Cargando…
Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería
This study presents a reflective analysis of the implementation of interprofessional education in undergraduate nursing courses, considering as an example the curricula of undergraduate nursing careers in Brazil. Despite investments to advance interprofessional education, its practice is not institu...
Autores principales: | , , , , |
---|---|
Formato: | Online Artículo Texto |
Lenguaje: | English |
Publicado: |
Organización Panamericana de la Salud
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9063852/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/35509642 http://dx.doi.org/10.26633/RPSP.2022.69 |
_version_ | 1784699245097385984 |
---|---|
author | Fortuna, Cinira Magali Dias, Bruna Moreno Laus, Ana Maria Mishima, Silvana Martins Cassiani, Silvia Helena De Bortoli |
author_facet | Fortuna, Cinira Magali Dias, Bruna Moreno Laus, Ana Maria Mishima, Silvana Martins Cassiani, Silvia Helena De Bortoli |
author_sort | Fortuna, Cinira Magali |
collection | PubMed |
description | This study presents a reflective analysis of the implementation of interprofessional education in undergraduate nursing courses, considering as an example the curricula of undergraduate nursing careers in Brazil. Despite investments to advance interprofessional education, its practice is not institutionalized in the curricula of undergraduate courses. These findings represent a limitation for the implementation of interprofessional education in nursing courses, and the case of Brazil allows to learn lessons for the education of nursing professionals in other countries of the Region of the Americas. Recommendations are provided for training, management and intersectoral articulation of health and education services, with emphasis on primary health care and the Sustainable Development Goals, aimed at educational institutions wishing to implement interprofessional education. |
format | Online Article Text |
id | pubmed-9063852 |
institution | National Center for Biotechnology Information |
language | English |
publishDate | 2022 |
publisher | Organización Panamericana de la Salud |
record_format | MEDLINE/PubMed |
spelling | pubmed-90638522022-05-03 Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería Fortuna, Cinira Magali Dias, Bruna Moreno Laus, Ana Maria Mishima, Silvana Martins Cassiani, Silvia Helena De Bortoli Rev Panam Salud Publica Opinión Y Análisis This study presents a reflective analysis of the implementation of interprofessional education in undergraduate nursing courses, considering as an example the curricula of undergraduate nursing careers in Brazil. Despite investments to advance interprofessional education, its practice is not institutionalized in the curricula of undergraduate courses. These findings represent a limitation for the implementation of interprofessional education in nursing courses, and the case of Brazil allows to learn lessons for the education of nursing professionals in other countries of the Region of the Americas. Recommendations are provided for training, management and intersectoral articulation of health and education services, with emphasis on primary health care and the Sustainable Development Goals, aimed at educational institutions wishing to implement interprofessional education. Organización Panamericana de la Salud 2022-05-03 /pmc/articles/PMC9063852/ /pubmed/35509642 http://dx.doi.org/10.26633/RPSP.2022.69 Text en https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/Este es un artículo de acceso abierto distribuido bajo los términos de la licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 IGO, que permite su uso, distribución y reproducción en cualquier medio, siempre que el trabajo original se cite de la manera adecuada. No se permiten modificaciones a los artículos ni su uso comercial. Al reproducir un artículo no debe haber ningún indicio de que la OPS o el artículo avalan a una organización o un producto específico. El uso del logo de la OPS no está permitido. Esta leyenda debe conservarse, junto con la URL original del artículo. Crédito del logo y texto open access: PLoS, bajo licencia Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported. |
spellingShingle | Opinión Y Análisis Fortuna, Cinira Magali Dias, Bruna Moreno Laus, Ana Maria Mishima, Silvana Martins Cassiani, Silvia Helena De Bortoli Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería |
title | Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería |
title_full | Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería |
title_fullStr | Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería |
title_full_unstemmed | Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería |
title_short | Educación interprofesional en salud en la Región de las Américas desde la perspectiva de la enfermería |
title_sort | educación interprofesional en salud en la región de las américas desde la perspectiva de la enfermería |
topic | Opinión Y Análisis |
url | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9063852/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/35509642 http://dx.doi.org/10.26633/RPSP.2022.69 |
work_keys_str_mv | AT fortunaciniramagali educacioninterprofesionalensaludenlaregiondelasamericasdesdelaperspectivadelaenfermeria AT diasbrunamoreno educacioninterprofesionalensaludenlaregiondelasamericasdesdelaperspectivadelaenfermeria AT lausanamaria educacioninterprofesionalensaludenlaregiondelasamericasdesdelaperspectivadelaenfermeria AT mishimasilvanamartins educacioninterprofesionalensaludenlaregiondelasamericasdesdelaperspectivadelaenfermeria AT cassianisilviahelenadebortoli educacioninterprofesionalensaludenlaregiondelasamericasdesdelaperspectivadelaenfermeria |