Cargando…
Appropriation of abilities to assess information: a study with primary students
RESULTS OF A STUDY ON APPROPRIATION ABILITIES IN 6TH PRIMARY GRADERS. THE PAPER DESCRIBES BRIEFLY THE SOCIOCULTURAL THEORY EMPHASIZING THE SOCIAL PRACTICES AND LANGUAGE TO PROMOTE LEARNING. THE WANG & SOERGEL MODEL (1998) IS ADAPTED TO EVALUATE INFORMATION. WE PRESENT EXAMPLES OF DIALOGUES TO IL...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Online Artículo |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
2008
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/16925 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2008.45.16925 |
_version_ | 1780761143326801920 |
---|---|
author | MAZÓN PARRA, NANCY CONSTANTINA ROJAS DRUMMOND, SYLVIA VEGA DÍAZ, GUADALUPE |
author_facet | MAZÓN PARRA, NANCY CONSTANTINA ROJAS DRUMMOND, SYLVIA VEGA DÍAZ, GUADALUPE |
author_sort | MAZÓN PARRA, NANCY CONSTANTINA |
collection | Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
description | RESULTS OF A STUDY ON APPROPRIATION ABILITIES IN 6TH PRIMARY GRADERS. THE PAPER DESCRIBES BRIEFLY THE SOCIOCULTURAL THEORY EMPHASIZING THE SOCIAL PRACTICES AND LANGUAGE TO PROMOTE LEARNING. THE WANG & SOERGEL MODEL (1998) IS ADAPTED TO EVALUATE INFORMATION. WE PRESENT EXAMPLES OF DIALOGUES TO ILLUSTRATE HOW STUDENTS NEGOTIATED MEANINGS AS THEY WERE EVALUATING INFORMATION, AND ANALYZED STUDENTS DECISION MAKING ABOUT THE USEFULNESS OF INFORMATION IN ORDER TO INCORPORATE IT TO THEIR TEXT FOR PRESENTING THEIR MULTIMEDIA CONFERENCE. |
format | Online Article |
id | oai_unam-bibliotecologica-article-16925 |
institution | Universidad Nacional Autónoma de México |
language | spa |
publishDate | 2008 |
publisher | Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información |
record_format | ojs |
spelling | oai_unam-bibliotecologica-article-169252018-01-31T14:29:19Z Appropriation of abilities to assess information: a study with primary students Apropiación de habilidades para evaluar información: estudio con alumnos de educación primaria MAZÓN PARRA, NANCY CONSTANTINA ROJAS DRUMMOND, SYLVIA VEGA DÍAZ, GUADALUPE ABILITIES APPROPOIATION INFORMATION ASSESSMENT PRIMARY EDUCATION ALFABETIZACIÓN INFORMACIONAL HABILIDAD PARA EVALUAR INFORMACIÓN ETNOGRAFÍA DE LA COMUNICACIÓN APROPIACIÓN DE HABILIDADES ZONA DE DESARROLLO PRÓXIMO RESULTS OF A STUDY ON APPROPRIATION ABILITIES IN 6TH PRIMARY GRADERS. THE PAPER DESCRIBES BRIEFLY THE SOCIOCULTURAL THEORY EMPHASIZING THE SOCIAL PRACTICES AND LANGUAGE TO PROMOTE LEARNING. THE WANG & SOERGEL MODEL (1998) IS ADAPTED TO EVALUATE INFORMATION. WE PRESENT EXAMPLES OF DIALOGUES TO ILLUSTRATE HOW STUDENTS NEGOTIATED MEANINGS AS THEY WERE EVALUATING INFORMATION, AND ANALYZED STUDENTS DECISION MAKING ABOUT THE USEFULNESS OF INFORMATION IN ORDER TO INCORPORATE IT TO THEIR TEXT FOR PRESENTING THEIR MULTIMEDIA CONFERENCE. EL ARTÍCULO PRESENTA LOS RESULTADOS DE UN ESTUDIO SOBRE LOS PROCESOS DE APROPIACIÓN DE HABILIDADES EN ALUMNOS DE SEXTO AÑO DE PRIMARIA. PARA ANALIZAR DICHO PROCESO SE SOLICITÓ A LOS ALUMNOS QUE REALIZARAN UN PROYECTO DE INVESTIGACIÓN SOBRE UN TEMA DE SU INTERÉS QUE EVENTUALMENTE SERÍA TRANSFORMADO EN UNA CONFERENCIA MULTIMEDIA. EL ARTÍCULO INCLUYE UNA BREVE DESCRIPCIÓN DE LA PERSPECTIVA SOCIOCULTURAL, LA CUAL ENFATIZA LA IMPORTANCIA DE LAS PRÁCTICAS SOCIALES Y EN PARTICULAR EL LENGUAJE PARA PROMOVER EL APRENDIZAJE. ADEMÁS SE RETOMA EL MODELO DE WANG Y SOERGEL (1998) SOBRE LOS ELEMENTOS Y CRITERIOS USADOS PARA EVALUAR INFORMACIÓN. LA METODOLOGÍA APLICADA SE BASA EN LA ETNOGRAFÍA DE LA COMUNICACIÓN, Y SE UTILIZÓ PARA ANALIZAR LAS INTERACCIONES DIALÓGICAS DE DOS TRÍADAS MIENTRAS ÉSTAS CREABAN UN TEXTO. SE PRESENTAN EJEMPLOS DE DIÁLOGOS QUE ILUSTRAN CÓMO LOS ALUMNOS NEGOCIARON SIGNIFICADOS AL MOMENTO DE EVALUAR LA INFORMACIÓN. TAMBIÉN SE ANALIZÓ LA TOMA DE DECISIONES SOBRE LA UTILIDAD DE LA INFORMACIÓN PARA SER INCORPORADA EN EL TEXTO DE SU CONFERENCIA. