Cargando…

Information literacy typification and its contribution to learning of information users: A higher education experience

This paper presents results of research aimed at supporting information user learning in an undergraduate psychology program of a Colombian university, where the following methodological steps were followed: 1) From the perspective of a semiotic framework, information-literacy competencies were reco...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Barbosa Chacón, Jorge Winston, Marciales Vivas, Gloria Patricia, Castañeda Peña, Harold
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
eng
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2016
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/54472
https://dx.doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.02.036
_version_ 1780761202334367744
author Barbosa Chacón, Jorge Winston
Marciales Vivas, Gloria Patricia
Castañeda Peña, Harold
author_facet Barbosa Chacón, Jorge Winston
Marciales Vivas, Gloria Patricia
Castañeda Peña, Harold
author_sort Barbosa Chacón, Jorge Winston
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description This paper presents results of research aimed at supporting information user learning in an undergraduate psychology program of a Colombian university, where the following methodological steps were followed: 1) From the perspective of a semiotic framework, information-literacy competencies were reconceived, and after a period of observation, re-typified. 2) Research on information-literacy competencies was contrasted with challenges, needs and problems in the context of undergraduate education. 3) A proposal is forwarded that addresses information literacy, research and academic-writing competencies needed by first-year undergrads. Results show the importance of coordinating roles and processes that are mindful of specific educational contexts and disciplines. These factors are especially significant in promoting information user learning and the wealth of synergies that arise from the attainment of competencies of diverse orders.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-54472
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
eng
publishDate 2016
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-544722017-05-19T12:18:48Z Information literacy typification and its contribution to learning of information users: A higher education experience Caracterización de la Competencia Informacional y su aporte al aprendizaje de usuarios de información: una experiencia en la formación profesional en psicología Barbosa Chacón, Jorge Winston Marciales Vivas, Gloria Patricia Castañeda Peña, Harold Higher Education Social Science Research Information Literacy Competencies Development Semiotics Educación Superior Investigación en Ciencias Sociales Alfabetización Informacional Desarrollo de Competencias Semiótica. This paper presents results of research aimed at supporting information user learning in an undergraduate psychology program of a Colombian university, where the following methodological steps were followed: 1) From the perspective of a semiotic framework, information-literacy competencies were reconceived, and after a period of observation, re-typified. 2) Research on information-literacy competencies was contrasted with challenges, needs and problems in the context of undergraduate education. 3) A proposal is forwarded that addresses information literacy, research and academic-writing competencies needed by first-year undergrads. Results show the importance of coordinating roles and processes that are mindful of specific educational contexts and disciplines. These factors are especially significant in promoting information user learning and the wealth of synergies that arise from the attainment of competencies of diverse orders. Se presentan los resultados de una investigacion cuyo objetivo pincipal es el apoyo al aprendizaje de usuarios de informacion en educacion profesional universitaria. La estrategia metodologica, que tiene como contexto un programa profesional de psicologia en una universidad colombiana, se estructuro y desarrollo en tres fases consecutivas: i) reconceptualizacion, observacion y caracterizacion de competencias informacionales desde la perspectiva semiotica del discurso; ii) confrontacion con retos, necesidades y problemas que plantea la investigacion a la educacion profesional universitaria y iii) propuesta de apoyo a la formacion de estudiantes de primer semestre desde el marco del desarrollo de competencias investigativas, informacionales y lecto-escriturales. Se concluye denotando la importancia y los logros obtenidos cuando se armonizan los diferentes roles y procesos que apoyan el aprendizaje de los usuarios de informacion, en particular cuando se tienen en cuenta las dimensiones contextuales, disciplinares y educativas y, en especial, la sinergia ante el desarrollo de competencias de diferente orden. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2016-02-08 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html application/pdf http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/54472 10.1016/j.ibbai.2016.02.036 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 29 No. 67 (2015); 47-76 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 29 Núm. 67 (2015); 47-76 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 29 n. 67 (2015); 47-76 2448-8321 0187-358X spa eng http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/54472/48449 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/54472/51662 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/54472/51757 Derechos de autor 2015 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle Higher Education
Social Science Research
Information Literacy
Competencies Development
Semiotics
Educación Superior
Investigación en Ciencias Sociales
Alfabetización Informacional
Desarrollo de Competencias
Semiótica.
Barbosa Chacón, Jorge Winston
Marciales Vivas, Gloria Patricia
Castañeda Peña, Harold
Information literacy typification and its contribution to learning of information users: A higher education experience
title Information literacy typification and its contribution to learning of information users: A higher education experience
title_alt Caracterización de la Competencia Informacional y su aporte al aprendizaje de usuarios de información: una experiencia en la formación profesional en psicología
title_full Information literacy typification and its contribution to learning of information users: A higher education experience
title_fullStr Information literacy typification and its contribution to learning of information users: A higher education experience
title_full_unstemmed Information literacy typification and its contribution to learning of information users: A higher education experience
title_short Information literacy typification and its contribution to learning of information users: A higher education experience
title_sort information literacy typification and its contribution to learning of information users: a higher education experience
topic Higher Education
Social Science Research
Information Literacy
Competencies Development
Semiotics
Educación Superior
Investigación en Ciencias Sociales
Alfabetización Informacional
Desarrollo de Competencias
Semiótica.
topic_facet Higher Education
Social Science Research
Information Literacy
Competencies Development
Semiotics
Educación Superior
Investigación en Ciencias Sociales
Alfabetización Informacional
Desarrollo de Competencias
Semiótica.
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/54472
https://dx.doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.02.036
work_keys_str_mv AT barbosachaconjorgewinston informationliteracytypificationanditscontributiontolearningofinformationusersahighereducationexperience
AT marcialesvivasgloriapatricia informationliteracytypificationanditscontributiontolearningofinformationusersahighereducationexperience
AT castanedapenaharold informationliteracytypificationanditscontributiontolearningofinformationusersahighereducationexperience
AT barbosachaconjorgewinston caracterizaciondelacompetenciainformacionalysuaportealaprendizajedeusuariosdeinformacionunaexperienciaenlaformacionprofesionalenpsicologia
AT marcialesvivasgloriapatricia caracterizaciondelacompetenciainformacionalysuaportealaprendizajedeusuariosdeinformacionunaexperienciaenlaformacionprofesionalenpsicologia
AT castanedapenaharold caracterizaciondelacompetenciainformacionalysuaportealaprendizajedeusuariosdeinformacionunaexperienciaenlaformacionprofesionalenpsicologia