Cargando…

Schwerverletztenversorgung durch Notärzte aus unterschiedlichen Fachgebieten: Eine retrospektive, multizentrische Untersuchung aus Daten der ADAC Luftrettung und des deutschen TraumaRegister DGU®

BACKGROUND AND OBJECTIVE: The level 3 guidelines on treatment of patients with severe/multiple injuries provide a defined framework for an appropriate treatment of these patients. It is presumed that prehospital diagnostic and therapeutic decisions are affected by the clinical expertise and the medi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Gäßler, Michael, Ruppert, Matthias, Lefering, Rolf, Bouillon, Bertil, Wafaisade, Arasch
Formato: Online Artículo Texto
Lenguaje:English
Publicado: Springer Medizin 2021
Materias:
Acceso en línea:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9705456/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/34698885
http://dx.doi.org/10.1007/s00113-021-01094-4
_version_ 1784840287817826304
author Gäßler, Michael
Ruppert, Matthias
Lefering, Rolf
Bouillon, Bertil
Wafaisade, Arasch
author_facet Gäßler, Michael
Ruppert, Matthias
Lefering, Rolf
Bouillon, Bertil
Wafaisade, Arasch
author_sort Gäßler, Michael
collection PubMed
description BACKGROUND AND OBJECTIVE: The level 3 guidelines on treatment of patients with severe/multiple injuries provide a defined framework for an appropriate treatment of these patients. It is presumed that prehospital diagnostic and therapeutic decisions are affected by the clinical expertise and the medical disciplines of the emergency physicians. METHODS: Retrospective, multicenter study based on data from the ADAC Air Recue Service and the TraumaRegister DGU®. In the study period 2011–2015, a total of 11,019 seriously injured patients were included. They were treated by emergency physicians from the following disciplines: anesthesiology (ANÄ), internal medicine (INN) and surgery (CHIR). RESULTS: Of the patients 81.9% were treated by ANÄ, 7.6% by INN and 10.5% by CHIR. Preclinically, 40.5% of patients were intubated (ANÄ 43.0%, INN 31.2%, CHIR 28.3%; p < 0.001), 5.5% received pleural decompression (ANÄ 5.9%, INN 4.2%, CHIR 2.8%; p = 0.004),and 10.8% were treated with catecholamines (ANÄ 11.3%, INN 8.3%, CHIR 8.3%; p = 0.022). Unconscious patients were intubated in 96.0% (ANÄ 96.1%, INN 97.7%, CHIR 93.9%; p = 0.205). The mortality was not influenced by the medical specialty of the emergency physician. CONCLUSION: In this air rescue cohort differences in indications for invasive procedures were observed between the groups. This may be caused by their clinical background. Using the example of intubation, it has been shown that guideline recommendations were closely followed irrespective of the medical specialty of the emergency physician.
format Online
Article
Text
id pubmed-9705456
institution National Center for Biotechnology Information
language English
publishDate 2021
publisher Springer Medizin
record_format MEDLINE/PubMed
spelling pubmed-97054562022-11-30 Schwerverletztenversorgung durch Notärzte aus unterschiedlichen Fachgebieten: Eine retrospektive, multizentrische Untersuchung aus Daten der ADAC Luftrettung und des deutschen TraumaRegister DGU® Gäßler, Michael Ruppert, Matthias Lefering, Rolf Bouillon, Bertil Wafaisade, Arasch Unfallchirurgie (Heidelb) Originalien BACKGROUND AND OBJECTIVE: The level 3 guidelines on treatment of patients with severe/multiple injuries provide a defined framework for an appropriate treatment of these patients. It is presumed that prehospital diagnostic and therapeutic decisions are affected by the clinical expertise and the medical disciplines of the emergency physicians. METHODS: Retrospective, multicenter study based on data from the ADAC Air Recue Service and the TraumaRegister DGU®. In the study period 2011–2015, a total of 11,019 seriously injured patients were included. They were treated by emergency physicians from the following disciplines: anesthesiology (ANÄ), internal medicine (INN) and surgery (CHIR). RESULTS: Of the patients 81.9% were treated by ANÄ, 7.6% by INN and 10.5% by CHIR. Preclinically, 40.5% of patients were intubated (ANÄ 43.0%, INN 31.2%, CHIR 28.3%; p < 0.001), 5.5% received pleural decompression (ANÄ 5.9%, INN 4.2%, CHIR 2.8%; p = 0.004),and 10.8% were treated with catecholamines (ANÄ 11.3%, INN 8.3%, CHIR 8.3%; p = 0.022). Unconscious patients were intubated in 96.0% (ANÄ 96.1%, INN 97.7%, CHIR 93.9%; p = 0.205). The mortality was not influenced by the medical specialty of the emergency physician. CONCLUSION: In this air rescue cohort differences in indications for invasive procedures were observed between the groups. This may be caused by their clinical background. Using the example of intubation, it has been shown that guideline recommendations were closely followed irrespective of the medical specialty of the emergency physician. Springer Medizin 2021-10-26 2022 /pmc/articles/PMC9705456/ /pubmed/34698885 http://dx.doi.org/10.1007/s00113-021-01094-4 Text en © The Author(s) 2021 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Open Access Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden. Die in diesem Artikel enthaltenen Bilder und sonstiges Drittmaterial unterliegen ebenfalls der genannten Creative Commons Lizenz, sofern sich aus der Abbildungslegende nichts anderes ergibt. Sofern das betreffende Material nicht unter der genannten Creative Commons Lizenz steht und die betreffende Handlung nicht nach gesetzlichen Vorschriften erlaubt ist, ist für die oben aufgeführten Weiterverwendungen des Materials die Einwilligung des jeweiligen Rechteinhabers einzuholen. Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) .
