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Ambulant vor stationär? – Versorgungswirklichkeit und ökonomische Analyse von kleinen urologischen Eingriffen in Deutschland von 2013 bis 2018

BACKGROUND: Although outpatient provision of services is economically desirable, many minor urological interventions in Germany are currently carried out on an inpatient basis. The aim of our study is to investigate whether the current health policy framework contributes to more outpatient treatment...

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Autores principales: Leuchtweis, Isabel, Groeben, Christer, Flegar, Luka, Zacharis, Aristeidis, Baunacke, Martin, Thomas, Christian, Schmidt, Marcel, Schneider, Andreas, Schultz-Lampel, Daniela, Volkmer, Björn, Eisenmenger, Nicole, Salem, Johannes, Huber, Johannes
Formato: Online Artículo Texto
Lenguaje:English
Publicado: Springer Medizin 2022
Materias:
Acceso en línea:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9636086/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/35925103
http://dx.doi.org/10.1007/s00120-022-01873-w
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author Leuchtweis, Isabel
Groeben, Christer
Flegar, Luka
Zacharis, Aristeidis
Baunacke, Martin
Thomas, Christian
Schmidt, Marcel
Schneider, Andreas
Schultz-Lampel, Daniela
Volkmer, Björn
Eisenmenger, Nicole
Salem, Johannes
Huber, Johannes
author_facet Leuchtweis, Isabel
Groeben, Christer
Flegar, Luka
Zacharis, Aristeidis
Baunacke, Martin
Thomas, Christian
Schmidt, Marcel
Schneider, Andreas
Schultz-Lampel, Daniela
Volkmer, Björn
Eisenmenger, Nicole
Salem, Johannes
Huber, Johannes
author_sort Leuchtweis, Isabel
collection PubMed
description BACKGROUND: Although outpatient provision of services is economically desirable, many minor urological interventions in Germany are currently carried out on an inpatient basis. The aim of our study is to investigate whether the current health policy framework contributes to more outpatient treatment. MATERIALS AND METHODS: We used a sample of 4.9 million anonymous, insured persons representative according to age and region provided by the Institute for Applied Health Research (InGef GmbH). We report extrapolations for the number of outpatient and inpatient services throughout Germany between 2013 and 2018. In addition, we performed an economic analysis for two selected interventions. RESULTS: During the study period, the total number of prostate biopsies declined from 184,573 to 174,558 cases. The share of outpatient biopsies declined continuously by 0.9% per year from 81% to 76% (p < 0.001). For botulinum toxin injection into the bladder, the total increased from 15,630 to 26,824 cases. The share of outpatient treatments increased by 2.7% per year from 3% to 19% (p = 0.01). For the other examined interventions (insertion of suprapubic urinary catheters, the insertion, removal, and changing of ureteral stents, cystoscopies and urethral dilatation), there were no significant changes in the share of outpatient procedures. CONCLUSIONS: The significant increase of outpatient botulinum toxin injections shows the successful control effect through adapted remuneration options. A shift to the inpatient sector was observed for prostate biopsies. This may be due to higher hygienic standards and technical requirements for MRI fusion.
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spelling pubmed-96360862022-11-06 Ambulant vor stationär? – Versorgungswirklichkeit und ökonomische Analyse von kleinen urologischen Eingriffen in Deutschland von 2013 bis 2018 Leuchtweis, Isabel Groeben, Christer Flegar, Luka Zacharis, Aristeidis Baunacke, Martin Thomas, Christian Schmidt, Marcel Schneider, Andreas Schultz-Lampel, Daniela Volkmer, Björn Eisenmenger, Nicole Salem, Johannes Huber, Johannes Urologie Originalien BACKGROUND: Although outpatient provision of services is economically desirable, many minor urological interventions in Germany are currently carried out on an inpatient basis. The aim of our study is to investigate whether the current health policy framework contributes to more outpatient treatment. MATERIALS AND METHODS: We used a sample of 4.9 million anonymous, insured persons representative according to age and region provided by the Institute for Applied Health Research (InGef GmbH). We report extrapolations for the number of outpatient and inpatient services throughout Germany between 2013 and 2018. In addition, we performed an economic analysis for two selected interventions. RESULTS: During the study period, the total number of prostate biopsies declined from 184,573 to 174,558 cases. The share of outpatient biopsies declined continuously by 0.9% per year from 81% to 76% (p < 0.001). For botulinum toxin injection into the bladder, the total increased from 15,630 to 26,824 cases. The share of outpatient treatments increased by 2.7% per year from 3% to 19% (p = 0.01). For the other examined interventions (insertion of suprapubic urinary catheters, the insertion, removal, and changing of ureteral stents, cystoscopies and urethral dilatation), there were no significant changes in the share of outpatient procedures. CONCLUSIONS: The significant increase of outpatient botulinum toxin injections shows the successful control effect through adapted remuneration options. A shift to the inpatient sector was observed for prostate biopsies. This may be due to higher hygienic standards and technical requirements for MRI fusion. Springer Medizin 2022-06-29 2022 /pmc/articles/PMC9636086/ /pubmed/35925103 http://dx.doi.org/10.1007/s00120-022-01873-w Text en © The Author(s) 2022 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Open Access Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden. Die in diesem Artikel enthaltenen Bilder und sonstiges Drittmaterial unterliegen ebenfalls der genannten Creative Commons Lizenz, sofern sich aus der Abbildungslegende nichts anderes ergibt. Sofern das betreffende Material nicht unter der genannten Creative Commons Lizenz steht und die betreffende Handlung nicht nach gesetzlichen Vorschriften erlaubt ist, ist für die oben aufgeführten Weiterverwendungen des Materials die Einwilligung des jeweiligen Rechteinhabers einzuholen. Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) .
spellingShingle Originalien
Leuchtweis, Isabel
Groeben, Christer
Flegar, Luka
Zacharis, Aristeidis
Baunacke, Martin
Thomas, Christian
Schmidt, Marcel
Schneider, Andreas
Schultz-Lampel, Daniela
Volkmer, Björn
Eisenmenger, Nicole
Salem, Johannes
Huber, Johannes
Ambulant vor stationär? – Versorgungswirklichkeit und ökonomische Analyse von kleinen urologischen Eingriffen in Deutschland von 2013 bis 2018
title Ambulant vor stationär? – Versorgungswirklichkeit und ökonomische Analyse von kleinen urologischen Eingriffen in Deutschland von 2013 bis 2018
title_full Ambulant vor stationär? – Versorgungswirklichkeit und ökonomische Analyse von kleinen urologischen Eingriffen in Deutschland von 2013 bis 2018
title_fullStr Ambulant vor stationär? – Versorgungswirklichkeit und ökonomische Analyse von kleinen urologischen Eingriffen in Deutschland von 2013 bis 2018
title_full_unstemmed Ambulant vor stationär? – Versorgungswirklichkeit und ökonomische Analyse von kleinen urologischen Eingriffen in Deutschland von 2013 bis 2018
title_short Ambulant vor stationär? – Versorgungswirklichkeit und ökonomische Analyse von kleinen urologischen Eingriffen in Deutschland von 2013 bis 2018
title_sort ambulant vor stationär? – versorgungswirklichkeit und ökonomische analyse von kleinen urologischen eingriffen in deutschland von 2013 bis 2018
topic Originalien
url https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9636086/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/35925103
http://dx.doi.org/10.1007/s00120-022-01873-w
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