Cargando…
Theory in library science: basic guidelines for its teaching
IT IS SHOWN THAT, NOTWITHSTANDING SEVERAL DECADES OF DISCUSSION ON THE PROBLEM OF "THEORY" AND "PRAXIS", AND THE IMPORTANCE OF THE FORMER FOR GIVING DIRECTION TO LIBRARY SCIENCE EDUCATION; THE LATTER, TECHNICAL EDUCATION, HAS PREDOMINATED. THUS, ONLY THREE METHODOLOGICAL GUIDEL...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Online Artículo |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
2007
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4121 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2007.42.4121 |
_version_ | 1780761156171857920 |
---|---|
author | RÍOS ORTEGA, JAIME |
author_facet | RÍOS ORTEGA, JAIME |
author_sort | RÍOS ORTEGA, JAIME |
collection | Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
description | IT IS SHOWN THAT, NOTWITHSTANDING SEVERAL DECADES OF DISCUSSION ON THE PROBLEM OF "THEORY" AND "PRAXIS", AND THE IMPORTANCE OF THE FORMER FOR GIVING DIRECTION TO LIBRARY SCIENCE EDUCATION; THE LATTER, TECHNICAL EDUCATION, HAS PREDOMINATED. THUS, ONLY THREE METHODOLOGICAL GUIDELINES ARE SYSTEMATIZED WHICH DERIVE FUNDAMENTALLY FROM THE TEACHING OF SCIENCE, ON THE BASIS OF WHICH IT WILL BE POSSIBLE TO APPROACH THE TEACHING OF THE LIBRARY SCIENCE DISCIPLINE AND TO OVERCOME SOME OF THE PROBLEMS ASSOCIATED WITH THE TEACHING OF A TECHNICAL CHARACTER. THE FIRST GUIDELINE HOLDS THAT LIBRARY SCIENCE IS BUILT UPON PHENOMENA, CONCEPTS AND THEORIES. THE SECOND ONE UNDERLINES THE FUNDAMENTAL ROLE PLAYED BY THE INTELLECTUAL HISTORY OF CONCEPTS AND LIBRARY SCIENCE THEORIES. AND THE THIRD ONE CENTERS ON THE CONCEPTUAL CHANGE UNDERGONE BY LIBRARY SCIENCE STUDENTS. |
format | Online Article |
id | oai_unam-bibliotecologica-article-4121 |
institution | Universidad Nacional Autónoma de México |
language | spa |
publishDate | 2007 |
publisher | Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información |
record_format | ojs |
spelling | oai_unam-bibliotecologica-article-41212018-01-31T14:28:06Z Theory in library science: basic guidelines for its teaching La teoría en la educación bibliotecológica; directrices básicas para su enseñanza RÍOS ORTEGA, JAIME LIBRARY SCIENCE TEACHING LIBRARY SCI¬ENCE EDUCATION LIBRARY SCIENCE DIDACTICS ENSEÑANZA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA EDUCACIÓN BIBLIOTECOLÓGICA DIDÁCTICA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA IT IS SHOWN THAT, NOTWITHSTANDING SEVERAL DECADES OF DISCUSSION ON THE PROBLEM OF "THEORY" AND "PRAXIS", AND THE IMPORTANCE OF THE FORMER FOR GIVING DIRECTION TO LIBRARY SCIENCE EDUCATION; THE LATTER, TECHNICAL EDUCATION, HAS PREDOMINATED. THUS, ONLY THREE METHODOLOGICAL GUIDELINES ARE SYSTEMATIZED WHICH DERIVE FUNDAMENTALLY FROM THE TEACHING OF SCIENCE, ON THE BASIS OF WHICH IT WILL BE POSSIBLE TO APPROACH THE TEACHING OF THE LIBRARY SCIENCE DISCIPLINE AND TO OVERCOME SOME OF THE PROBLEMS ASSOCIATED WITH THE TEACHING OF A TECHNICAL CHARACTER. THE FIRST GUIDELINE HOLDS THAT LIBRARY SCIENCE IS BUILT UPON PHENOMENA, CONCEPTS AND THEORIES. THE SECOND ONE UNDERLINES THE FUNDAMENTAL ROLE PLAYED BY THE INTELLECTUAL HISTORY OF CONCEPTS AND LIBRARY SCIENCE THEORIES. AND THE THIRD ONE CENTERS ON THE CONCEPTUAL CHANGE UNDERGONE BY LIBRARY SCIENCE STUDENTS. EN