Cargando…

Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective

THE ORIGIN OF ALPHABETIZATION IN INFORMATION IS ANALYZED FROM THE READING AND WRITING POINTS OF VIEW PREVALENT IN HYPERMEDIA, WHICH ARE DIFFERENT FROM ALPHABETIZATION BASED ON TEXTS. HYPERMEDIA POSSESS ITS OWN ELECTRONIC DISCOURSE GRAMMAR, SINCE ITS MESSAGE IS MULTIPLE DUE TO PREVALENCE OF ISTS IN W...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: MARZAL, MIGUEL ÁNGEL
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2010
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/16959
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2009.47.16959
_version_ 1780761148773105664
author MARZAL, MIGUEL ÁNGEL
author_facet MARZAL, MIGUEL ÁNGEL
author_sort MARZAL, MIGUEL ÁNGEL
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description THE ORIGIN OF ALPHABETIZATION IN INFORMATION IS ANALYZED FROM THE READING AND WRITING POINTS OF VIEW PREVALENT IN HYPERMEDIA, WHICH ARE DIFFERENT FROM ALPHABETIZATION BASED ON TEXTS. HYPERMEDIA POSSESS ITS OWN ELECTRONIC DISCOURSE GRAMMAR, SINCE ITS MESSAGE IS MULTIPLE DUE TO PREVALENCE OF ISTS IN WHAT CONCERNS TO CONTENT; OF USERS ABOUT DESIGN; AND OF ITS FUNCTIONS ABOUT A NEW SPACE TO EDUCATION. ALPHABETIZATION IN INFORMATION IS DEFINED, BASED ON MULTIPLE ALPHABETIZATION THROUGH INFORMATIVE COMPETENCES FOR KNOWLEDGE AND THE PROJECTION OF THESE ON THE EDUCATIONAL SYSTEM.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-16959
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
publishDate 2010
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-169592018-01-30T12:51:52Z Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective Evalución conceptual de la alfabetización en información a partir de la alfabetización múltiple en su perspectiva educactiva y bibliotecaria MARZAL, MIGUEL ÁNGEL INFORMATION LITERACY MULTILITERACIES INFORMATION SKILLS EDUCATIONAL DIGITAL LIBRARIES ALFABETIZACIÓN EN INFORMACIÓN ALFABETIZACIONES MÚLTIPLES COMPETENCIAS INFORMATIVAS BIBLIOTECAS DIGITALES EDUCATIVAS THE ORIGIN OF ALPHABETIZATION IN INFORMATION IS ANALYZED FROM THE READING AND WRITING POINTS OF VIEW PREVALENT IN HYPERMEDIA, WHICH ARE DIFFERENT FROM ALPHABETIZATION BASED ON TEXTS. HYPERMEDIA POSSESS ITS OWN ELECTRONIC DISCOURSE GRAMMAR, SINCE ITS MESSAGE IS MULTIPLE DUE TO PREVALENCE OF ISTS IN WHAT CONCERNS TO CONTENT; OF USERS ABOUT DESIGN; AND OF ITS FUNCTIONS ABOUT A NEW SPACE TO EDUCATION. ALPHABETIZATION IN INFORMATION IS DEFINED, BASED ON MULTIPLE ALPHABETIZATION THROUGH INFORMATIVE COMPETENCES FOR KNOWLEDGE AND THE PROJECTION OF THESE ON THE EDUCATIONAL SYSTEM. SE ANALIZA EL ORIGEN DE LA ALFABETIZACIÓN EN LA INFORMACIÓN DESDE EL PUNTO DE VISTA DE LA LECTURA Y ESCRITURA PROPIAS DE LOS HIPERMEDIOS, QUE ES ALGO DIFERENTE DE LA "ALFABETIZACIÓN" TEXTUAL. LOS HIPERMEDIA POSEEN SU PROPIA GRAMÁTICA DEL DISCURSO ELECTRÓNICO DADO QUE SU MENSAJE ES MÚLTIPLE COMO CONSECUENCIA DE LA PREEMINENCIA DE LAS TIC EN CUANTO AL CONTENIDO, DEL USUARIO EN CUANTO AL DISEÑO Y DE SUS FUNCIONES EN CUANTO A UN NUEVO ESPACIO PARA LA EDUCACIÓN. SE DEFINE LA ALFABETIZACIÓN EN INFORMACIÓN CON AYUDA DE LA "ALFABETIZACIÓN MÚLTIPLE" A TRAVÉS DE LAS COMPETENCIAS INFORMATIVAS PARA EL CONOCIMIENTO Y LA PROYECCIÓN DE ÉSTAS EN EL SISTEMA EDUCATIVO. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2010-04-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/16959 10.22201/iibi.0187358xp.2009.47.16959 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 23 No. 47 (2009) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 23 Núm. 47 (2009) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 23 n. 47 (2009) 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2009.47 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/16959/16140 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/16959/51470 Derechos de autor 2009 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle INFORMATION LITERACY
MULTILITERACIES
INFORMATION SKILLS
EDUCATIONAL DIGITAL LIBRARIES
ALFABETIZACIÓN EN INFORMACIÓN
ALFABETIZACIONES MÚLTIPLES
COMPETENCIAS INFORMATIVAS
BIBLIOTECAS DIGITALES EDUCATIVAS
MARZAL, MIGUEL ÁNGEL
Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective
title Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective
title_alt Evalución conceptual de la alfabetización en información a partir de la alfabetización múltiple en su perspectiva educactiva y bibliotecaria
title_full Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective
title_fullStr Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective
title_full_unstemmed Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective
title_short Conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective
title_sort conceptual evolution of alphabetization in information based on multiple alphabetization in a library science and educational perspective
topic INFORMATION LITERACY
MULTILITERACIES
INFORMATION SKILLS
EDUCATIONAL DIGITAL LIBRARIES
ALFABETIZACIÓN EN INFORMACIÓN
ALFABETIZACIONES MÚLTIPLES
COMPETENCIAS INFORMATIVAS
BIBLIOTECAS DIGITALES EDUCATIVAS
topic_facet INFORMATION LITERACY
MULTILITERACIES
INFORMATION SKILLS
EDUCATIONAL DIGITAL LIBRARIES
ALFABETIZACIÓN EN INFORMACIÓN
ALFABETIZACIONES MÚLTIPLES
COMPETENCIAS INFORMATIVAS
BIBLIOTECAS DIGITALES EDUCATIVAS
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/16959
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2009.47.16959
work_keys_str_mv AT marzalmiguelangel conceptualevolutionofalphabetizationininformationbasedonmultiplealphabetizationinalibraryscienceandeducationalperspective
AT marzalmiguelangel evalucionconceptualdelaalfabetizacioneninformacionapartirdelaalfabetizacionmultipleensuperspectivaeducactivaybibliotecaria