spellingShingle Originalien
Gäßler, Michael
Ruppert, Matthias
Lefering, Rolf
Bouillon, Bertil
Wafaisade, Arasch
Schwerverletztenversorgung durch Notärzte aus unterschiedlichen Fachgebieten: Eine retrospektive, multizentrische Untersuchung aus Daten der ADAC Luftrettung und des deutschen TraumaRegister DGU®
title Schwerverletztenversorgung durch Notärzte aus unterschiedlichen Fachgebieten: Eine retrospektive, multizentrische Untersuchung aus Daten der ADAC Luftrettung und des deutschen TraumaRegister DGU®
title_full Schwerverletztenversorgung durch Notärzte aus unterschiedlichen Fachgebieten: Eine retrospektive, multizentrische Untersuchung aus Daten der ADAC Luftrettung und des deutschen TraumaRegister DGU®
title_fullStr Schwerverletztenversorgung durch Notärzte aus unterschiedlichen Fachgebieten: Eine retrospektive, multizentrische Untersuchung aus Daten der ADAC Luftrettung und des deutschen TraumaRegister DGU®
title_full_unstemmed Schwerverletztenversorgung durch Notärzte aus unterschiedlichen Fachgebieten: Eine retrospektive, multizentrische Untersuchung aus Daten der ADAC Luftrettung und des deutschen TraumaRegister DGU®
title_short Schwerverletztenversorgung durch Notärzte aus unterschiedlichen Fachgebieten: Eine retrospektive, multizentrische Untersuchung aus Daten der ADAC Luftrettung und des deutschen TraumaRegister DGU®
title_sort schwerverletztenversorgung durch notärzte aus unterschiedlichen fachgebieten: eine retrospektive, multizentrische untersuchung aus daten der adac luftrettung und des deutschen traumaregister dgu®
topic Originalien
url https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9705456/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/34698885
http://dx.doi.org/10.1007/s00113-021-01094-4
work_keys_str_mv AT gaßlermichael schwerverletztenversorgungdurchnotarzteausunterschiedlichenfachgebieteneineretrospektivemultizentrischeuntersuchungausdatenderadacluftrettungunddesdeutschentraumaregisterdgu
AT ruppertmatthias schwerverletztenversorgungdurchnotarzteausunterschiedlichenfachgebieteneineretrospektivemultizentrischeuntersuchungausdatenderadacluftrettungunddesdeutschentraumaregisterdgu
AT leferingrolf schwerverletztenversorgungdurchnotarzteausunterschiedlichenfachgebieteneineretrospektivemultizentrischeuntersuchungausdatenderadacluftrettungunddesdeutschentraumaregisterdgu
AT bouillonbertil schwerverletztenversorgungdurchnotarzteausunterschiedlichenfachgebieteneineretrospektivemultizentrischeuntersuchungausdatenderadacluftrettungunddesdeutschentraumaregisterdgu
AT wafaisadearasch schwerverletztenversorgungdurchnotarzteausunterschiedlichenfachgebieteneineretrospektivemultizentrischeuntersuchungausdatenderadacluftrettungunddesdeutschentraumaregisterdgu
AT schwerverletztenversorgungdurchnotarzteausunterschiedlichenfachgebieteneineretrospektivemultizentrischeuntersuchungausdatenderadacluftrettungunddesdeutschentraumaregisterdgu