Cargando…
Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia
The research leading to the updated curriculum of the Information and Documentation Systems Program (PSID) of the Universidad de La Salle-Colombia,(part of the Educational Project and Lasallian Formative Approach (PEUL and EFL) is presented. Using triangulation of techniques, instruments and actors...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Online Artículo |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
2018
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57924 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2018.74.57924 |
_version_ | 1780761236214906880 |
---|---|
author | Pirela Morillo, Johann Pulido Daza, Nelson Javier |
author_facet | Pirela Morillo, Johann Pulido Daza, Nelson Javier |
author_sort | Pirela Morillo, Johann |
collection | Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
description | The research leading to the updated curriculum of the Information and Documentation Systems Program (PSID) of the Universidad de La Salle-Colombia,(part of the Educational Project and Lasallian Formative Approach (PEUL and EFL) is presented. Using triangulation of techniques, instruments and actors as the basis of the methodological approach, the study makes key observations regarding professional profile of graduates and labor market demand serve to guide the curriculum update, which fortifies the areas of librarianship, archival science, and information systems through research training, while providing for new degree modalities. These updates are all aligned with institutional lines of research, making them much more meaningful and relevant to the education of information professionals. The methodology deployed for the PSID curriculum update provides materials for an institution to deploy its own methodological approach that can provide the foundation for curriculum evaluation processes addressing the areas of Library Science, Archivology and Information Sciences in Latin America. |
format | Online Article |
id | oai_unam-bibliotecologica-article-57924 |
institution | Universidad Nacional Autónoma de México |
language | spa |
publishDate | 2018 |
publisher | Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información |
record_format | ojs |
spelling | oai_unam-bibliotecologica-article-579242018-08-21T17:56:59Z Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia Actualización curricular del Programa de Sistemas de Información y Documentación de la Universidad de La Salle- Colombia Pirela Morillo, Johann Pulido Daza, Nelson Javier Evaluación Curricular Currículo de Bibliotecología y Archivística Formación Profesional en Bibliotecología y Archivística Planes de Estudios Educación Bibliotecológica y Archivística Curriculum Evaluation Training Librarianship Archival Training Curriculum in Library and Archives Systems Information Systems Information and Documentation The research leading to the updated curriculum of the Information and Documentation Systems Program (PSID) of the Universidad de La Salle-Colombia,(part of the Educational Project and Lasallian Formative Approach (PEUL and EFL) is presented. Using triangulation of techniques, instruments and actors as the basis of the methodological approach, the study makes key observations regarding professional profile of graduates and labor market demand serve to guide the curriculum update, which fortifies the areas of librarianship, archival science, and information systems through research training, while providing for new degree modalities. These updates are all aligned with institutional lines of research, making them much more meaningful and relevant to the education of information professionals. The methodology deployed for the PSID curriculum update provides materials for an institution to deploy its own methodological approach that can provide the foundation for curriculum evaluation processes addressing the areas of Library Science, Archivology and Information Sciences in Latin America. Se expone el proceso de investigación que dio origen a la actualización curricular del Programa de Sistemas de Información y Documentación (PSID) de la Universidad de La Salle-Colombia, enmarcado en el Proyecto Educativo y Enfoque Formativo Lasallistas (PEUL y EFL). Utilizando la triangulación de técnicas, instrumentos y acto res como estrategia metodológica en la cual se sustentó el estudio, se concretan apuestas significativas acordes al perfil del profesional de la información mediadas por una demanda laboral, que se hacen explícitas en la actualización del currículo, fortaleciendo las líneas de la bibliotecología, la archivística y los sistemas de información con una tendencia hacia la formación investigativa, enfocada a incluir nuevas modalidades de grado, todo ello alineado con perfiles y competencias orientadoras de una nueva malla curricular articulada con líneas de investigación institucional que harán mucho más significativa y pertinente la formación de profesionales de la información. Como conclusión se aspira a que el recorrido metodológico seguido para la actualización curricular del PSID aporte insumos para la construcción de caminos metodológicos propios sobre cuya base se aborden procesos de evaluación curricular en Bibliotecología, Archivología y Ciencias de la Información en América Latina. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información 2018-02-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57924 10.22201/iibi.24488321xe.2018.74.57924 Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 32 No. 74 (2018); 145-169 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; Vol. 32 Núm. 74 (2018); 145-169 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información; v. 32 n. 74 (2018); 145-169 2448-8321 0187-358X 10.22201/iibi.24488321xe.2018.74 spa http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57924/51884 http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57924/51934 Derechos de autor 2018 Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información |
spellingShingle | Evaluación Curricular Currículo de Bibliotecología y Archivística Formación Profesional en Bibliotecología y Archivística Planes de Estudios Educación Bibliotecológica y Archivística Curriculum Evaluation Training Librarianship Archival Training Curriculum in Library and Archives Systems Information Systems Information and Documentation Pirela Morillo, Johann Pulido Daza, Nelson Javier Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia |
title | Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia |
title_alt | Actualización curricular del Programa de Sistemas de Información y Documentación de la Universidad de La Salle- Colombia |
title_full | Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia |
title_fullStr | Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia |
title_full_unstemmed | Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia |
title_short | Curricular Program Update Information and Documentation Systems of La Salle´s University. Colombia |
title_sort | curricular program update information and documentation systems of la salle´s university. colombia |
topic | Evaluación Curricular Currículo de Bibliotecología y Archivística Formación Profesional en Bibliotecología y Archivística Planes de Estudios Educación Bibliotecológica y Archivística Curriculum Evaluation Training Librarianship Archival Training Curriculum in Library and Archives Systems Information Systems Information and Documentation |
topic_facet | Evaluación Curricular Currículo de Bibliotecología y Archivística Formación Profesional en Bibliotecología y Archivística Planes de Estudios Educación Bibliotecológica y Archivística Curriculum Evaluation Training Librarianship Archival Training Curriculum in Library and Archives Systems Information Systems Information and Documentation |
url | http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57924 https://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2018.74.57924 |
work_keys_str_mv | AT pirelamorillojohann curricularprogramupdateinformationanddocumentationsystemsoflasallesuniversitycolombia AT pulidodazanelsonjavier curricularprogramupdateinformationanddocumentationsystemsoflasallesuniversitycolombia AT pirelamorillojohann actualizacioncurriculardelprogramadesistemasdeinformacionydocumentaciondelauniversidaddelasallecolombia AT pulidodazanelsonjavier actualizacioncurriculardelprogramadesistemasdeinformacionydocumentaciondelauniversidaddelasallecolombia |