Cargando…

Teacher Characterization in virtual education: Deliberations for Library Science

EVIDENTLY, TEACHING IN THIS CENTURY HAS BEEN AFFECTED BY THE PROGRESS ACHIEVED IN SCIENTIFIC AND TECHNOLOGI­CAL RESEARCH. EDUCATIONAL INNOVATION, PRIVATIZATION AND COMMERCIALIZATION OF KNOWLEDGE AND A GROWING SOCIAL DEMAND FOR EDUCATIONAL PROPOSALS HAVE MEANT THAT IN­STITUTIONS DEDICATED TO EDUCATIO...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: GARDUÑO VERA, ROBERTO
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2007
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4130
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2007.43.4130
_version_ 1780761158068731904
author GARDUÑO VERA, ROBERTO
author_facet GARDUÑO VERA, ROBERTO
author_sort GARDUÑO VERA, ROBERTO
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description EVIDENTLY, TEACHING IN THIS CENTURY HAS BEEN AFFECTED BY THE PROGRESS ACHIEVED IN SCIENTIFIC AND TECHNOLOGI­CAL RESEARCH. EDUCATIONAL INNOVATION, PRIVATIZATION AND COMMERCIALIZATION OF KNOWLEDGE AND A GROWING SOCIAL DEMAND FOR EDUCATIONAL PROPOSALS HAVE MEANT THAT IN­STITUTIONS DEDICATED TO EDUCATION, HAVE PROMOTED PRO­GRAMS WHICH FACILITATE THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL SERVICES. VIRTUAL EDUCATION, AS AN ALTERNATIVE FOR THIS PROPOSAL, PROPITIATES ACADEMIC DIALOG AMONG SUBJECTS INVOLVED IN DISTANT EDUCATION. CHARACTERIZATION AND GUIDANCE OF TEACHERS AND TUTORS FOR VIRTUAL EDUCA­TION IN LIBRARY SCIENCE, AS WELL AS AUTHOR-TUTORS OF LEARN­ING OBJECTS, ARE ANALYSED TOGETHER WITH EDUCATIONAL STAN­DARDS FOR THE DEVELOPMENT OF LEARNING OBJECTS.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-4130
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
publishDate 2007
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-41302018-01-31T14:28:18Z Teacher Characterization in virtual education: Deliberations for Library Science Caracterización del docente en la educación virtual: consideraciones para la Bibliotecología GARDUÑO VERA, ROBERTO TUTORING AND VIRTUAL EDUCATION DEVELOPMENT OF LEARNING OBJECTS EDUCATIONAL STANDARDS VIRTUAL EDUCATION IN LIBRARY STUDIES TUTORÍA Y EDUCACIÓN VIRTUAL DESARROLLO DE OBJETOS DE APRENDIZAJE ESTÁNDARES EDUCATIVOS EDUCACIÓN VIRTUAL EN BIBLIOTECOLOGÍA EVIDENTLY, TEACHING IN THIS CENTURY HAS BEEN AFFECTED BY THE PROGRESS ACHIEVED IN SCIENTIFIC AND TECHNOLOGI­CAL RESEARCH. EDUCATIONAL INNOVATION, PRIVATIZATION AND COMMERCIALIZATION OF KNOWLEDGE AND A GROWING SOCIAL DEMAND FOR EDUCATIONAL PROPOSALS HAVE MEANT THAT IN­STITUTIONS DEDICATED TO EDUCATION, HAVE PROMOTED PRO­GRAMS WHICH FACILITATE THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL SERVICES. VIRTUAL EDUCATION, AS AN ALTERNATIVE FOR THIS PROPOSAL, PROPITIATES ACADEMIC DIALOG AMONG SUBJECTS INVOLVED IN DISTANT EDUCATION. CHARACTERIZATION AND GUIDANCE OF TEACHERS AND TUTORS FOR VIRTUAL EDUCA­TION IN LIBRARY SCIENCE, AS WELL AS AUTHOR-TUTORS OF LEARN­ING OBJECTS, ARE ANALYSED TOGETHER WITH EDUCATIONAL STAN­DARDS FOR THE DEVELOPMENT OF LEARNING OBJECTS. LOS PRIMEROS AÑOS DEL SIGLO XXI EVIDENCIAN QUE LA ENSEÑANZA DE LAS DISCIPLINAS EN SUS DISTINTOS NIVELES Y MODALIDADES HA SIDO AFECTADA POR LOS PROGRESOS DERI­VADOS DE LA INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA Y TECNOLÓGICA. LA INNOVACIÓN EDUCATIVA, LA PRIVATIZACIÓN Y COMERCIALIZA­CIÓN DEL CONOCIMIENTO Y LA DEMANDA SOCIAL CRECIENTE DE PROPUESTAS EDUCATIVAS, HAN OCASIONADO QUE LAS INSTITU­CIONES DEDICADAS A LA EDUCACIÓN INCIDAN EN PROGRAMAS QUE FACILITEN EL DESARROLLO SUSTENTABLE