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2008-05-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/16925 10.22201/iibi.0187358xp.2008.45.16925 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 22 No. 45 (2008) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 22 Núm. 45 (2008) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 22 n. 45 (2008) 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2008.45 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/16925/16108 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/16925/51519 Derechos de autor 2008 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
spellingShingle | ABILITIES APPROPOIATION INFORMATION ASSESSMENT PRIMARY EDUCATION ALFABETIZACIÓN INFORMACIONAL HABILIDAD PARA EVALUAR INFORMACIÓN ETNOGRAFÍA DE LA COMUNICACIÓN APROPIACIÓN DE HABILIDADES ZONA DE DESARROLLO PRÓXIMO MAZÓN PARRA, NANCY CONSTANTINA ROJAS DRUMMOND, SYLVIA VEGA DÍAZ, GUADALUPE Appropriation of abilities to assess information: a study with primary students |
title | Appropriation of abilities to assess information: a study with primary students |
title_alt | Apropiación de habilidades para evaluar información: estudio con alumnos de educación primaria |
title_full | Appropriation of abilities to assess information: a study with primary students |
title_fullStr | Appropriation of abilities to assess information: a study with primary students |
title_full_unstemmed | Appropriation of abilities to assess information: a study with primary students |
title_short | Appropriation of abilities to assess information: a study with primary students |
title_sort | appropriation of abilities to assess information: a study with primary students |
topic | ABILITIES APPROPOIATION INFORMATION ASSESSMENT PRIMARY EDUCATION ALFABETIZACIÓN INFORMACIONAL HABILIDAD PARA EVALUAR INFORMACIÓN ETNOGRAFÍA DE LA COMUNICACIÓN APROPIACIÓN DE HABILIDADES ZONA DE DESARROLLO PRÓXIMO |
topic_facet | ABILITIES APPROPOIATION INFORMATION ASSESSMENT PRIMARY EDUCATION ALFABETIZACIÓN INFORMACIONAL HABILIDAD PARA EVALUAR INFORMACIÓN ETNOGRAFÍA DE LA COMUNICACIÓN APROPIACIÓN DE HABILIDADES ZONA DE DESARROLLO PRÓXIMO |
url | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/16925 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2008.45.16925 |
work_keys_str_mv | AT mazonparranancyconstantina appropriationofabilitiestoassessinformationastudywithprimarystudents AT rojasdrummondsylvia appropriationofabilitiestoassessinformationastudywithprimarystudents AT vegadiazguadalupe appropriationofabilitiestoassessinformationastudywithprimarystudents AT mazonparranancyconstantina apropiaciondehabilidadesparaevaluarinformacionestudioconalumnosdeeducacionprimaria AT rojasdrummondsylvia apropiaciondehabilidadesparaevaluarinformacionestudioconalumnosdeeducacionprimaria AT vegadiazguadalupe apropiaciondehabilidadesparaevaluarinformacionestudioconalumnosdeeducacionprimaria |