Cargando…
Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning
Recently, educators have faced significant changes in the classroom. Teachers are seen as mediators between students and educational environments, while students play an active role in their learning process. This study on the use of peer correction strategies consists of students giving and receivi...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Online Artículo |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Veracruzana
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://cpue.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2819 https://dx.doi.org/10.25009/cpue.v0i35.2819 |
_version_ | 1780756076270977024 |
---|---|
author | Luna López, Tania Alvarado Martínez, Elizabeth Narváez Trejo, Óscar Manuel |
author_facet | Luna López, Tania Alvarado Martínez, Elizabeth Narváez Trejo, Óscar Manuel |
author_sort | Luna López, Tania |
collection | CPU-e, Revista de Investigación Educativa |
description | Recently, educators have faced significant changes in the classroom. Teachers are seen as mediators between students and educational environments, while students play an active role in their learning process. This study on the use of peer correction strategies consists of students giving and receiving feedback on the mistakes made when speaking English in class. These strategies can be implemented in the classroom to improve their autonomy, interaction and participation. In this qualitative study, classroom observations and a focus group were carried out. Eight adolescent students from an educational institute in Mexico participated. The results show aspects related to the way in which students apply these strategies in their learning process and how they feel about it. Most expressed feeling in a comfortable environment when applying peer correction strategies in the classroom.
La corrección en pares como estrategia para mejorar producción oral de los adolescentes en el aprendizaje de lenguas extranjeras
Resumen
Recientemente, los educadores han enfrentado cambios significativos en el aula. Los docentes son vistos como mediadores entre los estudiantes y los entornos educativos, mientras que los alumnos desempeñan un papel activo en su proceso de aprendizaje. Este estudio explora el uso de estrategias de corrección por pares, consistentes en que los estudiantes den y reciban retroalimentación sobre los errores cometidos al hablar inglés en clase. Estas estrategias se puede implementar en el aula para mejorar su autonomía, interacción y participación. En este estudio cualitativo se llevaron a cabo observaciones en el aula y un grupo focal. Participaron ocho estudiantes adolescentes de un instituto educativo en México. Los resultados muestran aspectos relacionados con la forma en que los alumnos aplican estas estrategias en su proceso de aprendizaje y cómo se sienten al respecto. La mayoría expresó sentirse en un ambiente cómodo al aplicar estrategias de corrección entre pares en el aula. |
format | Online Article |
id | oai_cpue-article-2819 |
institution | Universidad Veracruzana |
language | spa |
publishDate | 2022 |
publisher | Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Veracruzana |
record_format | ojs |
spelling | oai_cpue-article-28192022-07-12T23:06:34Z Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning Luna López, Tania Alvarado Martínez, Elizabeth Narváez Trejo, Óscar Manuel speaking skills peer-correction strategies peer feedback habilidades de expresión oral estrategias de corrección de pares retroalimentación en parejas Recently, educators have faced significant changes in the classroom. Teachers are seen as mediators between students and educational environments, while students play an active role in their learning process. This study on the use of peer correction strategies consists of students giving and receiving feedback on the mistakes made when speaking English in class. These strategies can be implemented in the classroom to improve their autonomy, interaction and participation. In this qualitative study, classroom observations and a focus group were carried out. Eight adolescent students from an educational institute in Mexico participated. The results show aspects related to the way in which students apply these strategies in their learning process and how they feel about it. Most expressed feeling in a comfortable environment when applying peer correction strategies in the classroom. La corrección en pares como estrategia para mejorar producción oral de los adolescentes en el aprendizaje de lenguas extranjeras Resumen Recientemente, los educadores han enfrentado cambios significativos en el aula. Los docentes son vistos como mediadores entre los estudiantes y los entornos educativos, mientras que los alumnos desempeñan un papel activo en su proceso de aprendizaje. Este estudio explora el uso de estrategias de corrección por pares, consistentes en que los estudiantes den y reciban retroalimentación sobre los errores cometidos al hablar inglés en clase. Estas estrategias se puede implementar en el aula para mejorar su autonomía, interacción y participación. En este estudio cualitativo se llevaron a cabo observaciones en el aula y un grupo focal. Participaron ocho estudiantes adolescentes de un instituto educativo en México. Los resultados muestran aspectos relacionados con la forma en que los alumnos aplican estas estrategias en su proceso de aprendizaje y cómo se sienten al respecto. La mayoría expresó sentirse en un ambiente cómodo al aplicar estrategias de corrección entre pares en el aula. Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Veracruzana 2022-07-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://cpue.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2819 10.25009/cpue.v0i35.2819 CPU-e, Revista de Investigación Educativa; Núm. 35 (2022): julio-diciembre 1870-5308 spa https://cpue.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2819/4621 Derechos de autor 2022 Tania Luna López, Elizabeth Alvarado Martínez, Óscar Manuel Narváez Trejo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
spellingShingle | speaking skills peer-correction strategies peer feedback habilidades de expresión oral estrategias de corrección de pares retroalimentación en parejas Luna López, Tania Alvarado Martínez, Elizabeth Narváez Trejo, Óscar Manuel Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning |
title | Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning |
title_full | Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning |
title_fullStr | Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning |
title_full_unstemmed | Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning |
title_short | Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning |
title_sort | peer-correction as a strategy to improve teenagers’ speaking skills in foreign language learning |
topic | speaking skills peer-correction strategies peer feedback habilidades de expresión oral estrategias de corrección de pares retroalimentación en parejas |
topic_facet | speaking skills peer-correction strategies peer feedback habilidades de expresión oral estrategias de corrección de pares retroalimentación en parejas |
url | https://cpue.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2819 https://dx.doi.org/10.25009/cpue.v0i35.2819 |
work_keys_str_mv | AT lunalopeztania peercorrectionasastrategytoimproveteenagersspeakingskillsinforeignlanguagelearning AT alvaradomartinezelizabeth peercorrectionasastrategytoimproveteenagersspeakingskillsinforeignlanguagelearning AT narvaeztrejooscarmanuel peercorrectionasastrategytoimproveteenagersspeakingskillsinforeignlanguagelearning |