Cargando…
Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective
THE ORIGIN OF ALPHABETIZATION IN INFORMATION IS ANALYZED FROM THE READING AND WRITING POINTS OF VIEW PREVALENT IN HYPERMEDIA, WHICH ARE DIFFERENT FROM ALPHABETIZATION BASED ON TEXTS. HYPERMEDIA POSSESS ITS OWN ELECTRONIC DISCOURSE GRAMMAR, SINCE ITS MESSAGE IS MULTIPLE DUE TO PREVALENCE OF ISTS IN W...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Online Artículo |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
2010
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/16959 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2009.47.16959 |
_version_ | 1780761148773105664 |
---|---|
author | MARZAL, MIGUEL ÁNGEL |
author_facet | MARZAL, MIGUEL ÁNGEL |
author_sort | MARZAL, MIGUEL ÁNGEL |
collection | Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
description | THE ORIGIN OF ALPHABETIZATION IN INFORMATION IS ANALYZED FROM THE READING AND WRITING POINTS OF VIEW PREVALENT IN HYPERMEDIA, WHICH ARE DIFFERENT FROM ALPHABETIZATION BASED ON TEXTS. HYPERMEDIA POSSESS ITS OWN ELECTRONIC DISCOURSE GRAMMAR, SINCE ITS MESSAGE IS MULTIPLE DUE TO PREVALENCE OF ISTS IN WHAT CONCERNS TO CONTENT; OF USERS ABOUT DESIGN; AND OF ITS FUNCTIONS ABOUT A NEW SPACE TO EDUCATION. ALPHABETIZATION IN INFORMATION IS DEFINED, BASED ON MULTIPLE ALPHABETIZATION THROUGH INFORMATIVE COMPETENCES FOR KNOWLEDGE AND THE PROJECTION OF THESE ON THE EDUCATIONAL SYSTEM. |
format | Online Article |
id | oai_unam-bibliotecologica-article-16959 |
institution | Universidad Nacional Autónoma de México |
language | spa |
publishDate | 2010 |
publisher | Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información |
record_format | ojs |
spelling | oai_unam-bibliotecologica-article-169592018-01-30T12:51:52Z Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective Evalución conceptual de la alfabetización en información a partir de la alfabetización múltiple en su perspectiva educactiva y bibliotecaria MARZAL, MIGUEL ÁNGEL INFORMATION LITERACY MULTILITERACIES INFORMATION SKILLS EDUCATIONAL DIGITAL LIBRARIES ALFABETIZACIÓN EN INFORMACIÓN ALFABETIZACIONES MÚLTIPLES COMPETENCIAS INFORMATIVAS BIBLIOTECAS DIGITALES EDUCATIVAS THE ORIGIN OF ALPHABETIZATION IN INFORMATION IS ANALYZED FROM THE READING AND WRITING POINTS OF VIEW PREVALENT IN HYPERMEDIA, WHICH ARE DIFFERENT FROM ALPHABETIZATION BASED ON TEXTS. HYPERMEDIA POSSESS ITS OWN ELECTRONIC DISCOURSE GRAMMAR, SINCE ITS MESSAGE IS MULTIPLE DUE TO PREVALENCE OF ISTS IN WHAT CONCERNS TO CONTENT; OF USERS ABOUT DESIGN; AND OF ITS FUNCTIONS ABOUT A NEW SPACE TO EDUCATION. ALPHABETIZATION IN INFORMATION IS DEFINED, BASED ON MULTIPLE ALPHABETIZATION THROUGH INFORMATIVE COMPETENCES FOR KNOWLEDGE AND THE PROJECTION OF THESE ON THE EDUCATIONAL SYSTEM. SE ANALIZA EL ORIGEN DE LA ALFABETIZACIÓN EN LA INFORMACIÓN DESDE EL PUNTO DE VISTA DE LA LECTURA Y ESCRITURA PROPIAS DE LOS HIPERMEDIOS, QUE ES ALGO DIFERENTE DE LA "ALFABETIZACIÓN" TEXTUAL. LOS HIPERMEDIA POSEEN SU PROPIA GRAMÁTICA DEL DISCURSO ELECTRÓNICO DADO QUE SU MENSAJE ES MÚLTIPLE COMO CONSECUENCIA DE LA PREEMINENCIA DE LAS TIC EN CUANTO AL CONTENIDO, DEL USUARIO EN CUANTO AL DISEÑO Y DE SUS FUNCIONES EN CUANTO A UN NUEVO ESPACIO PARA LA EDUCACIÓN. SE DEFINE LA ALFABETIZACIÓN EN INFORMACIÓN CON AYUDA DE LA "ALFABETIZACIÓN MÚLTIPLE" A TRAVÉS DE LAS COMPETENCIAS INFORMATIVAS PARA EL CONOCIMIENTO Y LA PROYECCIÓN DE ÉSTAS EN EL SISTEMA EDUCATIVO. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2010-04-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/16959 10.22201/iibi.0187358xp.2009.47.16959 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 23 No. 47 (2009) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 23 Núm. 47 (2009) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 23 n. 47 (2009) 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2009.47 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/16959/16140 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/16959/51470 Derechos de autor 2009 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
spellingShingle | INFORMATION LITERACY MULTILITERACIES INFORMATION SKILLS EDUCATIONAL DIGITAL LIBRARIES ALFABETIZACIÓN EN INFORMACIÓN ALFABETIZACIONES MÚLTIPLES COMPETENCIAS INFORMATIVAS BIBLIOTECAS DIGITALES EDUCATIVAS MARZAL, MIGUEL ÁNGEL Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective |
title | Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective |
title_alt | Evalución conceptual de la alfabetización en información a partir de la alfabetización múltiple en su perspectiva educactiva y bibliotecaria |
title_full | Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective |
title_fullStr | Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective |
title_full_unstemmed | Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective |
title_short | Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective |
title_sort | conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective |
topic | INFORMATION LITERACY MULTILITERACIES INFORMATION SKILLS EDUCATIONAL DIGITAL LIBRARIES ALFABETIZACIÓN EN INFORMACIÓN ALFABETIZACIONES MÚLTIPLES COMPETENCIAS INFORMATIVAS BIBLIOTECAS DIGITALES EDUCATIVAS |
topic_facet | INFORMATION LITERACY MULTILITERACIES INFORMATION SKILLS EDUCATIONAL DIGITAL LIBRARIES ALFABETIZACIÓN EN INFORMACIÓN ALFABETIZACIONES MÚLTIPLES COMPETENCIAS INFORMATIVAS BIBLIOTECAS DIGITALES EDUCATIVAS |
url | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/16959 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2009.47.16959 |
work_keys_str_mv | AT marzalmiguelangel conceptualevolutionofalphabetizationininformationbasedonmultiplealphabetizationinalibraryscienceandeducationalperspective AT marzalmiguelangel evalucionconceptualdelaalfabetizacioneninformacionapartirdelaalfabetizacionmultipleensuperspectivaeducactivaybibliotecaria |