Cargando…

Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education

The empirical literature on quality of journals has emphasized the quality criteria of process (peer review) and of product (impact and visibility). Less attention has been devoted to standards, editorial quality policies and guidelines employed prior to review of manuscripts. The purpose of this ar...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Perales-Palacios, Francisco Javier, Vílchez-González, José Miguel, Gutiérrez-Pérez, José
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2017
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57827
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2017.72.57827
_version_ 1780761223396065280
author Perales-Palacios, Francisco Javier
Vílchez-González, José Miguel
Gutiérrez-Pérez, José
author_facet Perales-Palacios, Francisco Javier
Vílchez-González, José Miguel
Gutiérrez-Pérez, José
author_sort Perales-Palacios, Francisco Javier
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description The empirical literature on quality of journals has emphasized the quality criteria of process (peer review) and of product (impact and visibility). Less attention has been devoted to standards, editorial quality policies and guidelines employed prior to review of manuscripts. The purpose of this article is to describe and analyze these criteria, taking as reference a sample of reviews on Science Education published exclusively in English and indexed in Scopus and in the Journal of Citation Reports. On the basis of the quality standards issued by the American Educational Research Association, journal websites were examined to determine if these “a priori” criteria were actually employed. The paper concludes with a proposal for improving journals in the field of science education.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-57827
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
publishDate 2017
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-578272018-03-13T17:31:03Z Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education Información de autor y estándares de calidad previos en revistas internacionales sobre educación científica Perales-Palacios, Francisco Javier Vílchez-González, José Miguel Gutiérrez-Pérez, José Journals of Science Education Quality Assessment Quality of Educational Research Standards Content Analysis Revistas de Enseñanza de las Ciencias Evaluación de la Calidad Calidad de la Investigación Educativa Estándares Análisis de Contenido The empirical literature on quality of journals has emphasized the quality criteria of process (peer review) and of product (impact and visibility). Less attention has been devoted to standards, editorial quality policies and guidelines employed prior to review of manuscripts. The purpose of this article is to describe and analyze these criteria, taking as reference a sample of reviews on Science Education published exclusively in English and indexed in Scopus and in the Journal of Citation Reports. On the basis of the quality standards issued by the American Educational Research Association, journal websites were examined to determine if these “a priori” criteria were actually employed. The paper concludes with a proposal for improving journals in the field of science education. La literatura empírica sobre calidad de las revistas científicas ha puesto énfasis en criterios de calidad de proceso (evaluación de pares) y de producto (impacto y visibilidad). Menos atención se ha dedicado a los estándares, políticas de calidad editorial y guidelines previos a la revisión de manuscritos. El propósito de este artículo es describir y analizar estos criterios tomando como muestra de referencia las revistas sobre didáctica de las ciencias experimentales (Science Education) indexadas en Scopus y en Journal of Citation Reports editadas en lengua inglesa. Partiendo de los estándares de calidad de la American Educational Research Association, se ha revisado si las páginas web de las revistas contemplan estos criterios a priori sobre los requisitos que deben satisfacer los artículos. El trabajo concluye con una propuesta de mejora para las revistas del campo de la educación científica. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2017-06-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57827 10.22201/iibi.0187358xp.2017.72.57827 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 31 No. 72 (2017); 139-159 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 31 Núm. 72 (2017); 139-159 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 31 n. 72 (2017); 139-159 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.0187358xp.2017.72 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57827/51781 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57827/51838 Derechos de autor 2017 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle Journals of Science Education
Quality Assessment
Quality of Educational Research
Standards
Content Analysis
Revistas de Enseñanza de las Ciencias
Evaluación de la Calidad
Calidad de la Investigación Educativa
Estándares
Análisis de Contenido
Perales-Palacios, Francisco Javier
Vílchez-González, José Miguel
Gutiérrez-Pérez, José
Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education
title Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education
title_alt Información de autor y estándares de calidad previos en revistas internacionales sobre educación científica
title_full Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education
title_fullStr Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education
title_full_unstemmed Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education
title_short Previous Autor’s Information and Quality Standards fot International Journals on Science Education
title_sort previous autor’s information and quality standards fot international journals on science education
topic Journals of Science Education
Quality Assessment
Quality of Educational Research
Standards
Content Analysis
Revistas de Enseñanza de las Ciencias
Evaluación de la Calidad
Calidad de la Investigación Educativa
Estándares
Análisis de Contenido
topic_facet Journals of Science Education
Quality Assessment
Quality of Educational Research
Standards
Content Analysis
Revistas de Enseñanza de las Ciencias
Evaluación de la Calidad
Calidad de la Investigación Educativa
Estándares
Análisis de Contenido
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57827
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2017.72.57827
work_keys_str_mv AT peralespalaciosfranciscojavier previousautorsinformationandqualitystandardsfotinternationaljournalsonscienceeducation
AT vilchezgonzalezjosemiguel previousautorsinformationandqualitystandardsfotinternationaljournalsonscienceeducation
AT gutierrezperezjose previousautorsinformationandqualitystandardsfotinternationaljournalsonscienceeducation
AT peralespalaciosfranciscojavier informaciondeautoryestandaresdecalidadpreviosenrevistasinternacionalessobreeducacioncientifica
AT vilchezgonzalezjosemiguel informaciondeautoryestandaresdecalidadpreviosenrevistasinternacionalessobreeducacioncientifica
AT gutierrezperezjose informaciondeautoryestandaresdecalidadpreviosenrevistasinternacionalessobreeducacioncientifica