007/s00292-021-01022-8 |
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