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Die Flexion zur Entlassung ist kein Prädiktor der Gelenkfunktion ein Jahr nach Knietotalendoprothese

OBJECTIVE: In total knee arthroplasty (TKA), range of motion has become established as an important factor. The criterion of quality is set to flexion of 90° after hospitalisation. Currently, it is supposed to be a predictor for 1‑year postoperative outcome. However, as this correlation has not been...

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Autores principales: Richter, Janice, Matziolis, Georg, Kahl, Uwe
Formato: Online Artículo Texto
Lenguaje:English
Publicado: Springer Medizin 2022
Materias:
Acceso en línea:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9908663/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/36449049
http://dx.doi.org/10.1007/s00132-022-04327-5
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author Richter, Janice
Matziolis, Georg
Kahl, Uwe
author_facet Richter, Janice
Matziolis, Georg
Kahl, Uwe
author_sort Richter, Janice
collection PubMed
description OBJECTIVE: In total knee arthroplasty (TKA), range of motion has become established as an important factor. The criterion of quality is set to flexion of 90° after hospitalisation. Currently, it is supposed to be a predictor for 1‑year postoperative outcome. However, as this correlation has not been proven, this clinical trial was performed. METHODS: A total of 182 TKA recipients were analysed retrospectively. Outcomes were assessed before surgery, after hospitalization, 6 weeks and 1 year post surgery. They included knee range of motion (ROM) to answer the main hypothesis, but also KSS, SF-36, WOMAC, EQ-5D and VAS to evaluate knee function and quality of life. The patients were divided into two groups differing in achieving 90° flexion after hospitalisation and compared 6 weeks and 1 year after surgery. RESULTS: Knee flexion differed significantly between groups from 91 to 70° in the group without the aim of 90° flexion after hospitalisation (E) (p < 0.001). After 6 weeks, flexion was improved to 112° ± 13° (E > 90°) vs. 106° ± 14° (E < 90°; p = 0.001). One year post surgery, knee flexion averaged 122° ± 10° (E > 90°) vs. 120° ± 10° (E < 90°) with no difference between the groups (p = 0.57) and no significant difference in all other scores concerning knee function and quality of life. CONCLUSION: Flexion of 90° after hospitalisation is not adequate to predict medium-term outcomes after TKA. There is no advantage or disadvantage regarding whether the aim of 90° flexion is achieved.
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spelling pubmed-99086632023-02-10 Die Flexion zur Entlassung ist kein Prädiktor der Gelenkfunktion ein Jahr nach Knietotalendoprothese Richter, Janice Matziolis, Georg Kahl, Uwe Orthopadie (Heidelb) Originalien OBJECTIVE: In total knee arthroplasty (TKA), range of motion has become established as an important factor. The criterion of quality is set to flexion of 90° after hospitalisation. Currently, it is supposed to be a predictor for 1‑year postoperative outcome. However, as this correlation has not been proven, this clinical trial was performed. METHODS: A total of 182 TKA recipients were analysed retrospectively. Outcomes were assessed before surgery, after hospitalization, 6 weeks and 1 year post surgery. They included knee range of motion (ROM) to answer the main hypothesis, but also KSS, SF-36, WOMAC, EQ-5D and VAS to evaluate knee function and quality of life. The patients were divided into two groups differing in achieving 90° flexion after hospitalisation and compared 6 weeks and 1 year after surgery. RESULTS: Knee flexion differed significantly between groups from 91 to 70° in the group without the aim of 90° flexion after hospitalisation (E) (p < 0.001). After 6 weeks, flexion was improved to 112° ± 13° (E > 90°) vs. 106° ± 14° (E < 90°; p = 0.001). One year post surgery, knee flexion averaged 122° ± 10° (E > 90°) vs. 120° ± 10° (E < 90°) with no difference between the groups (p = 0.57) and no significant difference in all other scores concerning knee function and quality of life. CONCLUSION: Flexion of 90° after hospitalisation is not adequate to predict medium-term outcomes after TKA. There is no advantage or disadvantage regarding whether the aim of 90° flexion is achieved. Springer Medizin 2022-11-30 2023 /pmc/articles/PMC9908663/ /pubmed/36449049 http://dx.doi.org/10.1007/s00132-022-04327-5 Text en © The Author(s) 2022 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Open Access Dieser Artikel wird unter der Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz veröffentlicht, welche die Nutzung, Vervielfältigung, Bearbeitung, Verbreitung und Wiedergabe in jeglichem Medium und Format erlaubt, sofern Sie den/die ursprünglichen Autor(en) und die Quelle ordnungsgemäß nennen, einen Link zur Creative Commons Lizenz beifügen und angeben, ob Änderungen vorgenommen wurden. Die in diesem Artikel enthaltenen Bilder und sonstiges Drittmaterial unterliegen ebenfalls der genannten Creative Commons Lizenz, sofern sich aus der Abbildungslegende nichts anderes ergibt. Sofern das betreffende Material nicht unter der genannten Creative Commons Lizenz steht und die betreffende Handlung nicht nach gesetzlichen Vorschriften erlaubt ist, ist für die oben aufgeführten Weiterverwendungen des Materials die Einwilligung des jeweiligen Rechteinhabers einzuholen. Weitere Details zur Lizenz entnehmen Sie bitte der Lizenzinformation auf http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.de (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) .
spellingShingle Originalien
Richter, Janice
Matziolis, Georg
Kahl, Uwe
Die Flexion zur Entlassung ist kein Prädiktor der Gelenkfunktion ein Jahr nach Knietotalendoprothese
title Die Flexion zur Entlassung ist kein Prädiktor der Gelenkfunktion ein Jahr nach Knietotalendoprothese
title_full Die Flexion zur Entlassung ist kein Prädiktor der Gelenkfunktion ein Jahr nach Knietotalendoprothese
title_fullStr Die Flexion zur Entlassung ist kein Prädiktor der Gelenkfunktion ein Jahr nach Knietotalendoprothese
title_full_unstemmed Die Flexion zur Entlassung ist kein Prädiktor der Gelenkfunktion ein Jahr nach Knietotalendoprothese
title_short Die Flexion zur Entlassung ist kein Prädiktor der Gelenkfunktion ein Jahr nach Knietotalendoprothese
title_sort die flexion zur entlassung ist kein prädiktor der gelenkfunktion ein jahr nach knietotalendoprothese
topic Originalien
url https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9908663/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/36449049
http://dx.doi.org/10.1007/s00132-022-04327-5
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