RELACIONADO CON LA PRESTACIÓN DE SERVICIOS EDUCATIVOS. ASÍ, LA EDUCACIÓN VIRTUAL COMO UNA ALTERNATIVA QUE FACILITE TAL PROPÓSITO, HACE USO DE LA INFORMACIÓN, DE LOS CONTENIDOS (OBJE­TOS DE APRENDIZAJE) Y DE LOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN QUE PROPICIAN EL DIÁLOGO ACADÉMICO CON LA INTENCIÓN DE APOYAR EL PROCESO DE COMUNICACIÓN ENTRE LOS SUJE­TOS DEL ACTO EDUCATIVO A DISTANCIA. ESTO HA ACELERADO LA URGENCIA DE DISCUTIR Y DEFINIR CON MAYOR PRECISIÓN CUÁLES SON LAS CARACTERÍSTICAS REQUERIDAS DEL DOCENTE QUE SE DEDICARÁ A LA EDUCACIÓN VIRTUAL, POR LO TANTO, QUE EN ­LA ACTUALIDAD SE HA CONVERTIDO EN UN ASUNTO DISCUTIDO POR LOS MÁS DIVERSOS GRUPOS INTERDISCIPLINARIOS. ESTE DOCUMENTO REFLEXIONA PRINCIPALMENTE EN TORNO A LOS SIGUIENTES ASUNTOS: CARACTERIZACIÓN Y ORIENTACIÓN DEFINITORIA DEL DOCENTE QUE SE INVOLUCRARÁ CON PROGRAMAS DE EDUCACIÓN VIRTUAL; LAS TUTORÍAS PARA LA EDUCACIÓN ­VIRTUAL EN BIBLIOTECOLOGÍA, EL AUTOR-TUTOR DE OBJETOS DE APRENDIZAJE, Y LA FUNCIÓN DE LOS ESTÁNDARES EDUCATIVOS EN EL DESARROLLO DE OBJETOS DE APRENDIZAJE. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2007-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4130 10.22201/iibi.0187358xp.2007.43.4130 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 21 No. 43 (2007) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 21 Núm. 43 (2007) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 21 n. 43 (2007) 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2007.43 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4130/3664 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4130/51483 Derechos de autor 2007 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle TUTORING AND VIRTUAL EDUCATION
DEVELOPMENT OF LEARNING OBJECTS
EDUCATIONAL STANDARDS
VIRTUAL EDUCATION IN LIBRARY STUDIES
TUTORÍA Y EDUCACIÓN VIRTUAL
DESARROLLO DE OBJETOS DE APRENDIZAJE
ESTÁNDARES EDUCATIVOS
EDUCACIÓN VIRTUAL EN BIBLIOTECOLOGÍA
GARDUÑO VERA, ROBERTO
Teacher Characterization in virtual education: Deliberations for Library Science
title Teacher Characterization in virtual education: Deliberations for Library Science
title_alt Caracterización del docente en la educación virtual: consideraciones para la Bibliotecología
title_full Teacher Characterization in virtual education: Deliberations for Library Science
title_fullStr Teacher Characterization in virtual education: Deliberations for Library Science
title_full_unstemmed Teacher Characterization in virtual education: Deliberations for Library Science
title_short Teacher Characterization in virtual education: Deliberations for Library Science
title_sort teacher characterization in virtual education: deliberations for library science
topic TUTORING AND VIRTUAL EDUCATION
DEVELOPMENT OF LEARNING OBJECTS
EDUCATIONAL STANDARDS
VIRTUAL EDUCATION IN LIBRARY STUDIES
TUTORÍA Y EDUCACIÓN VIRTUAL
DESARROLLO DE OBJETOS DE APRENDIZAJE
ESTÁNDARES EDUCATIVOS
EDUCACIÓN VIRTUAL EN BIBLIOTECOLOGÍA
topic_facet TUTORING AND VIRTUAL EDUCATION
DEVELOPMENT OF LEARNING OBJECTS
EDUCATIONAL STANDARDS
VIRTUAL EDUCATION IN LIBRARY STUDIES
TUTORÍA Y EDUCACIÓN VIRTUAL
DESARROLLO DE OBJETOS DE APRENDIZAJE
ESTÁNDARES EDUCATIVOS
EDUCACIÓN VIRTUAL EN BIBLIOTECOLOGÍA
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/4130
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2007.43.4130
work_keys_str_mv AT gardunoveraroberto teachercharacterizationinvirtualeducationdeliberationsforlibraryscience
AT gardunoveraroberto caracterizaciondeldocenteenlaeducacionvirtualconsideracionesparalabibliotecologia