Cargando…
Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education
The empirical literature on quality of journals has emphasized the quality criteria of process (peer review) and of product (impact and visibility). Less attention has been devoted to standards, editorial quality policies and guidelines employed prior to review of manuscripts. The purpose of this ar...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Online Artículo |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
2017
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57827 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2017.72.57827 |
_version_ | 1780761223396065280 |
---|---|
author | Perales-Palacios, Francisco Javier Vílchez-González, José Miguel Gutiérrez-Pérez, José |
author_facet | Perales-Palacios, Francisco Javier Vílchez-González, José Miguel Gutiérrez-Pérez, José |
author_sort | Perales-Palacios, Francisco Javier |
collection | Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
description | The empirical literature on quality of journals has emphasized the quality criteria of process (peer review) and of product (impact and visibility). Less attention has been devoted to standards, editorial quality policies and guidelines employed prior to review of manuscripts. The purpose of this article is to describe and analyze these criteria, taking as reference a sample of reviews on Science Education published exclusively in English and indexed in Scopus and in the Journal of Citation Reports. On the basis of the quality standards issued by the American Educational Research Association, journal websites were examined to determine if these “a priori” criteria were actually employed. The paper concludes with a proposal for improving journals in the field of science education. |
format | Online Article |
id | oai_unam-bibliotecologica-article-57827 |
institution | Universidad Nacional Autónoma de México |
language | spa |
publishDate | 2017 |
publisher | Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información |
record_format | ojs |
spelling | oai_unam-bibliotecologica-article-578272018-03-13T17:31:03Z Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education Información de autor y estándares de calidad previos en revistas internacionales sobre educación científica Perales-Palacios, Francisco Javier Vílchez-González, José Miguel Gutiérrez-Pérez, José Journals of Science Education Quality Assessment Quality of Educational Research Standards Content Analysis Revistas de Enseñanza de las Ciencias Evaluación de la Calidad Calidad de la Investigación Educativa Estándares Análisis de Contenido The empirical literature on quality of journals has emphasized the quality criteria of process (peer review) and of product (impact and visibility). Less attention has been devoted to standards, editorial quality policies and guidelines employed prior to review of manuscripts. The purpose of this article is to describe and analyze these criteria, taking as reference a sample of reviews on Science Education published exclusively in English and indexed in Scopus and in the Journal of Citation Reports. On the basis of the quality standards issued by the American Educational Research Association, journal websites were examined to determine if these “a priori” criteria were actually employed. The paper concludes with a proposal for improving journals in the field of science education. La literatura empírica sobre calidad de las revistas científicas ha puesto énfasis en criterios de calidad de proceso (evaluación de pares) y de producto (impacto y visibilidad). Menos atención se ha dedicado a los estándares, políticas de calidad editorial y guidelines previos a la revisión de manuscritos. El propósito de este artículo es describir y analizar estos criterios tomando como muestra de referencia las revistas sobre didáctica de las ciencias experimentales (Science Education) indexadas en Scopus y en Journal of Citation Reports editadas en lengua inglesa. Partiendo de los estándares de calidad de la American Educational Research Association, se ha revisado si las páginas web de las revistas contemplan estos criterios a priori sobre los requisitos que deben satisfacer los artículos. El trabajo concluye con una propuesta de mejora para las revistas del campo de la educación científica. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2017-06-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57827 10.22201/iibi.0187358xp.2017.72.57827 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 31 No. 72 (2017); 139-159 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 31 Núm. 72 (2017); 139-159 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 31 n. 72 (2017); 139-159 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2017.72 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57827/51781 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57827/51838 Derechos de autor 2017 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
spellingShingle | Journals of Science Education Quality Assessment Quality of Educational Research Standards Content Analysis Revistas de Enseñanza de las Ciencias Evaluación de la Calidad Calidad de la Investigación Educativa Estándares Análisis de Contenido Perales-Palacios, Francisco Javier Vílchez-González, José Miguel Gutiérrez-Pérez, José Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education |
title | Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education |
title_alt | Información de autor y estándares de calidad previos en revistas internacionales sobre educación científica |
title_full | Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education |
title_fullStr | Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education |
title_full_unstemmed | Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education |
title_short | Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education |
title_sort | previous autor’s information and quality standards fot international journals on science education |
topic | Journals of Science Education Quality Assessment Quality of Educational Research Standards Content Analysis Revistas de Enseñanza de las Ciencias Evaluación de la Calidad Calidad de la Investigación Educativa Estándares Análisis de Contenido |
topic_facet | Journals of Science Education Quality Assessment Quality of Educational Research Standards Content Analysis Revistas de Enseñanza de las Ciencias Evaluación de la Calidad Calidad de la Investigación Educativa Estándares Análisis de Contenido |
url | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57827 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2017.72.57827 |
work_keys_str_mv | AT peralespalaciosfranciscojavier previousautorsinformationandqualitystandardsfotinternationaljournalsonscienceeducation AT vilchezgonzalezjosemiguel previousautorsinformationandqualitystandardsfotinternationaljournalsonscienceeducation AT gutierrezperezjose previousautorsinformationandqualitystandardsfotinternationaljournalsonscienceeducation AT peralespalaciosfranciscojavier informaciondeautoryestandaresdecalidadpreviosenrevistasinternacionalessobreeducacioncientifica AT vilchezgonzalezjosemiguel informaciondeautoryestandaresdecalidadpreviosenrevistasinternacionalessobreeducacioncientifica AT gutierrezperezjose informaciondeautoryestandaresdecalidadpreviosenrevistasinternacionalessobreeducacioncientifica |