Cargando…

Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations

The Information Society imposes challenges to information professionals who influence the design of syllabi and associated curricular documents. This article presents some conceptual-theoretical reflections on cognitive skills. International guidelines of the Special Library Association (sla), the d...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Frías Guzmán, Maylín, Haro Águila, Yinet, Artiles Olivera, Iliana
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2017
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57816
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2017.71.57816
_version_ 1780761221002166272
author Frías Guzmán, Maylín
Haro Águila, Yinet
Artiles Olivera, Iliana
author_facet Frías Guzmán, Maylín
Haro Águila, Yinet
Artiles Olivera, Iliana
author_sort Frías Guzmán, Maylín
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description The Information Society imposes challenges to information professionals who influence the design of syllabi and associated curricular documents. This article presents some conceptual-theoretical reflections on cognitive skills. International guidelines of the Special Library Association (sla), the decidoc project, the National Agency for Quality and Accreditation Assessment (aneca) and the European Council of Information Associations (ecia) are also analyzed. The documentary research presented entails a qualitative content analysis showing that the most representative cognitive skills in the formation of information professionals are analysis, synthesis, application, and evaluation.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-57816
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
publishDate 2017
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-578162018-03-13T18:55:04Z Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations Las habilidades cognitivas en el profesional de la Información desde la perspectiva de proyectos y asociaciones internacionales Frías Guzmán, Maylín Haro Águila, Yinet Artiles Olivera, Iliana Habilidades cognitivas Ciencias de la información Formación del profesional de la información Cognitive Skills Information Sciences Information Professional Training The Information Society imposes challenges to information professionals who influence the design of syllabi and associated curricular documents. This article presents some conceptual-theoretical reflections on cognitive skills. International guidelines of the Special Library Association (sla), the decidoc project, the National Agency for Quality and Accreditation Assessment (aneca) and the European Council of Information Associations (ecia) are also analyzed. The documentary research presented entails a qualitative content analysis showing that the most representative cognitive skills in the formation of information professionals are analysis, synthesis, application, and evaluation. La sociedad de la información impone retos a los profesionales del mismo campo que influyen en la concepción de los programas y documentos rectores de su formación. El presente artículo expone aspectos teóricos conceptuales relativos a las habilidades cognitivas. Se analizan directrices internacionales de la Special Library Association (sla), el proyecto decidoc, la Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (aneca) y el European Council of Information Associations (ecia). La investigación documental que se presenta realiza un análisis de contenido desde un enfoque cualitativo que permitió identificar las habilidades cognitivas de análisis, síntesis, aplicación y evaluación como las más representativas en la formación del profesional de la información. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2017-03-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57816 10.22201/iibi.0187358xp.2017.71.57816 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 31 No. 71 (2017); 201-218 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 31 Núm. 71 (2017); 201-218 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 31 n. 71 (2017); 201-218 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2017.71 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57816/51738 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57816/51825 Derechos de autor 2017 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle Habilidades cognitivas
Ciencias de la información
Formación del profesional de la información
Cognitive Skills
Information Sciences
Information Professional Training
Frías Guzmán, Maylín
Haro Águila, Yinet
Artiles Olivera, Iliana
Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations
title Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations
title_alt Las habilidades cognitivas en el profesional de la Información desde la perspectiva de proyectos y asociaciones internacionales
title_full Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations
title_fullStr Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations
title_full_unstemmed Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations
title_short Librarians’ Cognitive Skills from the Perspective of International Projects and Library Associations
title_sort librarians’ cognitive skills from the perspective of international projects and library associations
topic Habilidades cognitivas
Ciencias de la información
Formación del profesional de la información
Cognitive Skills
Information Sciences
Information Professional Training
topic_facet Habilidades cognitivas
Ciencias de la información
Formación del profesional de la información
Cognitive Skills
Information Sciences
Information Professional Training
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57816
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2017.71.57816
work_keys_str_mv AT friasguzmanmaylin librarianscognitiveskillsfromtheperspectiveofinternationalprojectsandlibraryassociations
AT haroaguilayinet librarianscognitiveskillsfromtheperspectiveofinternationalprojectsandlibraryassociations
AT artilesoliverailiana librarianscognitiveskillsfromtheperspectiveofinternationalprojectsandlibraryassociations
AT friasguzmanmaylin lashabilidadescognitivasenelprofesionaldelainformaciondesdelaperspectivadeproyectosyasociacionesinternacionales
AT haroaguilayinet lashabilidadescognitivasenelprofesionaldelainformaciondesdelaperspectivadeproyectosyasociacionesinternacionales
AT artilesoliverailiana lashabilidadescognitivasenelprofesionaldelainformaciondesdelaperspectivadeproyectosyasociacionesinternacionales