Cargando…

Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería

This study presents a reflective analysis of the implementation of interprofessional education in undergraduate nursing courses, considering as an example the curricula of undergraduate nursing careers in Brazil. Despite investments to advance interprofessional education, its practice is not institu...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Fortuna, Cinira Magali, Dias, Bruna Moreno, Laus, Ana Maria, Mishima, Silvana Martins, Cassiani, Silvia Helena De Bortoli
Formato: Online Artículo Texto
Lenguaje:English
Publicado: Organización Panamericana de la Salud 2022
Materias:
Acceso en línea:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9063852/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/35509642
http://dx.doi.org/10.26633/RPSP.2022.69
_version_ 1784699245097385984
author Fortuna, Cinira Magali
Dias, Bruna Moreno
Laus, Ana Maria
Mishima, Silvana Martins
Cassiani, Silvia Helena De Bortoli
author_facet Fortuna, Cinira Magali
Dias, Bruna Moreno
Laus, Ana Maria
Mishima, Silvana Martins
Cassiani, Silvia Helena De Bortoli
author_sort Fortuna, Cinira Magali
collection PubMed
description This study presents a reflective analysis of the implementation of interprofessional education in undergraduate nursing courses, considering as an example the curricula of undergraduate nursing careers in Brazil. Despite investments to advance interprofessional education, its practice is not institutionalized in the curricula of undergraduate courses. These findings represent a limitation for the implementation of interprofessional education in nursing courses, and the case of Brazil allows to learn lessons for the education of nursing professionals in other countries of the Region of the Americas. Recommendations are provided for training, management and intersectoral articulation of health and education services, with emphasis on primary health care and the Sustainable Development Goals, aimed at educational institutions wishing to implement interprofessional education.
format Online
Article
Text
id pubmed-9063852
institution National Center for Biotechnology Information
language English
publishDate 2022
publisher Organización Panamericana de la Salud
record_format MEDLINE/PubMed
spelling pubmed-90638522022-05-03 Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería Fortuna, Cinira Magali Dias, Bruna Moreno Laus, Ana Maria Mishima, Silvana Martins Cassiani, Silvia Helena De Bortoli Rev Panam Salud Publica Opinión Y Análisis This study presents a reflective analysis of the implementation of interprofessional education in undergraduate nursing courses, considering as an example the curricula of undergraduate nursing careers in Brazil. Despite investments to advance interprofessional education, its practice is not institutionalized in the curricula of undergraduate courses. These findings represent a limitation for the implementation of interprofessional education in nursing courses, and the case of Brazil allows to learn lessons for the education of nursing professionals in other countries of the Region of the Americas. Recommendations are provided for training, management and intersectoral articulation of health and education services, with emphasis on primary health care and the Sustainable Development Goals, aimed at educational institutions wishing to implement interprofessional education. Organización Panamericana de la Salud 2022-05-03 /pmc/articles/PMC9063852/ /pubmed/35509642 http://dx.doi.org/10.26633/RPSP.2022.69 Text en https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/Este es un artículo de acceso abierto distribuido bajo los términos de la licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 IGO, que permite su uso, distribución y reproducción en cualquier medio, siempre que el trabajo original se cite de la manera adecuada. No se permiten modificaciones a los artículos ni su uso comercial. Al reproducir un artículo no debe haber ningún indicio de que la OPS o el artículo avalan a una organización o un producto específico. El uso del logo de la OPS no está permitido. Esta leyenda debe conservarse, junto con la URL original del artículo. Crédito del logo y texto open access: PLoS, bajo licencia Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported.
spellingShingle Opinión Y Análisis
Fortuna, Cinira Magali
Dias, Bruna Moreno
Laus, Ana Maria
Mishima, Silvana Martins
Cassiani, Silvia Helena De Bortoli
Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería
title Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería
title_full Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería
title_fullStr Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería
title_full_unstemmed Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería
title_short Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería
title_sort educación interprofesional en salud en la región de las américas desde la perspectiva de la enfermería
topic Opinión Y Análisis
url https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9063852/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/35509642
http://dx.doi.org/10.26633/RPSP.2022.69
work_keys_str_mv AT fortunaciniramagali educacioninterprofesionalensaludenlaregiondelasamericasdesdelaperspectivadelaenfermeria
AT diasbrunamoreno educacioninterprofesionalensaludenlaregiondelasamericasdesdelaperspectivadelaenfermeria
AT lausanamaria educacioninterprofesionalensaludenlaregiondelasamericasdesdelaperspectivadelaenfermeria
AT mishimasilvanamartins educacioninterprofesionalensaludenlaregiondelasamericasdesdelaperspectivadelaenfermeria
AT cassianisilviahelenadebortoli educacioninterprofesionalensaludenlaregiondelasamericasdesdelaperspectivadelaenfermeria