Cargando…
Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations
The Information Society imposes challenges to information professionals who influence the design of syllabi and associated curricular documents. This article presents some conceptual-theoretical reflections on cognitive skills. International guidelines of the Special Library Association (sla), the d...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Online Artículo |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
2017
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57816 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2017.71.57816 |
_version_ | 1780761221002166272 |
---|---|
author | Frías Guzmán, Maylín Haro Águila, Yinet Artiles Olivera, Iliana |
author_facet | Frías Guzmán, Maylín Haro Águila, Yinet Artiles Olivera, Iliana |
author_sort | Frías Guzmán, Maylín |
collection | Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
description | The Information Society imposes challenges to information professionals who influence the design of syllabi and associated curricular documents. This article presents some conceptual-theoretical reflections on cognitive skills. International guidelines of the Special Library Association (sla), the decidoc project, the National Agency for Quality and Accreditation Assessment (aneca) and the European Council of Information Associations (ecia) are also analyzed. The documentary research presented entails a qualitative content analysis showing that the most representative cognitive skills in the formation of information professionals are analysis, synthesis, application, and evaluation. |
format | Online Article |
id | oai_unam-bibliotecologica-article-57816 |
institution | Universidad Nacional Autónoma de México |
language | spa |
publishDate | 2017 |
publisher | Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información |
record_format | ojs |
spelling | oai_unam-bibliotecologica-article-578162018-03-13T18:55:04Z Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations Las habilidades cognitivas en el profesional de la Información desde la perspectiva de proyectos y asociaciones internacionales Frías Guzmán, Maylín Haro Águila, Yinet Artiles Olivera, Iliana Habilidades cognitivas Ciencias de la información Formación del profesional de la información Cognitive Skills Information Sciences Information Professional Training The Information Society imposes challenges to information professionals who influence the design of syllabi and associated curricular documents. This article presents some conceptual-theoretical reflections on cognitive skills. International guidelines of the Special Library Association (sla), the decidoc project, the National Agency for Quality and Accreditation Assessment (aneca) and the European Council of Information Associations (ecia) are also analyzed. The documentary research presented entails a qualitative content analysis showing that the most representative cognitive skills in the formation of information professionals are analysis, synthesis, application, and evaluation. La sociedad de la información impone retos a los profesionales del mismo campo que influyen en la concepción de los programas y documentos rectores de su formación. El presente artículo expone aspectos teóricos conceptuales relativos a las habilidades cognitivas. Se analizan directrices internacionales de la Special Library Association (sla), el proyecto decidoc, la Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (aneca) y el European Council of Information Associations (ecia). La investigación documental que se presenta realiza un análisis de contenido desde un enfoque cualitativo que permitió identificar las habilidades cognitivas de análisis, síntesis, aplicación y evaluación como las más representativas en la formación del profesional de la información. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2017-03-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57816 10.22201/iibi.0187358xp.2017.71.57816 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 31 No. 71 (2017); 201-218 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 31 Núm. 71 (2017); 201-218 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 31 n. 71 (2017); 201-218 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2017.71 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57816/51738 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57816/51825 Derechos de autor 2017 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
spellingShingle | Habilidades cognitivas Ciencias de la información Formación del profesional de la información Cognitive Skills Information Sciences Information Professional Training Frías Guzmán, Maylín Haro Águila, Yinet Artiles Olivera, Iliana Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations |
title | Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations |
title_alt | Las habilidades cognitivas en el profesional de la Información desde la perspectiva de proyectos y asociaciones internacionales |
title_full | Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations |
title_fullStr | Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations |
title_full_unstemmed | Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations |
title_short | Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations |
title_sort | librarians’ cognitive skills from the perspective of international projects and library associations |
topic | Habilidades cognitivas Ciencias de la información Formación del profesional de la información Cognitive Skills Information Sciences Information Professional Training |
topic_facet | Habilidades cognitivas Ciencias de la información Formación del profesional de la información Cognitive Skills Information Sciences Information Professional Training |
url | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57816 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2017.71.57816 |
work_keys_str_mv | AT friasguzmanmaylin librarianscognitiveskillsfromtheperspectiveofinternationalprojectsandlibraryassociations AT haroaguilayinet librarianscognitiveskillsfromtheperspectiveofinternationalprojectsandlibraryassociations AT artilesoliverailiana librarianscognitiveskillsfromtheperspectiveofinternationalprojectsandlibraryassociations AT friasguzmanmaylin lashabilidadescognitivasenelprofesionaldelainformaciondesdelaperspectivadeproyectosyasociacionesinternacionales AT haroaguilayinet lashabilidadescognitivasenelprofesionaldelainformaciondesdelaperspectivadeproyectosyasociacionesinternacionales AT artilesoliverailiana lashabilidadescognitivasenelprofesionaldelainformaciondesdelaperspectivadeproyectosyasociacionesinternacionales |