Cargando…

Theory in library science: basic guidelines for its teaching

IT IS SHOWN THAT, NOTWITHSTANDING SEVERAL DECADES OF DISCUSSION ON THE PROBLEM OF "THEORY" AND "PRAXIS", AND THE IMPORTANCE OF THE FORMER FOR GIVING DIREC­TION TO LIBRARY SCIENCE EDUCATION; THE LATTER, TECHNICAL EDUCATION, HAS PREDOMINATED. THUS, ONLY THREE METH­ODOLOGICAL GUIDEL...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: RÍOS ORTEGA, JAIME
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2007
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4121
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2007.42.4121
_version_ 1780761156171857920
author RÍOS ORTEGA, JAIME
author_facet RÍOS ORTEGA, JAIME
author_sort RÍOS ORTEGA, JAIME
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description IT IS SHOWN THAT, NOTWITHSTANDING SEVERAL DECADES OF DISCUSSION ON THE PROBLEM OF "THEORY" AND "PRAXIS", AND THE IMPORTANCE OF THE FORMER FOR GIVING DIREC­TION TO LIBRARY SCIENCE EDUCATION; THE LATTER, TECHNICAL EDUCATION, HAS PREDOMINATED. THUS, ONLY THREE METH­ODOLOGICAL GUIDELINES ARE SYSTEMATIZED WHICH DERIVE FUNDAMENTALLY FROM THE TEACHING OF SCIENCE, ON THE BA­SIS OF WHICH IT WILL BE POSSIBLE TO APPROACH THE TEACH­ING OF THE LIBRARY SCIENCE DISCIPLINE AND TO OVERCOME SOME OF THE PROBLEMS ASSOCIATED WITH THE TEACHING OF A TECHNICAL CHARACTER. THE FIRST GUIDELINE HOLDS THAT LI­BRARY SCIENCE IS BUILT UPON PHENOMENA, CONCEPTS AND THEORIES. THE SECOND ONE UNDERLINES THE FUNDAMENTAL ROLE PLAYED BY THE INTELLECTUAL HISTORY OF CONCEPTS AND LIBRARY SCIENCE THEORIES. AND THE THIRD ONE CENTERS ON THE CONCEPTUAL CHANGE UNDERGONE BY LIBRARY SCIENCE STUDENTS.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-4121
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
publishDate 2007
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-41212018-01-31T14:28:06Z Theory in library science: basic guidelines for its teaching La teoría en la educación bibliotecológica; directrices básicas para su enseñanza RÍOS ORTEGA, JAIME LIBRARY SCIENCE TEACHING LIBRARY SCI¬ENCE EDUCATION LIBRARY SCIENCE DIDACTICS ENSEÑANZA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA EDUCACIÓN BIBLIOTECOLÓGICA DIDÁCTICA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA IT IS SHOWN THAT, NOTWITHSTANDING SEVERAL DECADES OF DISCUSSION ON THE PROBLEM OF "THEORY" AND "PRAXIS", AND THE IMPORTANCE OF THE FORMER FOR GIVING DIREC­TION TO LIBRARY SCIENCE EDUCATION; THE LATTER, TECHNICAL EDUCATION, HAS PREDOMINATED. THUS, ONLY THREE METH­ODOLOGICAL GUIDELINES ARE SYSTEMATIZED WHICH DERIVE FUNDAMENTALLY FROM THE TEACHING OF SCIENCE, ON THE BA­SIS OF WHICH IT WILL BE POSSIBLE TO APPROACH THE TEACH­ING OF THE LIBRARY SCIENCE DISCIPLINE AND TO OVERCOME SOME OF THE PROBLEMS ASSOCIATED WITH THE TEACHING OF A TECHNICAL CHARACTER. THE FIRST GUIDELINE HOLDS THAT LI­BRARY SCIENCE IS BUILT UPON PHENOMENA, CONCEPTS AND THEORIES. THE SECOND ONE UNDERLINES THE FUNDAMENTAL ROLE PLAYED BY THE INTELLECTUAL HISTORY OF CONCEPTS AND LIBRARY SCIENCE THEORIES. AND THE THIRD ONE CENTERS ON THE CONCEPTUAL CHANGE UNDERGONE BY LIBRARY SCIENCE STUDENTS. EN ESTE ARTÍCULO SE DEMUESTRA QUE