Cargando…

Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning

Recently, educators have faced significant changes in the classroom. Teachers are seen as mediators between students and educational environments, while students play an active role in their learning process. This study on the use of peer correction strategies consists of students giving and receivi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Luna López, Tania, Alvarado Martínez, Elizabeth, Narváez Trejo, Óscar Manuel
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
Publicado: Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Veracruzana 2022
Materias:
Acceso en línea:https://cpue.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2819
https://dx.doi.org/10.25009/cpue.v0i35.2819
_version_ 1780756076270977024
author Luna López, Tania
Alvarado Martínez, Elizabeth
Narváez Trejo, Óscar Manuel
author_facet Luna López, Tania
Alvarado Martínez, Elizabeth
Narváez Trejo, Óscar Manuel
author_sort Luna López, Tania
collection CPU-e, Revista de Investigación Educativa
description Recently, educators have faced significant changes in the classroom. Teachers are seen as mediators between students and educational environments, while students play an active role in their learning process. This study on the use of peer correction strategies consists of students giving and receiving feedback on the mistakes made when speaking English in class. These strategies can be implemented in the classroom to improve their autonomy, interaction and participation. In this qualitative study, classroom observations and a focus group were carried out. Eight adolescent students from an educational institute in Mexico participated. The results show aspects related to the way in which students apply these strategies in their learning process and how they feel about it. Most expressed feeling in a comfortable environment when applying peer correction strategies in the classroom. La corrección en pares como estrategia para mejorar producción oral de los adolescentes en el aprendizaje de lenguas extranjeras Resumen Recientemente, los educadores han enfrentado cambios significativos en el aula. Los docentes son vistos como mediadores entre los estudiantes y los entornos educativos, mientras que los alumnos desempeñan un papel activo en su proceso de aprendizaje. Este estudio explora el uso de estrategias de corrección por pares, consistentes en que los estudiantes den y reciban retroalimentación sobre los errores cometidos al hablar inglés en clase. Estas estrategias se puede implementar en el aula para mejorar su autonomía, interacción y participación. En este estudio cualitativo se llevaron a cabo observaciones en el aula y un grupo focal. Participaron ocho estudiantes adolescentes de un instituto educativo en México. Los resultados muestran aspectos relacionados con la forma en que los alumnos aplican estas estrategias en su proceso de aprendizaje y cómo se sienten al respecto. La mayoría expresó sentirse en un ambiente cómodo al aplicar estrategias de corrección entre pares en el aula.
format Online
Article
id oai_cpue-article-2819
institution Universidad Veracruzana
language spa
publishDate 2022
publisher Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Veracruzana
record_format ojs
spelling oai_cpue-article-28192022-07-12T23:06:34Z Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning Luna López, Tania Alvarado Martínez, Elizabeth Narváez Trejo, Óscar Manuel speaking skills peer-correction strategies peer feedback habilidades de expresión oral estrategias de corrección de pares retroalimentación en parejas Recently, educators have faced significant changes in the classroom. Teachers are seen as mediators between students and educational environments, while students play an active role in their learning process. This study on the use of peer correction strategies consists of students giving and receiving feedback on the mistakes made when speaking English in class. These strategies can be implemented in the classroom to improve their autonomy, interaction and participation. In this qualitative study, classroom observations and a focus group were carried out. Eight adolescent students from an educational institute in Mexico participated. The results show aspects related to the way in which students apply these strategies in their learning process and how they feel about it. Most expressed feeling in a comfortable environment when applying peer correction strategies in the classroom. La corrección en pares como estrategia para mejorar producción oral de los adolescentes en el aprendizaje de lenguas extranjeras Resumen Recientemente, los educadores han enfrentado cambios significativos en el aula. Los docentes son vistos como mediadores entre los estudiantes y los entornos educativos, mientras que los alumnos desempeñan un papel activo en su proceso de aprendizaje. Este estudio explora el uso de estrategias de corrección por pares, consistentes en que los estudiantes den y reciban retroalimentación sobre los errores cometidos al hablar inglés en clase. Estas estrategias se puede implementar en el aula para mejorar su autonomía, interacción y participación. En este estudio cualitativo se llevaron a cabo observaciones en el aula y un grupo focal. Participaron ocho estudiantes adolescentes de un instituto educativo en México. Los resultados muestran aspectos relacionados con la forma en que los alumnos aplican estas estrategias en su proceso de aprendizaje y cómo se sienten al respecto. La mayoría expresó sentirse en un ambiente cómodo al aplicar estrategias de corrección entre pares en el aula. Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Veracruzana 2022-07-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://cpue.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2819 10.25009/cpue.v0i35.2819 CPU-e, Revista de Investigación Educativa; Núm. 35 (2022): julio-diciembre 1870-5308 spa https://cpue.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2819/4621 Derechos de autor 2022 Tania Luna López, Elizabeth Alvarado Martínez, Óscar Manuel Narváez Trejo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
spellingShingle speaking skills
peer-correction strategies
peer feedback
habilidades de expresión oral
estrategias de corrección de pares
retroalimentación en parejas
Luna López, Tania
Alvarado Martínez, Elizabeth
Narváez Trejo, Óscar Manuel
Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning
title Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning
title_full Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning
title_fullStr Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning
title_full_unstemmed Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning
title_short Peer-correction as a Strategy to Improve Teenagers’ Speaking Skills in Foreign Language Learning
title_sort peer-correction as a strategy to improve teenagers’ speaking skills in foreign language learning
topic speaking skills
peer-correction strategies
peer feedback
habilidades de expresión oral
estrategias de corrección de pares
retroalimentación en parejas
topic_facet speaking skills
peer-correction strategies
peer feedback
habilidades de expresión oral
estrategias de corrección de pares
retroalimentación en parejas
url https://cpue.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2819
https://dx.doi.org/10.25009/cpue.v0i35.2819
work_keys_str_mv AT lunalopeztania peercorrectionasastrategytoimproveteenagersspeakingskillsinforeignlanguagelearning
AT alvaradomartinezelizabeth peercorrectionasastrategytoimproveteenagersspeakingskillsinforeignlanguagelearning
AT narvaeztrejooscarmanuel peercorrectionasastrategytoimproveteenagersspeakingskillsinforeignlanguagelearning