Cargando…

Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia

The research leading to the updated curriculum of the Information and Documentation Systems Program (PSID) of the Universidad de La Salle-Colombia,(part of the Educational Project and Lasallian Formative Approach (PEUL and EFL) is presented. Using triangulation of techniques, instruments and actors...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Pirela Morillo, Johann, Pulido Daza, Nelson Javier
Formato: Online Artículo
Lenguaje:spa
Publicado: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2018
Materias:
Acceso en línea:http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57924
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2018.74.57924
_version_ 1780761236214906880
author Pirela Morillo, Johann
Pulido Daza, Nelson Javier
author_facet Pirela Morillo, Johann
Pulido Daza, Nelson Javier
author_sort Pirela Morillo, Johann
collection Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
description The research leading to the updated curriculum of the Information and Documentation Systems Program (PSID) of the Universidad de La Salle-Colombia,(part of the Educational Project and Lasallian Formative Approach (PEUL and EFL) is presented. Using triangulation of techniques, instruments and actors as the basis of the methodological approach, the study makes key observations regarding professional profile of graduates and labor market demand serve to guide the curriculum update, which fortifies the areas of librarianship, archival science, and information systems through research training, while providing for new degree modalities. These updates are all aligned with institutional lines of research, making them much more meaningful and relevant to the education of information professionals. The methodology deployed for the PSID curriculum update provides materials for an institution to deploy its own methodological approach that can provide the foundation for curriculum evaluation processes addressing the areas of Library Science, Archivology and Information Sciences in Latin America.
format Online
Article
id oai_unam-bibliotecologica-article-57924
institution Universidad Nacional Autónoma de México
language spa
publishDate 2018
publisher Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
record_format ojs
spelling oai_unam-bibliotecologica-article-579242018-08-21T17:56:59Z Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia Actualización curricular del Programa de Sistemas de Información y Documentación de la Universidad de La Salle- Colombia Pirela Morillo, Johann Pulido Daza, Nelson Javier Evaluación Curricular Currículo de Bibliotecología y Archivística Formación Profesional en Bibliotecología y Archivística Planes de Estudios Educación Bibliotecológica y Archivística Curriculum Evaluation Training Librarianship Archival Training Curriculum in Library and Archives Systems Information Systems Information and Documentation The research leading to the updated curriculum of the Information and Documentation Systems Program (PSID) of the Universidad de La Salle-Colombia,(part of the Educational Project and Lasallian Formative Approach (PEUL and EFL) is presented. Using triangulation of techniques, instruments and actors as the basis of the methodological approach, the study makes key observations regarding professional profile of graduates and labor market demand serve to guide the curriculum update, which fortifies the areas of librarianship, archival science, and information systems through research training, while providing for new degree modalities. These updates are all aligned with institutional lines of research, making them much more meaningful and relevant to the education of information professionals. The methodology deployed for the PSID curriculum update provides materials for an institution to deploy its own methodological approach that can provide the foundation for curriculum evaluation processes addressing the areas of Library Science, Archivology and Information Sciences in Latin America. Se expone el proceso de investigación que dio origen a la actualización curricular del Programa de Sistemas de Información y Documentación (PSID) de la Universidad de La Salle-Colombia, enmarcado en el Proyecto Educativo y Enfoque Formativo Lasallistas (PEUL y EFL). Utilizando la triangulación de técnicas, instrumentos y acto res como estrategia metodológica en la cual se sustentó el estudio, se concretan apuestas significativas acordes al perfil del profesional de la información mediadas por una demanda laboral, que se hacen explícitas en la actualización del currículo, fortaleciendo las líneas de la bibliotecología, la archivística y los sistemas de información con una tendencia hacia la formación investigativa, enfocada a incluir nuevas modalidades de grado, todo ello alineado con perfiles y competencias orientadoras de una nueva malla curricular articulada con líneas de investigación institucional que harán mucho más significativa y pertinente la formación de profesionales de la información. Como conclusión se aspira a que el recorrido metodológico seguido para la actualización curricular del PSID aporte insumos para la construcción de caminos metodológicos propios sobre cuya base se aborden procesos de evaluación curricular en Bibliotecología, Archivología y Ciencias de la Información en América Latina. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2018-02-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57924 10.22201/iibi.24488321xe.2018.74.57924 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 32 No. 74 (2018); 145-169 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 32 Núm. 74 (2018); 145-169 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 32 n. 74 (2018); 145-169 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.24488321xe.2018.74 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57924/51884 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57924/51934 Derechos de autor 2018 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información
spellingShingle Evaluación Curricular
Currículo de Bibliotecología y Archivística
Formación Profesional en Bibliotecología y Archivística
Planes de Estudios
Educación Bibliotecológica y Archivística
Curriculum Evaluation
Training Librarianship
Archival Training Curriculum in Library and Archives
Systems Information
Systems Information and Documentation
Pirela Morillo, Johann
Pulido Daza, Nelson Javier
Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia
title Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia
title_alt Actualización curricular del Programa de Sistemas de Información y Documentación de la Universidad de La Salle- Colombia
title_full Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia
title_fullStr Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia
title_full_unstemmed Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia
title_short Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia
title_sort curricular program update information and documentation systems of la salle´s university. colombia
topic Evaluación Curricular
Currículo de Bibliotecología y Archivística
Formación Profesional en Bibliotecología y Archivística
Planes de Estudios
Educación Bibliotecológica y Archivística
Curriculum Evaluation
Training Librarianship
Archival Training Curriculum in Library and Archives
Systems Information
Systems Information and Documentation
topic_facet Evaluación Curricular
Currículo de Bibliotecología y Archivística
Formación Profesional en Bibliotecología y Archivística
Planes de Estudios
Educación Bibliotecológica y Archivística
Curriculum Evaluation
Training Librarianship
Archival Training Curriculum in Library and Archives
Systems Information
Systems Information and Documentation
url http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57924
https://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2018.74.57924
work_keys_str_mv AT pirelamorillojohann curricularprogramupdateinformationanddocumentationsystemsoflasallesuniversitycolombia
AT pulidodazanelsonjavier curricularprogramupdateinformationanddocumentationsystemsoflasallesuniversitycolombia
AT pirelamorillojohann actualizacioncurriculardelprogramadesistemasdeinformacionydocumentaciondelauniversidaddelasallecolombia
AT pulidodazanelsonjavier actualizacioncurriculardelprogramadesistemasdeinformacionydocumentaciondelauniversidaddelasallecolombia