ESTE ARTÍCULO SE DEMUESTRA QUE NO OBSTANTE LA DISCUSIÓN DURANTE VARIAS DÉCADAS DEL PROBLEMA ENTRE LA "TEORÍA" Y LA "PRÁCTICA", ASÍ COMO DE LA IMPORTANCIA QUE REVISTE LA PRIMERA PARA ORIENTAR LA FORMACIÓN DE BIBLIOTECÓLOGOS, HA PREDOMINADO SIN EMBARGO EL ENFOQUE DE LA EDUCACIÓN TÉCNICA. EN RELACIÓN CON ELLO, SE SISTEMATIZAN ÚNICAMENTE TRES DIRECTRICES METODOLÓGICAS, EN LO FUNDAMENTAL DERIVADAS DE LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS, A PARTIR DE LAS CUALES ES FACTIBLE ABORDAR LA ENSEÑANZA DE LA DISCIPLINA BIBLIOTECOLÓGICA Y SUPERAR ALGUNOS DE LOS PROBLEMAS QUE CONLLEVA LA ENSEÑANZA DE CARÁCTER TÉCNICO. LA PRIMERA DIRECTRIZ TIENE COMO PREMISA QUE LA BIBLIOTECOLOGÍA SE CONSTRUYE A PARTIR DE FENÓMENOS, CONCEPTOS Y TEORÍAS, LA SEGUNDA DESTACA EL PAPEL FUNDAMENTAL DE LA HISTORIA INTELECTUAL DE LOS CONCEPTOS Y LAS TEORÍAS BIBLIOTECOLÓGICAS, Y FINALMENTE LA TERCERA SE CENTRA EN EL CAMBIO CONCEPTUAL DE LOS ESTUDIANTES DE BIBLIOTECOLOGÍA. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2007-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4121 10.22201/iibi.0187358xp.2007.42.4121 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 21 No. 42 (2007) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 21 Núm. 42 (2007) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 21 n. 42 (2007) 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2007.42 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4121/3655 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4121/51454 Derechos de autor 2007 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
spellingShingle | LIBRARY SCIENCE TEACHING LIBRARY SCI¬ENCE EDUCATION LIBRARY SCIENCE DIDACTICS ENSEÑANZA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA EDUCACIÓN BIBLIOTECOLÓGICA DIDÁCTICA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA RÍOS ORTEGA, JAIME Theory in library science: basic guidelines for its teaching |
title | Theory in library science: basic guidelines for its teaching |
title_alt | La teoría en la educación bibliotecológica; directrices básicas para su enseñanza |
title_full | Theory in library science: basic guidelines for its teaching |
title_fullStr | Theory in library science: basic guidelines for its teaching |
title_full_unstemmed | Theory in library science: basic guidelines for its teaching |
title_short | Theory in library science: basic guidelines for its teaching |
title_sort | theory in library science: basic guidelines for its teaching |
topic | LIBRARY SCIENCE TEACHING LIBRARY SCI¬ENCE EDUCATION LIBRARY SCIENCE DIDACTICS ENSEÑANZA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA EDUCACIÓN BIBLIOTECOLÓGICA DIDÁCTICA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA |
topic_facet | LIBRARY SCIENCE TEACHING LIBRARY SCI¬ENCE EDUCATION LIBRARY SCIENCE DIDACTICS ENSEÑANZA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA EDUCACIÓN BIBLIOTECOLÓGICA DIDÁCTICA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA |
url | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4121 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2007.42.4121 |
work_keys_str_mv | AT riosortegajaime theoryinlibrarysciencebasicguidelinesforitsteaching AT riosortegajaime lateoriaenlaeducacionbibliotecologicadirectricesbasicasparasuensenanza |