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Dyspnoe und Ödeme bei einem 79-jährigen Patienten

BACKGROUND: Transthyretin(TTR)-amyloidosis (hereditary or wild-type) is characterized by deposition of misfold, insoluble amyloid fibrils in the interstitial space, leading to dysfunction of the involved organs. Cardiac involvement may vary, ranging from dyspnea, edema, and arrhythmia to overt heart...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Schwarz, Frederic, Klingel, Karin, Greulich, Simon, Gawaz, Meinrad
Formato: Online Artículo Texto
Lenguaje:English
Publicado: Springer Medizin 2022
Materias:
Acceso en línea:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9399020/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/35925120
http://dx.doi.org/10.1007/s00108-022-01358-0
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author Schwarz, Frederic
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description BACKGROUND: Transthyretin(TTR)-amyloidosis (hereditary or wild-type) is characterized by deposition of misfold, insoluble amyloid fibrils in the interstitial space, leading to dysfunction of the involved organs. Cardiac involvement may vary, ranging from dyspnea, edema, and arrhythmia to overt heart failure and death. CASE REPORT: A 79-year-old Caucasian male presented with dyspnea, edema, and weight gain. Echocardiography revealed left ventricular wall thickening and restrictive cardiomyopathy. Bone scintigraphy revealed abnormal cardiac tracer uptake consistent with cardiac TTR-amyloidosis, which could be confirmed by endomyocardial biopsy. CONCLUSION: The diagnosis of TTR-amyloidosis is challenging for the clinician and requires their heightened awareness. Definitive diagnosis needs a structured approach including laboratory and imaging findings combined with endomyocardial biopsy.
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institution National Center for Biotechnology Information
language English
publishDate 2022
publisher Springer Medizin
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spelling pubmed-93990202022-08-25 Dyspnoe und Ödeme bei einem 79-jährigen Patienten Schwarz, Frederic Klingel, Karin Greulich, Simon Gawaz, Meinrad Inn Med (Heidelb) Kasuistiken BACKGROUND: Transthyretin(TTR)-amyloidosis (hereditary or wild-type) is characterized by deposition of misfold, insoluble amyloid fibrils in the interstitial space, leading to dysfunction of the involved organs. Cardiac involvement may vary, ranging from dyspnea, edema, and arrhythmia to overt heart failure and death. CASE REPORT: A 79-year-old Caucasian male presented with dyspnea, edema, and weight gain. Echocardiography revealed left ventricular wall thickening and restrictive cardiomyopathy. Bone scintigraphy revealed abnormal cardiac tracer uptake consistent with cardiac TTR-amyloidosis, which could be confirmed by endomyocardial biopsy. CONCLUSION: The diagnosis of TTR-amyloidosis is challenging for the clinician and requires their heightened awareness. Definitive diagnosis needs a structured approach including laboratory and imaging findings combined with endomyocardial biopsy. Springer Medizin 2022-06-23 2022 /pmc/articles/PMC9399020/ /pubmed/35925120 http://dx.doi.org/10.1007/s00108-022-01358-0 Text en © The Author(s) 2022 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Open Access Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden. Die in diesem Artikel enthaltenen Bilder und sonstiges Drittmaterial unterliegen ebenfalls der genannten Creative Commons Lizenz, sofern sich aus der Abbildungslegende nichts anderes ergibt. Sofern das betreffende Material nicht unter der genannten Creative Commons Lizenz steht und die betreffende Handlung nicht nach gesetzlichen Vorschriften erlaubt ist, ist für die oben aufgeführten Weiterverwendungen des Materials die Einwilligung des jeweiligen Rechteinhabers einzuholen. Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) .
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