NO OBSTANTE LA DIS­CUSIÓN DURANTE VARIAS DÉCADAS DEL PROBLEMA ENTRE LA "TEORÍA" Y LA "PRÁCTICA", ASÍ COMO DE LA IMPORTANCIA QUE REVISTE LA PRIMERA PARA ORIENTAR LA FORMACIÓN DE BIBLIO­TECÓLOGOS, HA PREDOMINADO SIN EMBARGO EL ENFOQUE DE LA EDUCACIÓN TÉCNICA. EN RELACIÓN CON ELLO, SE SISTEMA­TIZAN ÚNICAMENTE TRES DIRECTRICES METODOLÓGICAS, EN LO FUNDAMENTAL DERIVADAS DE LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS, A PARTIR DE LAS CUALES ES FACTIBLE ABORDAR LA ENSEÑANZA DE LA DISCIPLINA BIBLIOTECOLÓGICA Y SUPERAR ALGUNOS DE LOS PROBLEMAS QUE CONLLEVA LA ENSEÑANZA DE CARÁCTER TÉCNICO. LA PRIMERA DIRECTRIZ TIENE COMO PREMISA QUE LA BIBLIOTECOLOGÍA SE CONSTRUYE A PARTIR DE FENÓMENOS, CONCEPTOS Y TEORÍAS, LA SEGUNDA DESTACA EL PAPEL FUN­DAMENTAL DE LA HISTORIA INTELECTUAL DE LOS CONCEPTOS Y LAS TEORÍAS BIBLIOTECOLÓGICAS, Y FINALMENTE LA TERCERA SE CENTRA EN EL CAMBIO CONCEPTUAL DE LOS ESTUDIANTES DE BIBLIOTECOLOGÍA. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2007-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4121 10.22201/iibi.0187358xp.2007.42.4121 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 21 No. 42 (2007) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 21 Núm. 42 (2007) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 21 n. 42 (2007) 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2007.42 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4121/3655 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4121/51454 Derechos de autor 2007 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle LIBRARY SCIENCE TEACHING
LIBRARY SCI¬ENCE EDUCATION
LIBRARY SCIENCE DIDACTICS
ENSEÑANZA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA
EDUCACIÓN BIBLIOTECOLÓGICA
DIDÁCTICA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA
RÍOS ORTEGA, JAIME
Theory in library science: basic guidelines for its teaching
title Theory in library science: basic guidelines for its teaching
title_alt La teoría en la educación bibliotecológica; directrices básicas para su enseñanza
title_full Theory in library science: basic guidelines for its teaching
title_fullStr Theory in library science: basic guidelines for its teaching
title_full_unstemmed Theory in library science: basic guidelines for its teaching
title_short Theory in library science: basic guidelines for its teaching
title_sort theory in library science: basic guidelines for its teaching
topic LIBRARY SCIENCE TEACHING
LIBRARY SCI¬ENCE EDUCATION
LIBRARY SCIENCE DIDACTICS
ENSEÑANZA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA
EDUCACIÓN BIBLIOTECOLÓGICA
DIDÁCTICA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA
topic_facet LIBRARY SCIENCE TEACHING
LIBRARY SCI¬ENCE EDUCATION
LIBRARY SCIENCE DIDACTICS
ENSEÑANZA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA
EDUCACIÓN BIBLIOTECOLÓGICA
DIDÁCTICA DE LA BIBLIOTECOLOGÍA
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4121
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2007.42.4121
work_keys_str_mv AT riosortegajaime theoryinlibrarysciencebasicguidelinesforitsteaching
AT riosortegajaime lateoriaenlaeducacionbibliotecologicadirectricesbasicasparasuensenanza